Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hade behövt filtrera bort en dimmer som stör mitt ljudsystem. Den ligger på en annan fas, men tar sig ändå över och ger hörbara och synliga störningar på mitt mixerbord. Jag har läst lite och det mest effektiva verkar vara att köra allt genom någon elrenare i form av en transformator. Jag hittade då denna på ELFA;

Störskyddstransformator

Är det någon som testat den eller kanske har något bättre förslag?

(Jag har testat med en Furman spänningsstabilisator men verkar inte ha någon vidare effekt. Jag har också funderat på att byta dimmer, men efter vad jag har läst så verkar det vara ett osäkert kort som bara funkar ibland om man "träffar rätt")

MVH

Dan

Annons
Postat (redigerat)

Hej Dan! Jättebra fråga du ställer. Jag har själv försökt hitta någon effektiv lösning på detta men ännu ej lyckats. Jag har provat olika trafos med järnkärna och tyristorstyrda dimmers etc. men det har alltid funnits kvar någon form av en liten störning. Så fort lampan dimras så ändras spänningen / magnetfältet - enkelt förklarat. Dyrare dimmrers kompenserar till en viss mån detta men enligt min erfarenhet ej fullt ut. Ledarna / kablarna efter dimmern brukar även fungera som "antenner" varför kort kabellängd brukar reducera störningen en del. Flera trafos har jag också upplevt ge mer problem än bara 1 trafo.

I min nya studio som jag håller på att bygga har jag helt sonika skippat dimmers och istället installera ett 230 V trefassystem (3 tändfaser) med skenor som man hänger spotarna i. I mitt fall har jag olika effekt på lamporna för respektive tändning (tändning A 20 W, tändning B 40 W etc.) så att jag kan skapa olika stämningar (inspelning, leta borttappat plektrum på golvet etc).

Tyvärr kan jag ej ge dig något råd Dan annat det jag nyss beskrivit. Hoppas du lyckas lösa det på något sätt i alla fall eller att någon annan här på forumet har hittat någon bra dimmerlösning🙂

Hälsningar / Björn

Ps! Som overkillkuriosa kan jag nämna att i Max Martins nya studio har dom helt separerat inkommande ström så att den blir "non septic" med separat elektrisk jordpunkt och allt

Redigerat av wellness music
Postat

Hej Dan! Jättebra fråga du ställer. Jag har själv försökt hitta någon effektiv lösning på detta men ännu ej lyckats. Jag har provat olika trafos med järnkärna och tyristorstyrda dimmers etc. men det har alltid funnits kvar någon form av en liten störning. Så fort lampan dimras så ändras spänningen / magnetfältet - enkelt förklarat. Dyrare dimmrers kompenserar till en viss mån detta men enligt min erfarenhet ej fullt ut. Ledarna / kablarna efter dimmern brukar även fungera som "antenner" varför kort kabellängd brukar reducera störningen en del. Flera trafos har jag också upplevt ge mer problem än bara 1 trafo.

I min nya studio som jag håller på att bygga har jag helt sonika skippat dimmers och istället installera ett 230 V trefassystem (3 tändfaser) med skenor som man hänger spotarna i. I mitt fall har jag olika effekt på lamporna för respektive tändning (tändning A 20 W, tändning B 40 W etc.) så att jag kan skapa olika stämningar (inspelning, leta borttappat plektrum på golvet etc).

Tyvärr kan jag ej ge dig något råd Dan annat det jag nyss beskrivit. Hoppas du lyckas lösa det på något sätt i alla fall eller att någon annan här på forumet har hittat någon bra dimmerlösning🙂

Hälsningar / Björn

Hej Björn! Tack för svar. Det låter illa om du inte lyckades lösa det. Jag vet att min nuvarande dimmer är av lite för dålig kvalitet, men eftersom det verkar lite svårt och dyrt att hålla på och testa med olika dimmers så hoppades jag på att en avskärmningstransformator skulle kunna lösa problemet. Men om jag förstod rätt så hade du även testat det?

Jag får nog fundera vidare och se ifall jag kan hitta någon lösning. Jag har inte studion hemma, men nästa gång jag åker ner så ska jag testa vidare. Jag är inte riktigt beredd att ge upp dimmern ännu. Kanske att man kan låna en från ELFA och testa, öppet köp eller något.

