Jump to content
Annons

Varierande volym på rösten


debatt

Recommended Posts

Jag undrar om fler erfar att er röstvolym, på sång t.ex., varierar under dygnet?

Helt plötsligt, utan pekbar anledning, så sjunger man plötsligt 10-20 dB lägre än man kan.

Min röst är alltid starkast efter 22.30 på kvällen oavsett vad den utsatts för under dagen,

men med en klar dipp klockan 17-21 också oavsett vad som hänt under dagen.

Vad kan röstvolymskillnaderna bero på?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kanske är något personligt för dig? Har inte hört någon annan som upplevt samma sak.

Ja, det kan hänga samman med min segdragna rösttrötthet. Men att rösten blir starkast

efter 22.30 talar mycket emot det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om fler erfar att er röstvolym, på sång t.ex., varierar under dygnet?

Helt plötsligt, utan pekbar anledning, så sjunger man plötsligt 10-20 dB lägre än man kan.

Min röst är alltid starkast efter 22.30 på kvällen oavsett vad den utsatts för under dagen,

men med en klar dipp klockan 17-21 också oavsett vad som hänt under dagen.

Vad kan röstvolymskillnaderna bero på?

😕

Har du testat att att göra det i andra tidszoner (om du varit och rest)... eller följer det enbart svensk tid? Eller hur följer det skiftet mellan sommar- och vintertid?

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om fler erfar att er röstvolym, på sång t.ex., varierar under dygnet?

Helt plötsligt, utan pekbar anledning, så sjunger man plötsligt 10-20 dB lägre än man kan.

Min röst är alltid starkast efter 22.30 på kvällen oavsett vad den utsatts för under dagen,

men med en klar dipp klockan 17-21 också oavsett vad som hänt under dagen.

Vad kan röstvolymskillnaderna bero på?

😕

Hej jag har ingen aning, men jag har samma "problem" att rösten är bäst på kvällen. Man kanske har mindre stress hormoner i kroppen på kvällen än på morgonen, så att man slappnar av mer på kvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att att göra det i andra tidszoner (om du varit och rest)... eller följer det enbart svensk tid? Eller hur följer det skiftet mellan sommar- och vintertid?

Skillnad till det sämre uppstår om det blir en mycket hastig temperaturförändring, oavsett tidpunkt på dygnet.

Befinner jag mig på en något varmare plats är det bättre än om jag är på en kall plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har ingen aning, men jag har samma "problem" att rösten är bäst på kvällen. Man kanske har mindre stress hormoner i kroppen på kvällen än på morgonen, så att man slappnar av mer på kvällen.

Att alla ljud runtikring blir lägre sent på kvällen är nog en bra förklaring. Mindre av spänning i nacke och hals då kanske och därigenom mindre spänning i de muskler som styr struphuvudet också. Det är ett stort handikapp hursomhelst. Att sjunga är en sak, men när nästan ingen hör vad man säger i flera timmar per dygn är tröttande för omgivningen, men allra mest för en själv.

Har sett att Talvården hyr ut stora femkilos högtalare 30 x 60 cm med djupet 8 cm på som man hänger på bröstet med breda läderremmar som man fäster runt axlarna och bär omkring på sig under dagarna för att höras via den mikrofon sitter uppepå lådan. Konstigt nog har jag aldrig någonsin sett någon ute med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på när jag känner mig piggast, är i princip alltid för volymstark förutom när jag vaknat, då är mitt liv väldigt tyst.

Renast, klarast, vackrast och absolut bäst röst har jag alltid direkt på morgonen. Den är nästan lika stark som den innan midnatt.

I övrigt mycket varierande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa tider, vissa dagar, blir jag riktigt svag i rösten. Det är ansträngande att bara hålla en normal diskussionsvolym. Det brukar hända i samband med att jag inte ätit på länge och har låg energi i kroppen. Men det kan finnas fler orsaker. Märkligt är det iaf - vissa dagar kan jag sjunga med operavolym i en timme medan rösten tar slut av 10 minuters nynnande en annan.

På vintern har jag märkt att den torra luften påverkar också.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa tider, vissa dagar, blir jag riktigt svag i rösten. Det är ansträngande att bara hålla en normal diskussionsvolym. Det brukar hända i samband med att jag inte ätit på länge och har låg energi i kroppen. Men det kan finnas fler orsaker. Märkligt är det iaf - vissa dagar kan jag sjunga med operavolym i en timme medan rösten tar slut av 10 minuters nynnande en annan.

