JohnRick Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Kanske under allmänt ändå? Funderat "länge" på att tillhandahålla onlinetjänst för inspelning/pålägg av trummor till allsköns produktioner där folk saknar en gedigen slagverksinsats. Mig veterligen finns det en hel del utländska siter, och även några svenska (drumrec t.ex) som erbjuder tjänsten. Även pluginsiter som voxengo m.fl. Tänkte bara höra lite löst vad ni tror om tillgång och efterfrågan? Jag är inte helt oäven batterist och har x antal exempel från olika stilar att skylta med. Frågan är om det finns pengar i det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Jag tror det är en bra idé. Dock ingen du ska räkna med att livnära dig på, men det går nog att kamma in lite extraknäck med rätt marknadsföring. Jag skulle köpa tjänsten (om jag vet att jag får kvalité för pengarna). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 27 april 2011 Trådstartare Dela Postat 27 april 2011 Jag tror det är en bra idé. Dock ingen du ska räkna med att livnära dig på, men det går nog att kamma in lite extraknäck med rätt marknadsföring. Jag skulle köpa tjänsten (om jag vet att jag får kvalité för pengarna). Tack för input. Jag hyser givetvis inga illusioner om att detta skulle bli ett heltidsjobb, men extrapengar som sagt - förutsatt att man hittar kunder. On another note - vad innebär "kvalitet" för dig? Kanske besvarar sig själv, med rätt sound och rätt framförande som svänger oavsett genre. Men är det viktigt att det är akustiska trummor, levererade på minst tio separata wav-filer i 24/96 med turnaround inom 48h t.ex? Om man hade gjort detta med högkvalitativa samplingar i stället (superior/ocean way etc) som självklart hade spelats fram - hade du tänkt annorlunda, även om slutresultatet hade låtit minst lika bra? Har iofs tillgång till båda sätten, men alltid kul att höra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Såna här tjänster kan alltid vara intressant, så länge det har bra ljud kvalite och pris. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Du gör ju riktigt bra jobb så varför inte-satsa på det..... Lycka till. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LaBrea Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Om du använder samplingar så tror jag inte du skulle få särskilt mycket kunder. Men spelar du in akustiska trummor och håller en hög spel/ljudkvalitativ nivå plus bra marknadsföring så kan du säkert intressera många! Du kan kanske bli trummornas Erik Arvinder, som det går sjukt bra för med sin stråk-business. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 27 april 2011 Trådstartare Dela Postat 27 april 2011 Om du använder samplingar så tror jag inte du skulle få särskilt mycket kunder. Men spelar du in akustiska trummor och håller en hög spel/ljudkvalitativ nivå plus bra marknadsföring så kan du säkert intressera många! Du kan kanske bli trummornas Erik Arvinder, som det går sjukt bra för med sin stråk-business. Det är det här jag menar: Säg att jag gör ett sjukt bra jobb på en funkdänga. Alla är nöjda. Därefter får kund veta att det är samplingar som använts. Tar det då genast emot för vederbörande så fort det faktumet blir känt? Nu kommer jag ju givetvis att vara öppen vad jag använder till vad från början i så fall, men är det just det att man "har använt akustiska trummor" som gör biffen? Om både framförandet och ljudet är grymt, och du absolut inte lyckas höra någon skillnad - vari ligger det negativa? Som att köpa en piratkopia av en Gucciväska gissar jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrBluesman Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 (redigerat) Det är det här jag menar: Säg att jag gör ett sjukt bra jobb på en funkdänga. Alla är nöjda. Därefter får kund veta att det är samplingar som använts. Tar det då genast emot för vederbörande så fort det faktumet blir känt? Nu kommer jag ju givetvis att vara öppen vad jag använder till vad från början i så fall, men är det just det att man "har använt akustiska trummor" som gör biffen? Om både framförandet och ljudet är grymt, och du absolut inte lyckas höra någon skillnad - vari ligger det negativa? Som att köpa en piratkopia av en Gucciväska gissar jag. Det ligger nog lite i "one-of"-grejen. Med akustiska trummor blir det aldrig exakt samma ljudresultat två ggr. Tex EZdrummer-virveln däremot känner ju de flesta här igen...? Finns ju iof samplingar som är väldigt bra och som inte går att skilja från the real deal... Det har nog också mycket med producentens vetskap och känsla av att någon ansträngt sig lite extra. Typ om du köper en gitarr så betalar du ju inte lika mycket för en