Ps! Som overkillkuriosa kan jag nämna att i Max Martins nya studio har dom helt separerat inkommande ström så att den blir "non septic" med separat elektrisk jordpunkt och allt

Jag har läst lite om liknande. "Star grounding" om jag fattat rätt. Någon dag kanske man också hamnar där. ;-)

Postat

Är allt balanserat?

Varför har du dimmer i studion, kan du inte ta bort den?

- Nej, allt är inte balanserat, men det borde gå ändå.

-Dimmer är trevligt, skapar mysig inspelningsmiljö, men ett gissel för elkvaliten....

mvh

pme (oregistrerad)
Postat

Ferriter är bra på störningar. Frågan är väl bara om är för rätt frekvensområde för dimmern.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90369

Eller tex denna. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156233459

Den kan sitta vid dimmern, eller vid mixern. Men båda appraterna är väl CE märkta? Vilket gör

att de ska vara immuna mot påstrålad och kabelbunden störning, och inte heller ge i från sig

speciellt mycket störningar.

Postat

Ferriter är bra på störningar. Frågan är väl bara om är för rätt frekvensområde för dimmern.

http://www.kjell.com...aspx?item=90369

Eller tex denna. http://www.clasohlso...px?id=156233459

Den kan sitta vid dimmern, eller vid mixern. Men båda appraterna är väl CE märkta? Vilket gör

att de ska vara immuna mot påstrålad och kabelbunden störning, och inte heller ge i från sig

speciellt mycket störningar.

Hallå pme! Bra tanke det där men jag tror tyvärr inte att det kommer att hjälpa Dan med sitt problem men man kan ju naturligtvis prova🙂.

Det är många faktorer som spelar in och en del gånger verkar det som att man måste ha lite tur också. Saker som spelar in är tex. vilken kvalitet man har på inkommande matning. Ligger man sist i kedjan så kan elen innehålla massa jox som speciellt vi studiomänniskor inte vill ha. Induktion av störningar i andra elektriska ledningar, skärmning av såväl kablar samt dimmern i sig påverkar. Lika så kabellängd och antal lamor du lastar dimmern med, och då är det inte den sammanlagda effekten jag menar (man får dock aldrig överskrida dimmerns märklast) utan just att det är olika ljuskällor som tänds och släcks "otight" i sinusvågen helt enkelt vilket skapar övertoner och gör ledarna/kablaget till en utomordentlig antenn med harmoniska övertoner. Detta kan minskas med en drossel som håller ner amplituden hos de harmoniska övertonerna.(50, 150, 250, 350 HZ osv.). Jag har ännu inte funnit någon "konsumentdimmer" eller avtsörningstrafo som fixar detta på ett tillfredställande sätt. Det vore ju guld om någon här på forumet känner till någon enkel lösning på detta.

Hälsningar / Björn🙂

Postat

Ferriter är bra på störningar. Frågan är väl bara om är för rätt frekvensområde för dimmern.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90369

Eller tex denna. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156233459

Den kan sitta vid dimmern, eller vid mixern. Men båda appraterna är väl CE märkta? Vilket gör

att de ska vara immuna mot påstrålad och kabelbunden störning, och inte heller ge i från sig

speciellt mycket störningar.

Ok, tack för svar. Jag har sett sådana ferriter som man sätter kring ledaren i audiokontakter. När jag sätter igång med att fixa om alla mina audiokablar så funderar jag på att sätta dit sådana. Sån som du hittade, som man sätter runt hela sladden har jag däremot inte sett.

Jag är dock tveksam till att en sån skulle avhjälpa i detta fallet, men kanske värt att testa.

pme (oregistrerad)
Postat

Hallå pme! Bra tanke det där men jag tror tyvärr inte att det kommer att hjälpa Dan med sitt problem men man kan ju naturligtvis prova🙂.

