KillwithSkill Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Tja gubbs'n'babes! đ Har funderingar pĂ„ att uppgradera mitt ljudkort senare i höst. FrĂ„n RME Fireface 800 och tvĂ„ Octamic II, till Pro Tools HD eller Apogee. Pratade med en snubbe idag pĂ„ telefonen som sĂ€ljer Avid och glömde ju en del frĂ„gor. Kanske nĂ„n hĂ€r har koll? Jag har vart inne pĂ„ Apogee Symphony I/O och ett Symphony 64 Och det gĂ„r att konfigurera det rĂ€tt bra. Men sen efter ett snack med Avidsnubben sĂ„ funderar jag pĂ„ Pro Tools HD Native Och dĂ€r finns ju deras HD OMNI Som verkar vara ett smidigt "allt-i-ett-paket" TyvĂ€rr sĂ„ rĂ€cker inte kanalerna till. Och dĂ„ funderar jag pĂ„ ett HD I/O NĂ„got som krĂ€ver mikpreamps/mixerbord. SĂ„ det fĂ„r ju bli ett vid ett senare tillfĂ€lle. Men dĂ„ undrar jag om sjĂ€lva Nativekortet. Eftersom det har tvĂ„ portar. Om det gĂ„r att koppla in först ett HD OMNI. Och sen nĂ€r man levt pĂ„ vatten och bröd ett tag slĂ„ till pĂ„ HD I/O pĂ„ port tvĂ„? âșïž GĂ„r det? Enligt Avidsnubben sĂ„ fĂ„r man mkt för pengarna. Bla sjĂ€lva programvaran Pro Tools 9. Med Apogee fĂ„r man bara hĂ„rdvara. Logic fĂ„r man köpa till pĂ„ sidan av. Nu har jag ju redan Logic sen tidigare. Vilket skulle ni slĂ„ till pĂ„? Apogee eller ProTools?
iGnu Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 ... Men sen efter ett snack med Avidsnubben sĂ„ funderar jag pĂ„ Pro Tools HD Native Nu Ă€r jag inte sĂ€rskilt insatt i Pro Tools men 25.000kr för endast native-kortet?? đł Typ bara för att lĂ„ta datorn köra pluggarna? sĂ„g filmen pĂ„ deras sida dĂ€r folk blir helt galna nu nĂ€r de (Ă„r 2011) kan öppna ett session en laptop...
Gilbert Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 sĂ„g filmen pĂ„ deras sida dĂ€r folk blir helt galna nu nĂ€r de (Ă„r 2011) kan öppna ett session en laptop... đ PT-folket Ă€r inte bortskĂ€mda ... TS: Första frĂ„gan du bör stĂ€lla dig sjĂ€lv Ă€r vilken DAW du vill köra. Om PT sĂ„ kommer det att kosta, Ă€ven om mindre Ă€n för ett Ă„r sedan men Ă€ndĂ„. đ
stratsvante Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Du kan kör symphony i/o med pt hd bara för att göra allt mer förvirrande.
crillemannen Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Kolla in SSL Alphalink. DÀr fÄr du 24 i/o för 20000:- cirka. Dock behöver du ett dyrt extra kort för HD. Men sett till hur mÄnga I/O sÄ kanske det Àr vÀrt det? 1
KillwithSkill Postat 28 april 2011 TrÄdstartare Postat 28 april 2011 Kolla in SSL Alphalink. DÀr fÄr du 24 i/o för 20000:- cirka. Dock behöver du ett dyrt extra kort för HD. Men sett till hur mÄnga I/O sÄ kanske det Àr vÀrt det? LÄter intressant. Kör man MADI ut och fÄr köpa till en instickskort till HD I/O med MADI ingÄng dÄ eller?
crillemannen Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Du mĂ„ste köpa en deltalink om du ska köra HD, och den Ă€r betydligt dyrare Ă€n om du kör pĂ„ Aurora eller Apogee men som asgt du fĂ„r 24 I/O istĂ€llet för 16. Om du ska köra HD kör dĂ„ pĂ„ full HD inte native. Enda fördelarna med HD native kontra vanliga PT9 Ă€r ju ifall man ska köra en D-command eller dylikt, annars finns ju alla funktioner till vanliga PT9 nu đ Om du inte dĂ„ ska köra HD med plyggar pĂ„ accelkorten (heat, phoenix etc)
KillwithSkill Postat 28 april 2011 TrÄdstartare Postat 28 april 2011 Har alltid vart intresserad av Pro Tools HD. Mina gamla polare kör/kört med det. Men Àr inte PT Full HD rÀtt gammalt nu? Har vÀl gÄtt en 6-7 Är sen dom uppdaterade? Tror Native Àr min grej. Eftersom jag sitter pÄ vÀrldens fetaste Mac Pro just nu. Körde 80 spÄr i 192khz och 24 bit i 32 samples. Samtidigt som jag spelade in 8 nya spÄr i 192khz. OCH sÄ hade jag 2 instanser Space Designer pÄ varje kanal inkl mastern. Datorn knÀade inte, det var nÀra men det rullade. Hur Àr det med PDC i Pro Tools? Vet att det inte finns i Pro Tools förutom HD? Hur Àr det med HD Native?
