Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har gjort lite tester nu. Först letade jag upp ett tomt cigarettpaket och tog hand om folien. Tyvärr sitter ju ett lager papper fast vid folien och det var inte möjligt att få bort det på ett lämpligt sätt (om nån har ett tips så tages det tacksamt emot :rolleyes: ) så den tanken föll tills vidare.

Försök 2: Hushållsfolie. Ungefär tio gånger tjockare än originalbandet, sä jag undrar det verkligen är/har varit nån slags standard. Kanske var banden i mickarna tjockare förr men ärligt talat så tvivlade jag på att det skulle funka överhuvudtaget. Jag satte i alla fall igång med att med ett rakblad skära till en lagom bred remsa. Sedan rullade jag den runt korken på dotterns d-vitaminflaska för att få den veckad.

Sedan placerade jag den mellan magneterna, sträckte den lite grand och skruvade sedan ihop micken,

Som ni kanske inser så var jag inte särskilt noggrann när jag gjorde detta. Jag kunde t ex ha gjort bandet en aning bredare, veckat det betydligt noggrannare och jämnare och gjort rent för att se till att det var ordentlig kontakt.

Men jag kan meddela att det fungerade! Ljudet var inte fantastiskt och det fanns ett litet, knappt märkbart, missljud men det lät mycket bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig. Det varma bandmikrofonljudet fanns där med mullig bas och mjuk diskant och det ger mig verkligen hopp om den här micken för framtiden.

Jag har nu beställt aluminiumfolie som är 1 micron tunn, hälften så tunn som originalbandet, och jag ska konstruera en bättre "bandveckare" av delar från en pennvässare. Om allt går som jag tänkt mig så kommer ljudet att bli betydligt bättre, med en klarare diskant.

I så fall ska jag byta transformator och göra om själva mikrofonhuset lite grand. Resultatet blir förhoppningsvis fantastiskt 🙂

Önska mig lycka till!

Det var tame fan det bästa jag hört sen jag konfirmera mig!

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.