fabriks-massproducerat gura som en med kärlek handbyggd. Många är beredda att betala lite extra för den extra känsla man får när man vet att någon lagt ner sin själ i det man betalt för. Men för lyssnaren så är det ju främst resultatet som räknas. Redigerat 27 april 2011 av MrBluesman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Intressant idé. För mig skulle det nog vara just att det är riktiga trummor med bra sväng och lite biljud som i så fall är intressant. Annars skulle jag nog sitta och editera själv. Som sagt, en intressant idé du har. Hälsningar / Björn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Kan du bara erbjuda kvalité, i ljud, spelteknik och spelkännsla så är det bara att tuta (trumma) och köra.. Har redan två kunder till dig om priset och personkemin stämmer. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LaBrea Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Du lär ju ändå på nåt sätt vilja rikta dig mot rätt seriösa producenter med detta eller? Och då kommer de att höra om det är "miditrummor" istället för riktigt akustiska trummor. Alla någotsånär duktiga producenter kan göra väldigt realistiska trummor i datorn eller med eltrumset men det kommer ju alltid mer eller mindre låta Superior, eller Addictive eller Slate eller vad man nu använder. Och det är ju det man inte vill åt som föregående talare påpekade. Men du kommer ju inte att tjäna nåt på att använda samplingar egentligen som jag ser det. Jag har själv tänkt på detta innan (att det vore bra om det fanns något sånt här), och förutsättningarna är ju då en bra studio med schsst liverum, bra trummor och bra mickar med mera. Då har du ju settet riggat 24/7 och behöver bara trycka på rec. Givetvis är det nog bra att ha mer än ett set också, för ponera att det blir bra business, då kommer ju folk tillslut bli vana och less på "JohnRick-ljudet" på samma sätt som överanvända trumsamplingar. Men det lär ju ta ett tag förstås. Du tar ju mest troligt också betalt för din expertis inom trumarrangemang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrBluesman Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 (redigerat) Jag har faktiskt också funderat på att starta en studio med extra inriktning på livetrummor, både för att hyra och för att sälja rena truminspelningar. Det faller (just nu) dock på avsaknad av budget (duh). Egentligen borde man ju gå ihop ett gäng studiomuppar och göra gemensam sak. En dag drar jag ihop nått och gör slag i saken. Det är ju bara det där lilla problemet med att hitta lämplig lokal... Redigerat 27 april 2011 av MrBluesman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TimB Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 (redigerat) Med rätt pris går allt att sälja 😉 Däremot tror jag inte det finns någon jättemarknad när alla sitter hemma på en crackad version av superior eller dyl. Men akustika trummor i ett bra rum med bra kvalite kan ju gå fast sånt kostar tyvärr lite mer 😏 Och om du sitter på en 16-kanalers 2" bandare så kan du nog sälja som smör för inget låter så bra som trummor på band 😄 Redigerat 27 april 2011 av TimB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 27 april 2011 Trådstartare Dela Postat 27 april 2011 Du lär ju ändå på nåt sätt vilja rikta dig mot rätt seriösa producenter med detta eller? Och då kommer de att höra om det är "miditrummor" istället för riktigt akustiska trummor. Alla någotsånär duktiga producenter kan göra väldigt realistiska trummor i datorn eller med eltrumset men det kommer ju alltid mer eller mindre låta Superior, eller Addictive eller Slate eller vad man nu använder. Och det är ju det man inte vill åt som föregående talare påpekade. Men du kommer ju inte att tjäna nåt på att använda samplingar egentligen som jag ser det. Jag har själv tänkt på detta innan (att det vore bra om det fanns något sånt här), och förutsättningarna är ju då en bra studio med schsst liverum, bra trummor och bra mickar med mera. Då har du ju settet riggat 24/7 och behöver bara trycka på rec. Givetvis är det nog bra att ha mer än ett set också, för ponera att det blir bra business, då kommer ju folk tillslut bli vana och less på "JohnRick-ljudet" på samma sätt som överanvända trumsamplingar. Men det lär ju ta ett tag förstås. Du tar ju mest troligt också betalt för din expertis inom trumarrangemang. Jag ser din poäng, och har givetvis stött och blött samma punkter. Det jag "egentligen" tar betalt för är främst mitt sväng och musikerskap. Kunder är alla som är villiga att betala för det - och det tar jag då som rätt seriösa producenter. Oavsett om det är hemmapulare eller annat. Har lyssnat på andra siters