Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Tiden har kommit för en uppgradering i min stationära PC:s DAW.

Det som en gång var Audiophile 2496 blev Echo Gina 3g och ska nu bli ett par snäpp vassare, hade jag tänkt mig.

Det står mellan RME 400 och Lynx TWO (a,b eller c). Firewire eller PCI kvittar. Preamp kvittar det med då jag enbart kommer att köra midi.

Finns det någon med erfarenhet av dessa två ljudkort? Vilket av dessa hade ni valt ur ett enbart subjektivt ljudmässigt perspektiv i så fall? Vilket låter proffsigast?

Tacksam för svar!

/B

Annons
Postat (redigerat)

Lynx anses ju ligga i en klass högre, men jag är inte så säker på att man helt bombsäkert skulle kunna avgöra vilket som låter "bäst", även om det kan vara en viss ljudmässig skillnad.

Jag tycker att RME är väldigt rättplacerade när det gäller pris/prestanda och de är superstabila och kommer med uppdaterade drivrutiner väldigt kvickt när det behövs - så RME är som regel mitt förstahandsval, men å andra sidan så får man lägst latency med PCI/PCIe, så av den anledningen hade jag valt Lynx-kortet om det stod mellan det och ett FW-kort - eller exempelvis RME HDSP9632, för att nämna ett RME-kort för PCI. 🙂

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Lynx anses ju ligga i en klass högre, men jag är inte så säker på att man helt bombsäkert skulle kunna avgöra vilket som låter "bäst", även om det kan vara en viss ljudmässig skillnad.

Jag tycker att RME är väldigt rättplacerade när det gäller pris/prestanda och de är superstabila och kommer med uppdaterade drivrutiner väldigt kvickt när det behövs - så RME är som regel mitt förstahandsval, men å andra sidan så får man lägst latency med PCI/PCIe, så av den anledningen hade jag valt Lynx-kortet om det stod mellan det och ett FW-kort - eller exempelvis RME HDSP9632, för att nämna ett RME-kort för PCI. 🙂

Korrektion: RME fungerar väldigt stabilt om din dator lever upp till kraven som ställs 🙂 Det är lätt att tro att RME fungerar klockrent med vilken dator som helst, men så är inte fallet. Jag var tex tvungen att skaffa nytt pci-firewirekort, trots att mitt inbyggda hade TI-chipset och fungerat 100% perfekt med tidigare ljudkort. Men bra låter det. Väldigt rena preamps och omvandlare.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Korrektion: RME fungerar väldigt stabilt om din dator lever upp till kraven som ställs 🙂 Det är lätt att tro att RME fungerar klockrent med vilken dator som helst, men så är inte fallet. Jag var tex tvungen att skaffa nytt pci-firewirekort, trots att mitt inbyggda hade TI-chipset och fungerat 100% perfekt med tidigare ljudkort. Men bra låter det. Väldigt rena preamps och omvandlare.

/Jon

Ja - det där var väldigt skumt. I och med att det satt TI Firewire-chip i din maskin så borde det ha fungerat bra, men det är väl undantaget som bekräftar regeln... 😉

Med Lucent/Agere Firewire-chip (som sitter i vissa maskiner - både Mac:ar och PC) blir det också problem med RME (och vissa andra) Firewire-ljudkort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.