Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag funderar på att köpa Complete composers collection från East West Quantum Leap (några som känner till deras grejer? http://www.soundsonline.com/Complete-Composers-Collection). Har en bärbar dator, men den är för klen för ljuden som kommer med (har 6 GB, man ska helst ha 16 typ..)

Är det någon som har nåt av deras program som vill dela med sig lite erfaranhet? Funkar sådana här program bäst på Mac eller PC?

Tack

/Andreas

Annons
Postat

Började skriva ett riktigt svar med massa för och nackdelar men jag orkar inte, haru pengar för det, mac. Om man som många anser att det är dyrt lyxskit så köp en pc. oavsett så kommer troligtvis båda funka.

Men vad menar du att du bara har 6 gb? I ram eller hårddiskutrymme?

Postat

Började skriva ett riktigt svar med massa för och nackdelar men jag orkar inte, haru pengar för det, mac. Om man som många anser att det är dyrt lyxskit så köp en pc. oavsett så kommer troligtvis båda funka.

Men vad menar du att du bara har 6 gb? I ram eller hårddiskutrymme?

Hur får man tag i en bärbar datorn med 6gb HDD idag? Snälla visa mig!

Postat (redigerat)

Hur får man tag i en bärbar datorn med 6gb HDD idag? Snälla visa mig!

Ja det lär vara svårt.

Man jag tycker tråden här för lite info för att kunna svara på frågan. 6-16 GB vadå? 😉

Naturligtvis så är det minnet. Men jag orkade inte rota igenom deras sida för rekommenderade datorspecar.

Och det finns det ju datorer som har. Mac eller PC är helt irrelevant i denna frågan!

Redigerat av KillwithSkill
Postat

EastWest's prylar fungerar ypperligt på PC i alla fall - och det funkar säkert precis lika bra på Mac, så den delen av frågan är irrelevant.

CCC levereras på hårddisk, så vid beställning måste du välja om det är till PC eller Mac det ska användas...

Jag kör deras Play och ett antal av deras ljudbibliotek på min dator, som kör 32-bit XP och har 4GB RAM (ca 3GB tillgängligt) - och det funkar fint, så jag vet inte varifrån det där med krav på 16GB kommer ifrån...?

Postat
CCC levereras på hårddisk, så vid beställning måste du välja om det är till PC eller Mac det ska användas...
Samtidigt, köper han/hon CCC på en hårddisk hoppas jag att det görs en backup av hela disken till annan hårddisk.

...och som en följd av det kan han/hon byta plattform senare. Formatera om CCC-hårddisken i valfritt filsystem och återställ innehållet från backupdisken.

Postat

Hej!

Jag gillar eld 😉

Okej okej, var lite otydlig där såg jag, jag har 6 gb RAM alltså.. grejen är att jag har testat EWQLSO Gold edition och efter jag har gjort 2-3 spår av inspelning börjar det dundra med konstiga brusningar och oljud! Ingen aning vad det kommer ifrån eller vad det beror på. Tänkte att det kunde vara ramminnet som var för klent.

Cleas, har du Plantinum edition eller? Rekomenderat RAM är 16 gig tror jag. Haru laptop?

Samtidigt, köper han/hon CCC på en hårddisk hoppas jag att det görs en backup av hela disken till annan hårddisk.

...och som en följd av det kan han/hon byta plattform senare. Formatera om CCC-hårddisken i valfritt filsystem och återställ innehållet från backupdisken.

Tror du verkligen det funkar? Jag menar, om man nu måste välja Mac eller Pc på sidan, att man då kan byta plattform så enkelt bara?

Postat

Okej okej, var lite otydlig där såg jag, jag har 6 gb RAM alltså.. grejen är att jag har testat EWQLSO Gold edition och efter jag har gjort 2-3 spår av inspelning börjar det dundra med konstiga brusningar och oljud! Ingen aning vad det kommer ifrån eller vad det beror på. Tänkte att det kunde vara ramminnet som var för klent.

Det kan vara att du kör med för låg latency för det antal röster du försöker köra samtidigt... Testa att höja latency och se om det blir bättre.

