Dåligfantasi (oregistrerad) Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Hej allihop. Nu kommer jag väl framstå lite som ett pucko, och när det gäller just detta så är jag nog det:) Systemkraven är ju dessa: Windows Intel Pentium 4/AMD Athlon or better 1GB RAM DVD drive Windows XP SP3, Vista or Windows 7 2 GB free hard disk space Monitor with 1024x768 resolution or larger A 16 bit Windows compatible audio card, preferably with an ASIO driver A MIDI interface and a MIDI keyboard recommended Det enda jag inte greppar är processorn. Det står inget om processorstyrkan såvitt jag kan utläsa. Hur många mhz eller ghz det ska vara. Ett återkommande problem även när dettta står(om andra program) är att det ibland kan stå tex pentium 700 mhz/athlon xp 1.33 ghz och då vet jag inte vilken av dessa jag ska gå efter då min processor är följande: Intel® Celeron® D CPU 1.20 GHZ Jag använder för närvarande reason 3.0 och den fungerar bra på datorn men på den versionen var de ju oxå tydligare med processorstyrkan vill jag minnas. Tack på förhand.
Peter Roos Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) Det är ju alltid som så, att uppgraderar man sitt program så kanske man behöver ha en "vassare" processor. Det kan ju vara svårt att jämföra processorer, även om en Pentium alltid är bättre än Celeron. Eftersom man kör midi i Reason, så behövs ju inte lika stora krav som vid ljudinspelning. Här kan man jämföra olika processorer (finns säkert andra sidor också): http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Celeron+D+220+%40+1.20GHz Mvh/ Edit: meningsbyggnaden var inte med idag... Redigerat 26 april 2011 av Sleap
Demonproducenten Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Eftersom man kör midi i Reason, så behövs ju lika stora krav som vid ljudinspelning. ?
Peter Roos Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) ? Sorry, glömde ordet inte 😊 Tack, Demonen! Redigerat 26 april 2011 av Sleap
Linus Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Ett återkommande problem även när dettta står(om andra program) är att det ibland kan stå tex pentium 700 mhz/athlon xp 1.33 ghz och då vet jag inte vilken av dessa jag ska gå efter då min processor är följande: Intel® Celeron® D CPU 1.20 GHZ Javisst, GHz är inte någon måttstock. Ibland kan en 2,2 GHz dualcore vara snabbare än en 3 GHz singlecore och ibland tvärtom. Programmet kan köras på en Pentium 4, men om datorn orkar hänger helt på hur många maskiner du har i ditt rack. Fyra, femton eller åttiosju? Räkna med att lika bra som Reason 3 rullar på din dator, lika bra rullar Reason 5 med samma maskiner. Sedan är Reason 4 och 5 anpassat för flerkärniga processorer men det har ingen betydelse för dig.
Demonproducenten Postat 27 april 2011 Postat 27 april 2011 Sorry, glömde ordet inte 😊 Tack, Demonen! OK 🙂 en viss skillnad
Dåligfantasi (oregistrerad) Postat 27 april 2011 Postat 27 april 2011 Javisst, GHz är inte någon måttstock. Ibland kan en 2,2 GHz dualcore vara snabbare än en 3 GHz singlecore och ibland tvärtom. Programmet kan köras på en Pentium 4, men om datorn orkar hänger helt på hur många maskiner du har i ditt rack. Fyra, femton eller åttiosju? Räkna med att lika bra som Reason 3 rullar på din dator, lika bra rullar Reason 5 med samma maskiner. Sedan är Reason 4 och 5 anpassat för flerkärniga processorer men det har ingen betydelse för dig. Ok...jag kan inte ens avgöra om pentium 4 är bättre eller sämre än det jag har. Jag får väl kolla in den länken Sleap postade flera ggr och se om jag kan tyda det till slut, men när jag kikade på den så fattade jag noll 😄 Ang Midi vs audio så har jag för mig jag hörde att man i nya reason kan spela in ljud, även utan record. Om det stämmer så är det ju absolut intressant huruvida det gör nån större skillnad på processorkraven.
D200 Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Bättre eller sämre - det FUNKAR på din dator helt säkert. Men för att lasta på den en massa effekter så lär du nog behöva en värre misstänker jag. Av Intels processorer är ju Celeron budgetmodellen och Pentium den lite bättre, sen vet jag inte om det är Dual Core på den du har heller, misstänker att det inte är det. Prova och sen får du väl uppgradera kanske om du känner att det inte räcker...
Peter Roos Postat 29 april 2011 Postat 29 april 2011 Ok...jag kan inte ens avgöra om pentium 4 är bättre eller sämre än det jag har. Jag får väl kolla in den länken Sleap postade flera ggr och se om jag kan tyda det till slut, men när jag kikade på den så fattade jag noll Jo, ett sådant test visar väl i princip bara hur mycket man kan belasta olika processor, alltså vilken kvalitet de har i jämförelse med varandra. "Low-End-CPU:s" betyder väl ungefär processorer med lägre kvalitet, vilket inte behöver betyda att de är kassa på något sätt. Mvh/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.