Jump to content
Annons

Svenskt musikliv när "svenskar" är en "minoritet" i landet

Terrorkotta (oregistrerad)

Recommended Posts

1. Well, den hade ju hypotetiskt sett också kunnat vara "arabifierad"; och då hade det gnällts likförbannat. Vissa är helt enkelt whiners av naturen. Hursomhelst, anglofieringen kommer av de naturligaste orsakerna: dels har engelskan hur länge som helst varit det mest spridda språket, dels har västvärlden varit mer "öppet" än andra delar i världen och därför haft en större impact på sin omgivning.

2. "låta som dem" rolleyes.gif ... När vi väljer att sjunga ("låta") på engelska så är det ju för att vi vill att det ska låta så. Hur sjunger man på engelska men låter på svenska? Vad du menar med "fint" i sammanhanget har jag inte den blekaste aning om. Att tala om "fin" musik är lika fjolligt som att tala om "bra/bättre/bäst" musik. Amatörmässigt så det tjuter.

3. England och USA har, mer eller mindre, varit föregångsland för i stort sett alla pop- och rockmusiker sedan mitten på förra seklet. I grunden av samma skäl som jag nämner i p 1. Utöver det handlar det SJÄLVKLART om mer gångbart, om kommersiellt – och om prestige! Den som säger något annat ljuger!

Sex, brudar och Rock & Roll, mina vänner. Sex, brudar och Rock & Roll.

Det är vad det egentligen handlar om ändå. Och har alltid gjort. Så ni som försöker hitta "svaret" på det politiska planet, jag har en fråga till er:

Vad i helvete gör ni här?

1. Ja, engelskan är naturligtvis det mest spridda språket, men det har ju inte påverkat finländare, greker, turkar, spanjorer eller fransmän. Till viss del för att åtminstone spanskan och franskan i sig är stora spridda språk, men det ser vi ju inte på de andra. I Grekland lyssnar man nästan uteslutande på grekisk musik.

2. Med "fint" menar jag inte enbart musik, jag menar hela livsstilen. Vi svenskar har i många år sett upp till amerikanerna och eftersträvat samma sak. I Sverige har vi tyckt att de gör den bästa musiken, den bästa filmen, de bästa tv-programmen, de starkaste företagen, den vassaste tekniken, etc.

Dela på andra sajter

Annons
Vi svenskar har i många år sett upp till amerikanerna och eftersträvat samma sak. I Sverige har vi tyckt att de gör den bästa musiken, den bästa filmen, de bästa tv-programmen, de starkaste företagen, den vassaste tekniken, etc.

samtidigt som väldigt många i sverige älskar att hacka ner på det amerikanska

ytlig musik å film som bara ska sälja å saknar vettig handling, skittvprogram utan djup, multinationella jättar som hänsynslöst suger ut resten av världen å blåser sina kunder

den vassaste tekniken har ju japsen

utom i fallet kullager å bilar - all vet ju att volvo ju e den bästa bilen

det har christer klemmig sagt så många ggr i svensk tv att det blivit helt sant

Dela på andra sajter

Jag tror inte att vår svenska musik kommer att påverkas alls. De muslimer jag känner som pysslar

med musik är alla så amerikaniserade man kan bli vad gäller musikpreferenser och stil. Det

är RnB och hip-hop för hela slanten. Den mest exotiskt ljudande musikern i min bekantskaps-

krets är en briljant gitarrist född i dalarna... 🙂

Jag själv älskar att experimentera med indiska och arabiska beats och rytmer till min egen

instrumentalmusik. Allt som vidgar mina vyer inom musiken är bara till glädje för mig.

Dela på andra sajter

Eftersom jag är intresserad av folk, kulturer, och demografi, så vet jag att "Svenskar" ju snart är en "minoritet" i Sverige

Med en sådan öppning nomineras tråden automatiskt till top 10 dummaste trådarna på studioforum.

"Svenskar" i "minoritet". Vet du hur gammal den "svenska" "kulturen" är?

Den är yngre än nationalstaten. Betydligt yngre än folkgrupperna "goter" och "svear", ja till och med än de assimilerade "valonerna" eller den "kultur" som "hansan" förde med sig drygt tvåhundra år före "den westfaliska freden".

Jag får intrycket att du ensidigt samlat "fakta" på mindre upplysta platser som flashback och politisktinkorrekt. Och om du undrar varför du inte fått svar på din fråga så beror det alltså på att den är helt åt helvete ställd. "Svenskar" kan aldrig bli en "minoritet" i "Sverige" så länge inte "rikets" "gränser" domineras av "illegala" "invandrare". Jag gissar att det egentligen inte är det du antyder. Eller?

Varför ligger inte denna tråden på Flashback?