Det är många faktorer som spelar in och en del gånger verkar det som att man måste ha lite tur också. Saker som spelar in är tex. vilken kvalitet man har på inkommande matning. Ligger man sist i kedjan så kan elen innehålla massa jox som speciellt vi studiomänniskor inte vill ha. Induktion av störningar i andra elektriska ledningar, skärmning av såväl kablar samt dimmern i sig påverkar. Lika så kabellängd och antal lamor du lastar dimmern med, och då är det inte den sammanlagda effekten jag menar (man får dock aldrig överskrida dimmerns märklast) utan just att det är olika ljuskällor som tänds och släcks "otight" i sinusvågen helt enkelt vilket skapar övertoner och gör ledarna/kablaget till en utomordentlig antenn med harmoniska övertoner. Detta kan minskas med en drossel som håller ner amplituden hos de harmoniska övertonerna.(50, 150, 250, 350 HZ osv.). Jag har ännu inte funnit någon "konsumentdimmer" eller avtsörningstrafo som fixar detta på ett tillfredställande sätt. Det vore ju guld om någon här på forumet känner till någon enkel lösning på detta.

Hälsningar / Björn🙂

Så låga frekvenser borde filtreras bort i nät-delen till mixern eller vad det nu är. En annan grej man kan prova är en avstötnings kondensator som man ofta har på växelströms motorer. Finns på elfa för ett par tior. De är dock inte lika lätta att installera.

Postat (redigerat)

Jag vill bara flika in med ett förtydligande vad det gäller dimmers och ev. störningar. För många så funkar det säkert alldeles utmärkt att använda dimmers. Som jag ser det så beror det på de förutsättningar som jag beskrev ovan samt vart man vill sätta ribban. Om man vill prova med dimmers så rekommenderar jag transistorstyrda dimmers istället för tricstyrda (brummar dock) och definitivt inte de gamla resistansstyrda dimmrarna som både brummar och avger värme. I nyare dimmers sitter det redan kondensatorer och drosslar men frågan är om man kan vässa detta ytterligare och montera detta på lasten (lampan). Jag tror att man i så fall måste ha koll på vilka frekvenser som skapar själva problemet så att man stoppar in rätt grejjer. Att monterain extra kondingar i mixerbord etc. avhjälper tyvärr inte denna typ av störningar då störningsproblematiken ligger i kedjan Dimmer/Kablage/Lampa. En sak som jag funderat på är om de sändare som finns installerat i våra mätarskåp kan ställa till en del störningar? Signalen är endast på några få Hz men den använder sig av dubbla nätfrekvensen (100Hz) som bärvåg. Någon som har en teori om detta?

Hälsningar / Björn

Edit: I min förra studio hade jag lite problem med mina dimmers. I mitt nya bygge har jag därför varit extremt noggrann med att separera el och signal ordentligt.

Redigerat av wellness music
Postat

Som vanligt när man börjar gräva i ett ämne så bara växer det och man inser hur lite man vet.

Jag hittade denna tråden som förklarar lite om dimmers. Min länk

Jag fattar dock inte hur man ska veta om det är en IGBT- dimmer man köper? De verkar vara dåliga på att skriva ut vad det är för typ.

Jag måste dock undersöka lite mer exakt vad det är för lampor som nu sitter i min armatur. Det var ett tag sedan vi köpte och monterade dem så jag minns inte exakt. Det funkar rent praktiskt att dimma dem, men vem vet, de kanske inte riktigt lämpar sig.

  • 3 månader senare...
Postat

Tänkte bara meddela att problemet är löst.

Jag köpte en vridtransformator som jag monterade i en låda med brytare med diod. Den fick sedan ersätta den gamla dimmern. Voila! Alla märkbara störningar är borta.

Nackdelar är att det är lite bökigt att bygga ihop och att transformatorn avger mycket värme när man dimmar på, (vilket inte är så konstigt). I samband med installationen så installerade jag även en extra tändtråd på mitt andra lampsystem som inte sitter på dimmern. På så vis kan jag tända bara hälften av de lamporna.

Kontentan blir då att jag har fler möjligheter att minska belysningen på och inte alltid behöver köra med dimmern.

Hade det varit så att dimmern skulle vara igång och dimma typ dygnet runt så hade man kanske tänkt annorlunda med "effektslöseriet".

Så här ser det ut:

IMG_0735.jpg

IMG_0733.jpg

Postat (redigerat)

Vad kul att du fann en lösning.

Du har säkert tänkt på det här med elföreskrifter, försäkringar osv. - om det skulle hända något... Tänkte på det här med fast installation, ojordat, kabelavlastningar etc.