På vintern har jag märkt att den torra luften påverkar också.

Ibland blir min bättre av vila, men ibland blir den sämre av vila och verkar gömd nånstans långt därinne!

Det europeiska synsättet är ju att rösten blir bättre av lite absolut vila, medan det amerikanska synsättet säger

att den blir bättre av att inte vara helt tyst. Jag tror inte den ska vara helt tyst i en hel vecka. Bortsett från

om man har svår akut stämbandsinflammation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa tider, vissa dagar, blir jag riktigt svag i rösten. Det är ansträngande att bara hålla en normal diskussionsvolym. Det brukar hända i samband med att jag inte ätit på länge och har låg energi i kroppen. Men det kan finnas fler orsaker. Märkligt är det iaf - vissa dagar kan jag sjunga med operavolym i en timme medan rösten tar slut av 10 minuters nynnande en annan.

På vintern har jag märkt att den torra luften påverkar också.

Men den sämre kvaliteten när du inte har ätit måste inte helt bero på sjunkande energinivå.

Det är uteblivandet av slemproduktion m.m. pga uteblivet födointag som påverkar också.

Antagligen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir min bättre av vila, men ibland blir den sämre av vila och verkar gömd nånstans långt därinne!

Det europeiska synsättet är ju att rösten blir bättre av lite absolut vila, medan det amerikanska synsättet säger

att den blir bättre av att inte vara helt tyst. Jag tror inte den ska vara helt tyst i en hel vecka. Bortsett från

om man har svår akut stämbandsinflammation.

Ligger säkert något i att den blir sämre av att inte användas. Tycker mig uppleva det när jag tänker efter. Bäst är det vid daglig normal användning, och sämst är det efter några dagars inaktivitet följt av en dag där man pratar mycket. Då viker sig rösten fort.

Men den sämre kvaliteten när du inte har ätit måste inte helt bero på sjunkande energinivå.

Det är uteblivandet av slemproduktion m.m. pga uteblivet födointag som påverkar också.

Antagligen.

Sant. Men jag känner även av energibristen i hela kroppen. Alla kroppsfunktioner försämras, det gör ont i hela struppartiet och halsen av ansträngningen att t. ex. föra en diskussion i en bil. Får till sist ge mig och hålla käften. Blir även klenare i mitt uttryck, svårt att hitta energi att få upp volymen, så jag pratar helt utan stöd och sliter ut rösten fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

fascinerande

kan du inte lägga upp en inspelning där du sjunger från 22.29 till 22.31

så man får höra när röst skiftet sker?

🙂

Det fattar du väl att det är ungefärliga tidsangivelser.

Ta en inspelad talröst, vilken som helst. Efter ett tag

höjer du volymen lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger säkert något i att den blir sämre av att inte användas. Tycker mig uppleva det när jag tänker efter. Bäst är det vid daglig normal användning, och sämst är det efter några dagars inaktivitet följt av en dag där man pratar mycket. Då viker sig rösten fort.

Sant. Men jag känner även av energibristen i hela kroppen. Alla kroppsfunktioner försämras, det gör ont i hela struppartiet och halsen av ansträngningen att t. ex. föra en diskussion i en bil. Får till sist ge mig och hålla käften. Blir även klenare i mitt uttryck, svårt att hitta energi att få upp volymen, så jag pratar helt utan stöd och sliter ut rösten fort.

Fonasteni (på svenska rösttrötthet, på amerikanska voice fatigue) är det du beskriver.

Egentligen har jag själv aldrig i hela mitt liv försökt överrösta bakgrundsljud titt som tätt, typ musik, biofilm, discotek, mässor, vadsomhelst. Men nu när jag är särskilt aktsam i de sammanhangen, så märker jag att just i min familj är det tyvärr det normala sättet att tala med varandra. Jag menar, min familj talar definitivt allra mest när bakgrundsljud sätts på och blir tysta när det blir tyst. Ungefär som undulater i en bur, de agerar ju också så. Så fungerar även en del av mina närmaste vänner uppenbarligen. Dessutom så pratar de dagligen på långa avstånd, från ett rum till ett annat. Så har jag aldrig gjort själv, men nu när rösten är känslig blir det ju ohållbart. Det har fått mig att fundera på om jag haft det så under hela min uppväxt utan att tänka på det. Och jag har också tänkt om de utgör något slags extremfall.