uppladdade exempel (som är i samma bransch) och känner att jag bör kunna hålla minst samma standard. Jag har i princip allt utom lokal. Av den aledningen funderade jag på möjligheterna till just samplingssvängen till att börja med. Även om det finns risk för det du säger - "JohnRick-ljudet", så kan ju samplingarna också moddas i det oändliga. Och mitt sound ligger mer i de små nyanser som finns i själva spelsättet. Alla kan såklart fixa superior e.d och editera MIDI (eller lägga till midifiler till ngn standardpoplåt), men inte nödvändigtvis lägga tracks via ett digitalset och få till alla 64ths-ghostnotes i en 10-minuters fusionlåt med alla markeringar och få det att låta trovärdigt. Vill jag tro i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djbolton Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Jag tror att det är inom akustiska trummor som du har en marknad, folk vill ju ha "spelade" trummor. Men det ställer nog lite krav på lokalen. En idé kunde ju vara att också trigga tagningen så du kan skicka med MIDI också, ifall någon kund vill feta till kaggen eller virveln lite vid mix. Jag antar att du säljer rättigheterna till spåren till kunden. Lycka till, /Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 27 april 2011 Trådstartare Dela Postat 27 april 2011 Jag tror att det är inom akustiska trummor som du har en marknad, folk vill ju ha "spelade" trummor. Men det ställer nog lite krav på lokalen. En idé kunde ju vara att också trigga tagningen så du kan skicka med MIDI också, ifall någon kund vill feta till kaggen eller virveln lite vid mix. Jag antar att du säljer rättigheterna till spåren till kunden. Lycka till, /Johan Folk vill ha "spelade" trummor ja. Men det pratas sällan om att spela samplingarna. Om jag skulle tillhandahålla ett akustiskt alternativ går det bra, men om jag därefter delger att jag använt (förvisso dyra) samplingar tänker fok genast att: "det där kan jag lika bra göra själv". Kan de då det undrar jag? Några alternativ då den avvisande producenten rynkar på näsan åt tjänsten är då att: 1) De helt sonika lägger på midifiler från valfri trumsampler i sin produktion. För det första låter även alla medföljande dylika filer omänskliga (i negativ bemärkelse), och dessutom går det i princip aldrig att skräddarsy dessa. Men de som försöker hamnar då på: 2) Kanske insydda midifiler, eller total MIDI-editering från scratch. Skulle producenten kuna få detta att låta som spelade trummor? Då måste alla velocityvärden tas om hand, alla små nyanser som, faktiskt, triggas, alla markeringar, med viss offset givetvis, och sedan ska det också låta musikaliskt och "spelat". Hörde iofs om något trumprogrammerarmonster som skulle battla Marco Minneman, men det är också den enda jag känner till. Annars återstår: 3) De köper ett bra digitalset och triggar samplingarna själva genom att spela dem. Då krävs det förstås också att de är förhållandevis bra trummisar och det är där jag kommer in. Missförstå mig inte - jag förstår varför man vill ha akustiska trummor om man köper en sådan tjänst men om slutresultatet ändå är oklanderligt, vilken roll spelar det annat än att man själv vet om att det är triggade trummor? Förutsatt att det är så pass bra gjort att det inte går att höra skillnad annat än om man är Bob Katz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djbolton Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 OK, men jag tycker fortfarande att man går miste om dynamik och variation i anslaget med "spelade triggljudstrummor". En växande roll på virveln t.ex är väl inte helt lätt att få till... Men till vanliga Lady Gaga trummor så duger det nog. /Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LaBrea Postat 27 april 2011 Dela Postat 27 april 2011 Tror nog ändå att hur bra du än är på att tweaka samplingar så är det inte the way to go. Folk kommer inte tycka att det är värt det, speciellt inte som industrin ser ut idag. De som kommer att hyra in dig är ju (mest troligt) oftast mainstreamfolk som gör pop och rock och liknande. Andelen personer som vill ha en 10 minuters superkomplicerad fusiondänga är nog försvinnande liten. Och då handlar det ju oftast om band som redan har trummisar. Vad du däremot kan göra är ju som någon sa att spela in akustiskt men trigga eller i efterhand plocka fram midiinformationen så att man som producent/mixare har den möjligheten också. Det skulle garanterat vara väldigt uppskattat då det är en liten dryg process. Ser absolut fram emot vad som händer om du bestämmer dig för att skaffa lokal osv. Men det är inte lätt att få det att låta "proffs-studio" 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.