Hur som helst, snyggt jobbat Dan!

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Postat

Vad kul att du fann en lösning.

Du har säkert tänkt på det här med elföreskrifter, försäkringar osv. - om det skulle hända något... Tänkte på det här med fast installation, ojordat, kabelavlastningar etc.

Hur som helst, snyggt jobbat Dan!

Hälsningar / Björn

Ja, det blev bra.

Bra att du sa det där. Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på den biten.

( Rent säkerhetsmässigt så sitter brytaren så att det inte ska kunna ligga någon spänning över transformatorn när den är avstängd. Kanske att man skulle ventilera den lite mer och ev. någon lite bättre förankring av de kablarna som går ifrån transformatorn så att de inte kan "trilla ner" på transformatorn. Lampan är också för att jag inte ska kunna glömma stänga av den när jag går. Jag valde också trälåda i och med att det är ojordat. Något mer som du tycker att jag borde tänka på? )

Juridiskt så måste jag nog läsa på lite. Räcker det med ett godkännande av behörig elektriker eller måste det typ CE-märkas eller liknande?.

Postat

Trälåda är nog inte godkänt med tanke på elsäkerhetsregler, utan du borde antagligen peta in den i en metallåda där höljet är kopplat till skyddsjord...

Dough! Hmm... Jag får se ifall det blir någon uppföljning på det.

Vad tror ni i övrigt, något annat, ur säkerhetssynpunkt?

( Btw. Jag var inne och kikade på din nya webbshop. Det ser mycket schysst ut! )

Postat

Dough! Hmm... Jag får se ifall det blir någon uppföljning på det.

Vad tror ni i övrigt, något annat, ur säkerhetssynpunkt?

Så länge inget sitter löst och så länge du inte har några delar som går att komma åt utan att skruva isär lådan, så är det förstås lugnt, men som sagt så är det nog inte fel att ha luftspringor på några ställen, för att få lite luftväxling - helst med finmaskigt nät innanför, så att man inte kan råka peta in eller tappa saker som kan slinka in i lådan.

( Btw. Jag var inne och kikade på din nya webbshop. Det ser mycket schysst ut! )

Trevligt att höra! 🙂

Postat

Ja, det blev bra.

Bra att du sa det där. Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på den biten.

( Rent säkerhetsmässigt så sitter brytaren så att det inte ska kunna ligga någon spänning över transformatorn när den är avstängd. Kanske att man skulle ventilera den lite mer och ev. någon lite bättre förankring av de kablarna som går ifrån transformatorn så att de inte kan "trilla ner" på transformatorn. Lampan är också för att jag inte ska kunna glömma stänga av den när jag går. Jag valde också trälåda i och med att det är ojordat. Något mer som du tycker att jag borde tänka på? )

Juridiskt så måste jag nog läsa på lite. Räcker det med ett godkännande av behörig elektriker eller måste det typ CE-märkas eller liknande?.

Det är egentligen 3 saker som du bör tänka på och som faktiskt är enkelt att åtgärda. Isolation / Värmeavledning / Kapsling-mekaniskt skydd.

Det du skulle kunna göra är att installera en jordfelsbrytare om du inte redan har det. Du kan byta ut skruvarna mot nylon dito (dom som du har är dock snygga :-). Borra hål i locket - värmen stiger uppåt..

Försök sedan att få det så likt en fast installation som möjligt. Nu använder du EKK in till lådan och den måste vara förlagd i rör (EKLK behöver inte det). Detta kan kan du ju enkelt lösa med att flytta lådan dikt an mot väggen. Ordna sen med en dragavlastning samt skippa gaffan! Den ger snart vika och vips så har du fasen liggandes mot det varma höljet. Bra att du skruvat fast lådan i botten! Gör likadant med locket.

Kolla hur varmt det blir i lådan - lägg dit en termometer. Du kan ju limma fast tunn aluminiumplåt på insidan. Har du jordfelsbrytare så kan du vara lugn för din och andras säkerhet.

Det här är väl den enda gången som man inte ska säga "kör så det ryker!"

