Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja gubbs'n'babes! 🙂

Har funderingar pÄ att uppgradera mitt ljudkort senare i höst. FrÄn RME Fireface 800 och tvÄ Octamic II, till Pro Tools HD eller Apogee.

Pratade med en snubbe idag pÄ telefonen som sÀljer Avid och glömde ju en del frÄgor.

Kanske nÄn hÀr har koll?

Jag har vart inne pÄ Apogee Symphony I/O och ett Symphony 64

symphony-system-comp.jpg

Och det gÄr att konfigurera det rÀtt bra. Men sen efter ett snack med Avidsnubben sÄ funderar jag pÄ Pro Tools HD Native

Och dÀr finns ju deras HD OMNI

cw_700x700_HDOMNI.png

Som verkar vara ett smidigt "allt-i-ett-paket"

TyvÀrr sÄ rÀcker inte kanalerna till.

Och dÄ funderar jag pÄ ett HD I/O

cw_700x700_HDIO.png

NÄgot som krÀver mikpreamps/mixerbord. SÄ det fÄr ju bli ett vid ett senare tillfÀlle. Men dÄ undrar jag om sjÀlva Nativekortet. Eftersom det har tvÄ portar. Om det gÄr att koppla in först ett HD OMNI.

Och sen nĂ€r man levt pĂ„ vatten och bröd ett tag slĂ„ till pĂ„ HD I/O pĂ„ port tvĂ„? â˜ș

GĂ„r det?

Enligt Avidsnubben sÄ fÄr man mkt för pengarna. Bla sjÀlva programvaran Pro Tools 9.

Med Apogee fÄr man bara hÄrdvara. Logic fÄr man köpa till pÄ sidan av. Nu har jag ju redan Logic sen tidigare.

Vilket skulle ni slÄ till pÄ? Apogee eller ProTools?

Annons
Postat

... Men sen efter ett snack med Avidsnubben sÄ funderar jag pÄ Pro Tools HD Native

Nu Ă€r jag inte sĂ€rskilt insatt i Pro Tools men 25.000kr för endast native-kortet?? 😳 Typ bara för att lĂ„ta datorn köra pluggarna?

sÄg filmen pÄ deras sida dÀr folk blir helt galna nu nÀr de (Är 2011) kan öppna ett session en laptop...

Postat

sÄg filmen pÄ deras sida dÀr folk blir helt galna nu nÀr de (Är 2011) kan öppna ett session en laptop...

😄 PT-folket Ă€r inte bortskĂ€mda ...

TS:

Första frĂ„gan du bör stĂ€lla dig sjĂ€lv Ă€r vilken DAW du vill köra. Om PT sĂ„ kommer det att kosta, Ă€ven om mindre Ă€n för ett Ă„r sedan men Ă€ndĂ„. 😛

Postat

Kolla in SSL Alphalink. DÀr fÄr du 24 i/o för 20000:- cirka. Dock behöver du ett dyrt extra kort för HD. Men sett till hur mÄnga I/O sÄ kanske det Àr vÀrt det?

• Gilla 1
Postat

Kolla in SSL Alphalink. DÀr fÄr du 24 i/o för 20000:- cirka. Dock behöver du ett dyrt extra kort för HD. Men sett till hur mÄnga I/O sÄ kanske det Àr vÀrt det?

LÄter intressant. Kör man MADI ut och fÄr köpa till en instickskort till HD I/O med MADI ingÄng dÄ eller?

Postat

Du mÄste köpa en deltalink om du ska köra HD, och den Àr betydligt dyrare Àn om du kör pÄ Aurora eller Apogee men som asgt du fÄr 24 I/O istÀllet för 16.

Om du ska köra HD kör dĂ„ pĂ„ full HD inte native. Enda fördelarna med HD native kontra vanliga PT9 Ă€r ju ifall man ska köra en D-command eller dylikt, annars finns ju alla funktioner till vanliga PT9 nu 🙂 Om du inte dĂ„ ska köra HD med plyggar pĂ„ accelkorten (heat, phoenix etc)

Postat

Har alltid vart intresserad av Pro Tools HD. Mina gamla polare kör/kört med det.

Men Àr inte PT Full HD rÀtt gammalt nu? Har vÀl gÄtt en 6-7 Är sen dom uppdaterade?

Tror Native Àr min grej. Eftersom jag sitter pÄ vÀrldens fetaste Mac Pro just nu.

Körde 80 spÄr i 192khz och 24 bit i 32 samples. Samtidigt som jag spelade in 8 nya spÄr i 192khz. OCH sÄ hade jag 2 instanser Space Designer pÄ varje kanal inkl mastern.

