Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker få grepp om de olika uttrycken och hur de låter. Jag stöter ofta på uttrycken jag ska skriva ut nedan men vet ej hur de låter, jag hade varit väldigt tacksam om någon kunnat förklara och jätte gärna posta ljudexempel.

Varmt - Vad innebär det? t.ex "varma pads", "får värmme från filtret" etc.

Muddy - Vad innebär det när något är och/eller låter muddy?

Platt ?

Plastigt ?

Analogt - Vad är det med ljudet som gör att de låter analogt? eller vad låter analogt?

Tack på förhand

Annons
Postat

alla uttrycken säger nåt för användaren själv möjligen men någon generell dekodning av vad dom egentligen betyder finns inte

man kan sammanfatta det som objektiv rappakalja och subjektiv diskurs

jag tror dom flesta kan hålla med om att muddy kan likställas med att nåt låter grötigt - om nu det kan anses säga nåt

Postat (redigerat)

Hej. För mig betyder..

Varmt - Avrullad högdiskant (nånstans mellan 10-20kHz), fylligt lägre mellanregister och midbas (100-500Hz), en del harmonisk distorsion, bra enhetlighet mellan de olika instrumenten så att mixen "limmar".

Muddy - Otydlig ljudbild, grötigt i mellanregistret och/eller basen, svårt att urskilja transienter och instrumenten saknar separerade roller i mixen. Ofta för många instrument med för mycket information kring 200-300Hz.

Platt - En dimension, ofta djupet, saknas i mixen. Alla instrument kanske ligger i förgrunden (hög volym på allt, för lite reverb/rum), och för få eller inga instrument har reverb och låg volym nog för att hamna i bakgrunden och kunna skapa en kontrast mot det torra. Detta är också en EQ- och kompressionsfråga. Felaktig EQ/kompression skapar en ljudbild som låter ansträngd och platt. Platt kan också vara en beskrivning av dynamiken i en mix. En överkomprimerad mix med litet dynamikomfång låter platt.

Plastigt - Tolkar jag mer som en kompressionsfråga. Det går att komprimera instrument så att de får en "plastig yta". Även en EQ-fråga. Plastig är ett väldigt diffust begrepp, kan knappt förklara det med subjektiva mått. Resonanta filter kan låta plastigt på vissa ljud. Man kanske ska säga "orealistiska" ljud istället för plastiga ljud? Något annat som låter plastigt, det är Roland TB-303 och pukorna från TR-909 -

Analogt - Det folk ofta menar med analogt är att det låter naturligt, lite varmt, mjukt (i diskanten), levande. Motsatsen till artefakterna dåliga digitala inspelningar kan föra med sig. Typexempel på något som anses vara varmt är bandkaraktär, dvs. distorsion, kompression och flutter från analoga bandspelare. "Analogt" = ett rikt spektrum av övertoner (distorsion) och andra artefakter som orsakas av bristerna i analog utrustning.

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 5
Postat (redigerat)

Plastigt är dock något jag skulle vilja dyka djupare, samt muddy / grötigt?

Jag återvänder till min ursprungstanke. Min tydligaste definition av plastigt är när man använder en form av kompression som gör att volymen studsar tillbaka på något lustigt sätt efter kompressorn tagit grepp. Svårt att förklara. Det blir liksom en avrundning av transienten, och sedan hålls decayen kvar relativt stabilt på en lägre nivå, kanske? 🙂

T. ex. låter optokompression plastigare än FET/VCA-kompression. Fast även SSL busskompressorn låter smått plastigt enligt mig.

Redigerat av desvaenger
Postat

För mig har begreppet plastigt mer att göra med ljudkällan än mixning. T.ex. när syntar/plugins/samplingsbibliotek låter odynamiskt och platt i ljudet. Beror ofta på avsaknad av olika velocities etc....

Postat

För mig har begreppet plastigt mer att göra med ljudkällan än mixning. T.ex. när syntar/plugins/samplingsbibliotek låter odynamiskt och platt i ljudet. Beror ofta på avsaknad av olika velocities etc....

Håller med. Tänker även på ljud som är samplade i (ex.vis) 32 kHz/12 bitar, vilket är alldeles för lite för att de ska kunna återges naturtroget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.