Linus Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 2 instanser Space Designer pĂ„ varje kanalVarför sĂ„ mĂ„nga? đź
crillemannen Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Har alltid vart intresserad av Pro Tools HD. Mina gamla polare kör/kört med det. Men Ă€r inte PT Full HD rĂ€tt gammalt nu? Har vĂ€l gĂ„tt en 6-7 Ă„r sen dom uppdaterade? Tror Native Ă€r min grej. Eftersom jag sitter pĂ„ vĂ€rldens fetaste Mac Pro just nu. Körde 80 spĂ„r i 192khz och 24 bit i 32 samples. Samtidigt som jag spelade in 8 nya spĂ„r i 192khz. OCH sĂ„ hade jag 2 instanser Space Designer pĂ„ varje kanal inkl mastern. Datorn knĂ€ade inte, det var nĂ€ra men det rullade. Hur Ă€r det med PDC i Pro Tools? Vet att det inte finns i Pro Tools förutom HD? Hur Ă€r det med HD Native? PDC i Protools Ă€r begrĂ€nsad. De har alla samma maxvĂ€rde 5000samples tror jag (Pt9,Native och HD) Men kan du köra i 32samples sĂ„ Ă€r det ju r'tt lugnt pĂ„ den fronten hahah đ HD's accel kort Ă€r som du sĂ€ger relativt gamla. Den enda fördelene med HD som jag ser det Ă€r om du vill köra suverĂ€na TDM plugis som Revibe (bĂ€sta mjukvaru reverbet) Crane Song Phoenix (tape effect) och Heat dĂ„. Det finns ju nĂ„gra fĂ„ exklusiva saker i HD, men alla jag kan leva utan nu nĂ€r de impleterat PDC, och den mer avancerade import session data. Jag sjĂ€lv skall nog uppgradera till SSL Alphalink senare i höst och jag tĂ€nker köra PT9 (ingen hd)
KillwithSkill Postat 29 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 29 april 2011 Varför sĂ„ mĂ„nga? đź Hehehe, ja, alltsĂ„. Det vara bara ett test för att se hur burken klarade det. Kör aldrig i 192. Bara 44.1 och har nog aldrig kört dubbla space designer nĂ„nsin đ
KillwithSkill Postat 29 april 2011 TrÄdstartare Postat 29 april 2011 Nu har ju jag tvÄ Octamic II och det kÀnns ju lite B att köra med dom om jag nu slÄr till pÄ HD I/O. Vad finns det för bra 8-kanals preamps som har optisk adat ut?
Linus Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Vad finns det för bra 8-kanals preamps som har optisk adat ut?...och Àr bÀttre Àn dina nuvarande OctaMic II? Köp separata preamps och separat A/D kanske? Men frÄga annars Bunkert om Crane Song Spider nÀr han fÄtt allt att rulla.
Gilbert Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Hehehe, ja, alltsĂ„. Det vara bara ett test för att se hur burken klarade det. Kör aldrig i 192. Bara 44.1 ... Phew, blev lite orolig dĂ€r ett tag ... đ
Alexho Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Hej! Har testat bÄda omvandlarna. Tycker du helt klart ska köra pÄ Apogee kortet eftersom du har fler möjligheter dÀr. Speciellt om du har en bra dator, i PT9 Àr det numera delaycomp. Men du mÄste nÀstan testa sjÀlv! En sak som jag tycker Àr det bÀsta med Apogeet Àr att du kan sjÀlv vÀla in/ut gain via mjukvaran. Otroligt anvÀndvart!
crillemannen Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Nu har ju jag tvÄ Octamic II och det kÀnns ju lite B att köra med dom om jag nu slÄr till pÄ HD I/O. Vad finns det för bra 8-kanals preamps som har optisk adat ut? Jag har ju en Crane Song Spider. Dyr som stryk (65k) men den har en skitgrym klocka, och har adat out med egen AD omvandlare. Hade satsat pÄ det i första hand istÀllet för ett nytt ljudkort
saverman Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Apogee har redan slutat tillverka Symphony 64 till förmÄn för Thunderbolt men det kommer förhoppningsvis expansionskort med Thunderbolt. De borde ju rimligtvis vara billigare ocksÄ för Symphony 64 Àr ju inte direkt gratis.
Alexho Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 Jag har ju en Crane Song Spider. Dyr som stryk (65k) men den har en skitgrym klocka, och har adat out med egen AD omvandlare. Hade satsat pÄ det i första hand istÀllet för ett nytt ljudkort Men dÀr har du Ju 8 st preamps ocksÄ. Personligen gillar jag inte att kombinera omvandlare/preamps i samma enhet. En otroligt prisvÀrd ad/da Àr Lynx Aura 16 som du kan köra med usb nu mera (dock inte firewire pÄ 16ch varianten).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.