Datorn knÀade inte, det var nÀra men det rullade.

Hur Àr det med PDC i Pro Tools? Vet att det inte finns i Pro Tools förutom HD? Hur Àr det med HD Native?

Postat
2 instanser Space Designer pÄ varje kanal
Varför sĂ„ mĂ„nga? 😼
Postat

Har alltid vart intresserad av Pro Tools HD. Mina gamla polare kör/kört med det.

Men Àr inte PT Full HD rÀtt gammalt nu? Har vÀl gÄtt en 6-7 Är sen dom uppdaterade?

Tror Native Àr min grej. Eftersom jag sitter pÄ vÀrldens fetaste Mac Pro just nu.

Körde 80 spÄr i 192khz och 24 bit i 32 samples. Samtidigt som jag spelade in 8 nya spÄr i 192khz. OCH sÄ hade jag 2 instanser Space Designer pÄ varje kanal inkl mastern.

Datorn knÀade inte, det var nÀra men det rullade.

Hur Àr det med PDC i Pro Tools? Vet att det inte finns i Pro Tools förutom HD? Hur Àr det med HD Native?

PDC i Protools Ă€r begrĂ€nsad. De har alla samma maxvĂ€rde 5000samples tror jag (Pt9,Native och HD) Men kan du köra i 32samples sĂ„ Ă€r det ju r'tt lugnt pĂ„ den fronten hahah 🙂

HD's accel kort Àr som du sÀger relativt gamla. Den enda fördelene med HD som jag ser det Àr om du vill köra suverÀna TDM plugis som Revibe (bÀsta mjukvaru reverbet) Crane Song Phoenix (tape effect) och Heat dÄ. Det finns ju nÄgra fÄ exklusiva saker i HD, men alla jag kan leva utan nu nÀr de impleterat PDC, och den mer avancerade import session data.

Jag sjÀlv skall nog uppgradera till SSL Alphalink senare i höst och jag tÀnker köra PT9 (ingen hd)

Postat

Varför sĂ„ mĂ„nga? 😼

Hehehe, ja, alltsĂ„. Det vara bara ett test för att se hur burken klarade det. Kör aldrig i 192. Bara 44.1 och har nog aldrig kört dubbla space designer nĂ„nsin 😉

Postat

Nu har ju jag tvÄ Octamic II och det kÀnns ju lite B att köra med dom om jag nu slÄr till pÄ HD I/O.

Vad finns det för bra 8-kanals preamps som har optisk adat ut?

Postat
...och Àr bÀttre Àn dina nuvarande OctaMic II? Köp separata preamps och separat A/D kanske?

Men frÄga annars Bunkert om Crane Song Spider nÀr han fÄtt allt att rulla.

Postat

Hehehe, ja, alltsÄ. Det vara bara ett test för att se hur burken klarade det. Kör aldrig i 192. Bara 44.1 ...

Phew, blev lite orolig dĂ€r ett tag ... 😄

Postat

Hej!

Har testat bÄda omvandlarna.

Tycker du helt klart ska köra pÄ Apogee kortet eftersom du har fler möjligheter dÀr.

Speciellt om du har en bra dator, i PT9 Àr det numera delaycomp.

Men du mÄste nÀstan testa sjÀlv!

En sak som jag tycker Àr det bÀsta med Apogeet Àr att du kan sjÀlv vÀla in/ut gain via mjukvaran. Otroligt anvÀndvart!

Postat

Nu har ju jag tvÄ Octamic II och det kÀnns ju lite B att köra med dom om jag nu slÄr till pÄ HD I/O.

Jag har ju en Crane Song Spider. Dyr som stryk (65k) men den har en skitgrym klocka, och har adat out med egen AD omvandlare. Hade satsat pÄ det i första hand istÀllet för ett nytt ljudkort

Postat

Apogee har redan slutat tillverka Symphony 64 till förmÄn för Thunderbolt men det kommer förhoppningsvis expansionskort med Thunderbolt. De borde ju rimligtvis vara billigare ocksÄ för Symphony 64 Àr ju inte direkt gratis.

Postat
Jag har ju en Crane Song Spider. Dyr som stryk (65k) men den har en skitgrym klocka, och har adat out med egen AD omvandlare. Hade satsat pÄ det i första hand istÀllet för ett nytt ljudkort

Men dÀr har du Ju 8 st preamps ocksÄ. Personligen gillar jag inte att kombinera omvandlare/preamps i samma enhet.

En otroligt prisvÀrd ad/da Àr Lynx Aura 16 som du kan köra med usb nu mera (dock inte firewire pÄ 16ch varianten).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.