Cleas, har du Plantinum edition eller? Rekomenderat RAM är 16 gig tror jag. Haru laptop?

Stationär PC - och jag kör med Gold Plus (inte Platinum alltså), Hollywood Strings, Pianos, Goliath, RA och några till.

Tror du verkligen det funkar? Jag menar, om man nu måste välja Mac eller Pc på sidan, att man då kan byta plattform så enkelt bara?

Det är så enkelt. Enda anledningen till att man måste välja, är att hårddisken som levereras ska vara formaterad för rätt plattform, så att den kommer att vara läsbar. Det är samma innehåll till PC och Mac.

Postat

Det kan vara att du kör med för låg latency för det antal röster du försöker köra samtidigt... Testa att höja latency och se om det blir bättre.

Testade att dra upp den men det gjorde ingen större skillnad. Det blir ju ett helvete å spela in när ljuden kommer en halv sekund efter anslaget. Är det ljudkort som fixar sånt? Har just nu ett M-Audio Micro USB kort som är rätt litet. Men ändå.. sjukt irriterande med brus och brak!

Stationär PC - och jag kör med Gold Plus (inte Platinum alltså), Hollywood Strings, Pianos, Goliath, RA och några till.

Köpte du dina grejer från soundsonline.com eller? Kan man lita på den sidan? Verkar lite skumt att man får 75% rabatt på CCC.

Det är så enkelt. Enda anledningen till att man måste välja, är att hårddisken som levereras ska vara formaterad för rätt plattform, så att den kommer att vara läsbar. Det är samma innehåll till PC och Mac.

Alltså, om jag installerar programmen på min Pc och vill senare byta till Mac är det bara att formatera om hårdisken? Backup-disken då. Har aldrig gjort det förut. Låter ju som att man tar bort allting på den och gör den som ny igen. Eller?

Postat
Alltså, om jag installerar programmen på min Pc och vill senare byta till Mac är det bara att formatera om hårdisken?
Så länge du har en verifierad felfri backup att återställa innehållet ifrån.
Backup-disken då.
Nä, varför formatera/kasta bort backupen?
Postat

Testade att dra upp den men det gjorde ingen större skillnad. Det blir ju ett helvete å spela in när ljuden kommer en halv sekund efter anslaget. Är det ljudkort som fixar sånt? Har just nu ett M-Audio Micro USB kort som är rätt litet. Men ändå.. sjukt irriterande med brus och brak!

Det hänger delvis på drivrutinerna till ljudkortet, men främst på datorns prestanda.

Sedan ger ett USB-ljudkort normalt inte lika bra prestanda som Firewire - och absolut inte lika bra som PCI/PCIe. Har du flera andra prylar inkopplade på USB också, så delar de också på bandbredden och kan slöa ner det hela, så det är inte helt lätt att avgöra i alla lägen...

Köpte du dina grejer från soundsonline.com eller? Kan man lita på den sidan? Verkar lite skumt att man får 75% rabatt på CCC.

Jag är ÅF för EastWest, så jag får dem därifrån och vet att de är att lita på. 🙂

De har den sortens "galna" dealar då och då, så det är inga problem.

Alltså, om jag installerar programmen på min Pc och vill senare byta till Mac är det bara att formatera om hårdisken? Backup-disken då. Har aldrig gjort det förut. Låter ju som att man tar bort allting på den och gör den som ny igen. Eller?

Vill du vara helt bombsäker, så kan du behålla den ursprungliga disken och köra över backupen (som du har gjort till en extern disk när du fick leveransen), kör du över till en ny disk sedan. Hårddiskar är billiga nu för tiden. 🙂

Postat
Det hänger delvis på drivrutinerna till ljudkortet, men främst på datorns prestanda.

Sedan ger ett USB-ljudkort normalt inte lika bra prestanda som Firewire - och absolut inte lika bra som PCI/PCIe. Har du flera andra prylar inkopplade på USB också, så delar de också på bandbredden och kan slöa ner det hela, så det är inte helt lätt att avgöra i alla lägen...

Okej! Shit, allt som du sa saknar jag 😛 och jag hade flera olika USB-prylar inkopplade. Datorn är en i5, med 2,2 Intel Core.