Hälsningar / Björn

Postat

Verkar som många har problem med detta! En tanke som slog mig var att ett switchat nätaggregat med hög frekvens kanske skulle funka? Så att frekvensen ligger utanför de hörbara området, säg 300kHz, så om det efter det läcker störljud till ljudsystemet så är det iaf utanför det hörbara området och kan därmed filtreras bort efteråt utan att de påverkar det som annars skulle kommit ut. Nätagget ska då sitta mellan väggen och ljus-dimmern, och ja, man behöver trixa lite med extra komponenter. 🙂 Men kanske värt?

Nu var ju problemet löst, men jag tänkte i allmänhet.

/Kim

Postat (redigerat)

Det är egentligen 3 saker som du bör tänka på och som faktiskt är enkelt att åtgärda. Isolation / Värmeavledning / Kapsling-mekaniskt skydd.

Det du skulle kunna göra är att installera en jordfelsbrytare om du inte redan har det. Du kan byta ut skruvarna mot nylon dito (dom som du har är dock snygga :-). Borra hål i locket - värmen stiger uppåt..

Försök sedan att få det så likt en fast installation som möjligt. Nu använder du EKK in till lådan och den måste vara förlagd i rör (EKLK behöver inte det). Detta kan kan du ju enkelt lösa med att flytta lådan dikt an mot väggen. Ordna sen med en dragavlastning samt skippa gaffan! Den ger snart vika och vips så har du fasen liggandes mot det varma höljet. Bra att du skruvat fast lådan i botten! Gör likadant med locket.

Kolla hur varmt det blir i lådan - lägg dit en termometer. Du kan ju limma fast tunn aluminiumplåt på insidan. Har du jordfelsbrytare så kan du vara lugn för din och andras säkerhet.

Det här är väl den enda gången som man inte ska säga "kör så det ryker!"

Hälsningar / Björn

Tack för bra kommentarer! Det har dröjt lite med svar då jag haft grymt mycket att göra i studion. Det verkar som att det är ett nytt mixerbord på gång och jag är mycket förväntansfull.

-Hål i locket är på gång. Jag hade inte gjort det mest för att jag var rädd för att något skulle kunna trilla ner på transformatorn.

-Aluminiumplåten låter som en bra ide. Tänkte du att den skulle sitta ovanför och även under och "bakom"? Jag gissar att ovanför är det mest kritiska stället.

-Jag har mätt värmen tidigare med en sån där "ir pistol" eller vad det heter. Jag ska kolla temperaturen igen. Kom inte ihåg exakt vad jag kom fram till.

-Jag är imponerad över att du kunde se att lådan var fastskruvad, bra granskning!

-Gaffan är en tillfällig lösning. Vet du någon bra kabelfästning som inte kräver at jag skruvar i lådan? Jag vill helst slippa fästa metalldelar som kan bli "utsatta delar" om du förstår hur jag menar.

-Kabelvalet är lite dumt, för att det har använts i största delen i studion, även utanpåliggande. Om jag förstår rätt så rent juridiskt så beror det på om det är en nyinstallation eller ej, huruvida det är ok?

-Jordfelsbrytare är på gång. Vi har för avsikt att byta ut hela proppskåpet/centralen och sätta dit nya grejer.

Redigerat av Dan Ö
Postat

Kul att det rullar på i din studio och det låter spännande med ev. nytt bord på gång, Blir ju nyfiken vad det är för något..!

Installerar du jordfelsbrytare så kan ju egentligen inget farligt hända med elen utan det är väl i så fall värmen i trälådan som du kan hålla ett öga på. Låt trafon jobba hårt någon timme med locket på och känn sedan med handen vart det blir varmast. Försök att pilla dit tunna plåtar på de ställen du kommer åt och i synnerhet locket. Du skulle kunna limma på en träsarg överst som du sedan skruvar fast locket i. På samma sätt kan du limma fast lister runtom i nederkant. Då får du ju något att skuva fast både kabelavlastningar samt plåtarna i utan att skruven går igenom. Om du inte har möjlighet att flytta lådan mot väggen kan du ju bara klyva en rörbit på mitten eller dyl. som skydd för kabeln som går in i lådan. Annars tycker jag din installation ser prydlig ut. / Björn

Postat

Kul att det rullar på i din studio och det låter spännande med ev. nytt bord på gång, Blir ju nyfiken vad det är för något..!

Ja, när allt är i hamn så kan jag lägga upp en bild, men fram tills det så får jag nog hålla på den godbiten! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.