Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker få en låt jag jobbar på låta som proffsen. jag har försökt men jag får inte den där känslan när jag t.ex hör någon annans låt (professionellt gjord).

I mina öron låter det, jag vet inte hur jag ska förklara de bättre än "att det är gjort i en dator".

Här kommer länk till Mp3an:

Alla tips är så välkomna!

Tack på förhand!

P.S.

Jag bifogade filen med för dem som ej kan öppna filen i länken (dropbox kan spöka ibland)

D.S.

testbeat.mp3

Annons
Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Nu vet jag inte så mycket om din ålder och erfarehet men man ska komma ihåg att dem allra flesta som "pumpar ut låtar på radion" ofta har en gedigen erfarenhet med många, många år bakom sig som slitande mixare. Dessutom allt som oftast även en rätt så gedigen maskinpark 🙂

Bara en tanke..

Postat

Soundet låter modernt nog! Tydlig och bra för vilken FM-station som helst.. Men arrangemanget måste du jobba på.! Hörde bara ett intro här? Resten då?

Postat

En sak är säker....det tar ett j-a tag innan det låter "riktigt". Det är en stor konst/vetenskap/erfarenhet vi talar om.

Stilen är inte riktigt min smak, men jag tycker det låter som den typen brukar låta.

Har tyvärr inga konkreta synpunkter att komma med.

Postat

De artister och (framför allt) producenter som får sina låtar spelade på radio har högst troligen hållit på med musik sedan barnsben. Det är tusentals timmar med otacksamt slit bakom mixerbordet (eller motsvarande) som gäller för att de man gör ska kallas professionellt.

Din låt låter som en klubbmix snarare än en singel gjord för radio. Tror inte att någon "vanlig" radiostation skulle plocka upp det där.

När det gäller soundet låter det helt okej. Kanske att det inte vore fel med en kompressor som fick det hela att "limma" lite bättre, men det är en smaksak.

Postat

Låter mer som ett monotont intro på en klubbmix, som sagt. Men här kommer några tips:

• Bastrumman klingar ut lite för fort, den blir lite "glappt" mellan trumman och baslinjens första ton. Misstänker att du använt en sampling som är huggen för att användas i snabbare tempon.

• Iom att baslinjens första ton börjar med en glidning en oktav upp, blir "glappet" ovan ännu mer uppenbart. Bastrumma och bas fäster inte i varandra. Basens sound är lite tråkigt också.

• Stereobredd!
    Du har lätt panorering av de torra percussionljuden, virveltrumman är ganska djup i stereofältet pga. sitt rumsreverb - men bastrumman och basen är snustorra och i mono.
    Det är bra att själva basregistret är i mono, men i övre frekvensregistren behövs det fräsa på lite mer. Mer stereobredd i mellanregistret, bättre sound på basljudet och gärna lätta lite med ett reverb.

Postat (redigerat)

Gjorde ett snabbt test över vad man kan göra utifrån din mp3-fil.

För jämförelse, först 4 takter av ditt beat, sedan 4 takter av min modifiering (bytte ut kick och dist och diverse stereoeffekter på basen), följt av 2 takter av ditt originalbeat igen och 2 takter av modifiering igen.

Redigerat av Linus
Postat

Gjorde ett snabbt test över vad man kan göra utifrån din mp3-fil.

För jämförelse, först 4 takter av ditt beat, sedan 4 takter av min modifiering (bytte ut kick och dist och diverse stereoeffekter på basen), följt av 2 takter av ditt originalbeat igen och 2 takter av modifiering igen.

bra lärdom, tack

Postat

I mina öron låter det, jag vet inte hur jag ska förklara de bättre än "att det är gjort i en dator".

?

är det inte det då?

å skulle det vara fel?

vad är ditt mål soundmässigt?

äkta vad?

Postat

?

är det inte det då?

å skulle det vara fel?

vad är ditt mål soundmässigt?

äkta vad?

Jag ger dig ett exempel på hur jag vill det ska låta produktionsmässigt:

Postat

(bytte ut kick och dist och diverse stereoeffekter på basen)

Ursäkta min okunnighet och måhända dumma fråga, men....hur lyckas man "byta ut" något i en mp3:a? 😳

Postat

Ursäkta min okunnighet och måhända dumma fråga, men....hur lyckas man "byta ut" något i en mp3:a? 😳

Linus har magiska musikerförmågor som vi andra inte har, det trodde jag att alla visste? ;P

Nej, men det går att göra om man tankar in låten i en sampler (ex.vis Dr. Octo Rex i Reason), då får man ljudet "uppslajsat" så att man kan byta ut enskilda trumljud. En ganska vanlig procedur om man använder mycket loopar i sina låtar.

Postat (redigerat)

Inget slicande. Ljudet var så statiskt, så jag öppnade ett dokument i Logic och satte tempot till 128bpm. Sedan drog jag in mp3:an på två spår och fasvände början av filen när det var bara trummor mot slutet av filen när basen spelade.

Ut kom ett spår med bara bas och lite diskantperc. På så sätt hade jag bastrumma och bas på separata spår. Sedan högpassfiltrerade jag trummorna (vid 150Hz) och la dit en ny kick (lågpassfiltrerad vid 150Hz).

Hur jag mixtrade med basspåret skulle bli ett långt inlägg.

Redigerat av Linus
Postat

Wow, ok. 🙂

Som jag alltid tänkt och trott....endast kreativiteten sätter stopp för en, hehe.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.