+1

Vanliga Sverigedemokratiska statistikknep: Blanda ihop asylsökande (många fler) med vilka som verkligen får asyl (relativt få). Glidning mellan att först tala om "invandring" (däribland alla återvändade "svenskar", nordiska medborgare, engelsmän, spanjorer och tyskar och en ganska stor grupp utländska studenter) och senare insinuera att alla de här är otäcka muslimer.

Exakt.

Trådskaparen frågade sig om den muslimska invandringen kommer att påverka den allmäna uppfattningen om musik i Sverige. Sen skrev han en hel del mellan raderna också. Och en hel del andra svarade också mellan raderna.

Bra sammanfattning. Helt galen tråd.

• Gilla 3
Dela på andra sajter

Helt galen tråd.

Ja, verkligen. Med "fakta" presenterat på ett ganska obehagligt sätt.

Dela på andra sajter

I vilket sammanhang musiken spelas upp har nog inte så stor betydelse. Man kan påverkas av

den ändå, oavsett om det är en gatumusikant, en livekonsert, på radio eller via Internet.

Eller vad var frågan? 😕

Var tvungen att gå tillbaka och läsa det allra första inlägget i tråden för att förstå frågeställningen, och då det finstilta. Hur kommer det svenska musikundret att låta i framtiden? Svårt att sia om, men jag har svårt att föreställa mig att det vi idag förknippar med urgammal svensk folkmusik kommer att stå sig så särskilt länge till.

När musik blir mer lättillgänglig, med den digitala tekniken inte minst och alla möjligheter till konserter, festivaler, tv och radio och annan media så blir influenserna och påverkan större nuförtiden än hur det var förr naturligtvis. Det finns mer att välja på nu än för 60 år sedan, antar jag.

De svenska typiska popartisterna och banden kommer att fortsätta ploppa upp.

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Varför ligger inte denna tråden på Flashback?

Jag skulle vilja utvidga frågan till: varför har tråden krupit utanför SD´s / ND´s forum?

Svar: för att normalisera ifrågasättandet av andra kulturer/religioner/etniska grupper. 🙁

Med en sådan öppning nomineras tråden automatiskt till top 10 dummaste trådarna på studioforum.

"Svenskar" i "minoritet". Vet du hur gammal den "svenska" "kulturen" är?

Den är yngre än nationalstaten. Betydligt yngre än folkgrupperna "goter" och "svear", ja till och med än de assimilerade "valonerna" eller den "kultur" som "hansan" förde med sig drygt tvåhundra år före "den westfaliska freden".

Jag får intrycket att du ensidigt samlat "fakta" på mindre upplysta platser som flashback och politisktinkorrekt. Och om du undrar varför du inte fått svar på din fråga så beror det alltså på att den är helt åt helvete ställd. "Svenskar" kan aldrig bli en "minoritet" i "Sverige" så länge inte "rikets" "gränser" domineras av "illegala" "invandrare". Jag gissar att det egentligen inte är det du antyder. Eller?

Håller helt med! Alla som läst en baskurs statsvetenskap på universitetsnivå vet att Sverige som nationalstat är ung, att Skansen från början var ett nationskapande projekt där man kunde se alla Sveriges kulturer och därmed få börja känna gemenskap med de som bodde i söder och norr. Ungefär som med byggandet av EU och en europeisk identitet.

Den absolut största invandrargruppen alla kategorier är finnarna. De är mer än dubbelt så många som näst största grupp.

Hur mycket har den finska tangon påverkat svenskt musikliv? Svaret på den frågan tror jag också besvarar OP:s frågeställning...

Sen som en parantes var det VÄLDIGT talande hur det plötsligt inte var fråga om invandring längre, utan hurvida de som kommer hit är muslimer eller inte.

Håller med!

OP vill som vanligt måla upp bilden av en annan religion som "den stora nationsförstöraren".

Jag blir så matt.. Vi har knappt någon "svensk" nation till att börja med.

Och att den "svenska" kristendomen slog ut asatron är inte ett problem?

Vill avsluta med ett klassiskt klipp som visar ungefär var man landar i en sån här diskussion med en "patriot":

http://www.youtube.com/watch?v=g9dJtGUvtcE

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Bra, lås tråden!

Nej, nej! Den har inte någon referens till Hitler ännu... *

Sorry - nu har den, så nu är den komplett och kan stängas... 😉

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

• Gilla 2
Dela på andra sajter

Det är iallafall kul att läsa såna här trådar. Det är EN människa som står på sig (TS), några fridrivare som står i mitten lite och sen en klump som prenumererar på Aftonbladet... :rolleyes:

Dela på andra sajter

En del debatter mår bäst av att avslutas när tillräckligt många fått säga sitt, och innan den ballar ur fullständigt. Denna tråd har nått den punkten. Ursprungsfrågan, inklusive frivillig eller ofrivillig dold agenda, har fått sitt utrymme.

Så; tråden stängs.

/Bengan

Moderator

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.