Jag är ÅF för EastWest, så jag får dem därifrån och vet att de är att lita på.

De har den sortens "galna" dealar då och då, så det är inga problem.

Förlåt, jag förstod inte "ÅF" men jag antar att det var något positivt 🙂 Okej, om du säger det så. Jag känner bara att jag måste slå till nu, priset är ju helt sanslöst. Lite stressigt när det går ut den 30:e!

Vill du vara helt bombsäker, så kan du behålla den ursprungliga disken och köra över backupen (som du har gjort till en extern disk när du fick leveransen), kör du över till en ny disk sedan. Hårddiskar är billiga nu för tiden.

Erhm.. såatte.. jag kan föra över orginalprogrammet, ljuden till en annan hårddisk för att sedan installera dem på en annan Mac, eller viseversa?

Postat

Okej! Shit, allt som du sa saknar jag 😛 och jag hade flera olika USB-prylar inkopplade. Datorn är en i5, med 2,2 Intel Core.

En i5 ska kunna räcka till ganska bra, tycker jag - men koppla bort allt du kan från USB - och försök hitta vilka USB-portar som går till samma controller, så att en controller enbart tar ljudkortet, om möjligt.

Kolla förresten gärna datorns DPC latency, som är något som kan ställa till trassel i musikburkar: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Förlåt, jag förstod inte "ÅF" men jag antar att det var något positivt 🙂 Okej, om du säger det så. Jag känner bara att jag måste slå till nu, priset är ju helt sanslöst. Lite stressigt när det går ut den 30:e!

ÅF=Återförsäljare... 😉

Erhm.. såatte.. jag kan föra över orginalprogrammet, ljuden till en annan hårddisk för att sedan installera dem på en annan Mac, eller viseversa?

Jäpp! Ljudinnehållet är det ingen skillnad på. Du kan däremot inte ha dem körbara på två maskiner, eftersom de kräver att licenserna finns i din iLok.

Postat

En i5 ska kunna räcka till ganska bra, tycker jag - men koppla bort allt du kan från USB - och försök hitta vilka USB-portar som går till samma controller, så att en controller enbart tar ljudkortet, om möjligt.

Kolla förresten gärna datorns DPC latency, som är något som kan ställa till trassel i musikburkar: http://www.thesycon....ncy_check.shtml

Men guud, tack så himla mycket för den länken! Jag testade den och den gör upprepande utslag (röda), högsta på ca 13000. Det här måste ju vara orsaken till braken och oljuden! Ska försöka fixa det här nu med mitt utomordentliga tekniksinne! NAT! Men det är väl nån drivrutin som ska inaktiveras läser jag här.. Tack! Jag tror jag har problemet på spåret nu! Snälla snälla snälla...
Postat

Dock verkar det som att de röda utslagen kommer med typ 15 sekunders mellanrum, och när jag pillar med ljuden i Cubase så är det olika hela tiden.. hmm

Postat (redigerat)

Jo, de röda utslagen slutade upp med sina utfall efter jag inaktiverade mitt trådlösa nätverkskort. Och direkt när jag aktiverade det igen gick gick det röda upp i taket, 50000 typ! När jag spelar nu så blir det inget brak eller brus(än), nu är det bara massa poppande små ljud istället... blir galen! Nån idé?

Redigerat av Andorbolt
  • 4 veckor senare...
Postat

Måste bara få detta klart för mig, får inte i det i skallen: När jag har gjort en backup på ljuden (helt enkelt kopierat ljuden?), installerat grejerna på Pc:n klart å fint bla bla bla och kör med dem ett tag. Sen får jag en ny Macdator och vill flytta över ljuden dit. Vad gör jag nu? Tar jag ut CCC-disken från Pc:n och kopplar in den i Macen, för att sedan formatera om den till ett Mac-format (hur man nu gör det...). Och med formatera betyder alltså att man raderar allt och alla på disken?

vad händer sen? För jag nu över backuphårdiskens ljud till Macen eller eller CCC-hårdisken? Och från vilken plattform?

Hoppas du fattar vad jag skriver, för det är knappt så jag fattar själv...

Tack på förhand!

/Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.