Det måste de göra.

Hörde du förresten intervjun med Loa Falkman? Att de inte fick skratta eller tala i telefon dagen före en viktig föreställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fattar du väl att det är ungefärliga tidsangivelser.

Ta en inspelad talröst, vilken som helst. Efter ett tag

höjer du volymen lite.

jag har inte spelat in så mycket tal, så jag hade ingen aning

om att det är en regel att man får höja efter ett tag

läser du in böcker & sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte spelat in så mycket tal, så jag hade ingen aning

om att det är en regel att man får höja efter ett tag

läser du in böcker & sådant?

Jo, om man höjer volymen efter ett tag brukar volymen bli högre än innan höjningen. Jag läser inte in böcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får till sist ge mig och hålla käften. Blir även klenare i mitt uttryck, svårt att hitta energi att få upp volymen, så jag pratar helt utan stöd och sliter ut rösten fort.

Har du fått någon talträning hos logoped?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om fler erfar att er röstvolym, på sång t.ex., varierar under dygnet?

Vilken superfånig fråga! Det finns inte en enda människa som kan "hålla på" i ett dygn utan att röstvolymen (styrkan) varierar.

Vad kan röstvolymskillnaderna bero på?

Om du fick gissa själv, vad skulle du då anta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken superfånig fråga! Det finns inte en enda människa som kan "hålla på" i ett dygn utan att röstvolymen (styrkan) varierar.

Om du fick gissa själv, vad skulle du då anta?

Vad menar du med "hålla på"?

Det pågår en hel del medicinsk forskning om orsaker.

Det enda man kan anta är en onormal uttröttning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pågår en hel del medicinsk forskning om orsaker.

Det enda man kan anta är en onormal uttröttning.

Ja, men då har du väl fått ett svar och tråden kan sött läggas till handlingarna.

Eller ville du vi skulle glida in på den pågående medicinska forskningen om orsaker?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, men då har du väl fått ett svar och tråden kan sött läggas till handlingarna.

Eller ville du vi skulle glida in på den pågående medicinska forskningen om orsaker?

Med tanke på att detta är ett forum med en del folk som använder sin röst till sång är det

viktigt att utbyta erfarenheter i ämnet och hur man hanterar olika situationer.

Det är ett inte helt ovanligt fenomen, den vanligaste orsaken till att man söker hjälp för

röstproblem faktiskt. Var glad om du inte hamnat där själv ännu.

Om det finns fler som kontaktat foniatriker eller logoped så kan det finnas en del att delge

övriga vad gäller nya rön också. Just den forskningen har visat sig vara ganska oorganiserad

och det som hjälper för en individ hjälper inte för en annan och tvärtom.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

viktigt att utbyta erfarenheter i ämnet och hur man hanterar olika situationer.

Fast det var ju inte vad du frågade efter i initialinlägget, utan "Vad kan röstvolymskillnaderna bero på?"

Mitt tips är att du väntar till "forskarna" lämnar en rapport.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vill säga att Slejnard har rätt i det att det är bra att använda rösten ofta (men rätt), om så bara för att gnola under dagen, den ska användas s.a.s. (om man inte har en akut stämbandsinflammation t.ex.). Tydligen har amerikanerna rätt i sitt synsätt kring detta alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har märkt att jag efter en lång session där jag har skriksjungit, vrålat eller vad man nu vill kalla

det, får feberaktiga symtom, lite frossa och allmänt jävlig känsla i hela kroppen. Vad fan beror detta på?

oavsett tid på dygnet alltså.

Min gissning är att din kropp talar om för dig att du misshandlar den. Testa att sjunga istället för vråla.

Debatt: Hur går det med forskningsrapporten?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har märkt att jag efter en lång session där jag har skriksjungit, vrålat eller vad man nu vill kalla

det, får feberaktiga symtom, lite frossa och allmänt jävlig känsla i hela kroppen. Vad fan beror detta på?

oavsett tid på dygnet alltså.

Låter mest som blodsockerfall i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...