Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jaa, mitt projektet är att bygga en riktigt snygg och bra radio studio.

Det är en källar lokal, och den ligger på cirka 250 kvadrat.

Just nu finns inga väggar uppdragna, så bilden som visas är ett montage om hur väggarna ska sitta och bli till slut 🙂

Inget riktigt på börjat en, studio matriale finns (Beställt idag=Allt helt nytt)

6 stycken sm7b för inomhus och 4 stycken Supreme Studio Tube Mikrofon och 2 stycken trådlösa Trådlöst Hand micksystem LDWS1616HHD mixerbord bestående av 2 Mixer Mackie 1604 VLZ3 och Mixer Mackie 1402 VLZ3 för utomhus sändningarna. Stativ av den vanligaste radio stativet, dock glömt namn nu.

Hörlurar Shure, hörlurar SHURE SRH440-E 8 stycken.

Förstärkare TK-Audio DP1 (Vi fick 4 stycken sådana från en station som nu har lagt ner)

Högtalare 2 stycken Aktiv Studiomonitor Genelec 6010AP.

Och PA Anläggning för utomhus bestående av http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=717996&artno=236882.

Det mesta beställt från musikbörsen för bekvämlighetens skull. (Alltid beställt från dom ;=) )

Och till en fråga då.. Hur ska jag isolera bäst? Spelar ingen större roll om det blir akustik eller inte.

Vi har inga grannar nedanför (Om inte grävlingar) men det bor såklart folk ovanför och jag vill inte att dom ska höra när vi pratar och dunkar musik på högsta 😉. Tips? Kan säga att en budget på isolering.. Cirka 20000.

Skulle uppskatta allt som allt går till slut på en halvmiljon! (Tack till bidrag från kommun och andra föreningar 🙂 )

Sen kommer vi ha en heltäckningsmatta röd i studio rummen.

Det var allt en så länge! Spånar fortfarande lite 🙂

Och så kommer vi ha band som kommer dit och spelar in lite musik till oss (Lokala) och vi får pengar av dom.

Så är också en anledning ^^

post-28726-0-79390900-1303743233_thumb.jpg

Annons
Postat (redigerat)

Ska du använda en Mackie mixer för radiosändningar??? Köp en Allen&Heath XB14 eller en D&R Airmate. Ganska billigt i jämförelse mot andra broadcast mixers, och om ni skiter i att ha Genelec och köper något billigare så är det ändå inga problem i slutänden. De har båda inbyggda USB-ljudkort så du slipper pyssla med det från datorn. Mix-minus fixar de båda för att kunna koppla in hybrider också

Vad kommer ni använda för mic-processering?

Varför ska du ha en extra OB-mixer om du får med en i PA-paketet? Och när ni kör OB, hur hade ni tänkt att "koppla upp" er mot studion?

Av nyfikenhet, kommer ni köra STL över koppar, fiber eller luften?

Redigerat av Ridpojken
Postat

Tack ridpojken 🙂 Avbröt just leveransen av mixern och beställde hem 2 stycken http://www.thomann.de/se/allenheath_xb_14.htm

Och utomhus kommer jag använda PA anläggnings mixern. Allt beställdes i ren hast.

Vi kommer köra via fm bandet. Angående det väldigt tekniska med STL så vet jag inte, detta skulle kommunen fixa. Som jag förstod det skulle det gå att koppla in sig till fm bandet om man kopplar den till förstärkaren och sedan förstärkare till mixerbordet. Kan ha missuppfattas.

Och när vi sänder utomhus så kör vi så simpelt att vi har en trådlös internet uppkoppling som ligger på 14 mbits och kör ut via en shoutast, och sedan spelar vi bara upp shoutcast streamn på datorn hemma i studion. 🙂

Postat

Jag håller med både Gilbert och Ridpojken. Inga röstprocessorer/kompressorer?

Just nu finns inga väggar uppdragna, så bilden som visas är ett montage om hur väggarna ska sitta och bli till slut 🙂
Ett tips är att inte bygga helt rektangulära rum, en enkelt första ingrepp vore att snedställa väggen mellan studio 1 och 2.
Förstärkare TK-Audio DP1 (Vi fick 4 stycken sådana från en station som nu har lagt ner)
Lyxigt, vilka var så generösa?
Högtalare 2 stycken Aktiv Studiomonitor Genelec 6010AP.
Då är det nog inte stor risk att ni "dunkar musik" så grannarna störs. ☺️

Ska ni starta ny närradiostation eller kommer ni att dela frekvens med befintlig närradio i staden? Om det andra fallet gissar jag att ni skickar ljudet dit och låter deras broadcastprocessor styra upp ljudet innan det går ut i etern?

Postat

Nej vi kommer dela med en befintlig närradio i staden såå eeh... Jag är som sakt inte riktigt insatt i där så det är kanske som du säger.

Postat

Här två bilder på lokalen.. Det är stolpar mitt i lokalen!!!!! Som jag hade glömt. Men går kanske att bygga vägg runtom om dom?

post-28726-0-76518700-1303753660_thumb.png

Postat (redigerat)

så, lugn och fin nu... ☺️

Angående telefonerna så tänker jag telefonhybrider. Har mixern 2 st tappningsblock (AUX - post-fader)?

Fin lokal btw och lycka till med bygget.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Mixern har ordentlig telco kanal x2 med mix-minus. Bara att köpa JK Audio hybrider som brukar vara det billigaste.

Är det du personligen som sköter hela teknikbiten? Tror du lär fråga någon lärd person som kan hjälpa dig med det hela som har lite erfarenhet, gärna från broadcast. Med tanke på att du inte riktigt hade koll på skillnaden mellan aktiva/passiva högtalare, mixerbord/powermixer samt balanserade signaler tror jag att du kommer att få det lite jobbigt.

Du har ju Wolf FM där uppe som jag antar att ni ska dela frekvens med, fråga någon därifrån och kolla om du kan göra ett studiebesök. De verkar ha koll på vad de pysslar med!

• Gilla 3
Postat

Är det du personligen som sköter hela teknikbiten? Tror du lär fråga någon lärd person som kan hjälpa dig med det hela som har lite erfarenhet, gärna från broadcast. Med tanke på att du inte riktigt hade koll på skillnaden mellan aktiva/passiva högtalare, mixerbord/powermixer samt balanserade signaler tror jag att du kommer att få det lite jobbigt.

Du har ju Wolf FM där uppe som jag antar att ni ska dela frekvens med, fråga någon därifrån och kolla om du kan göra ett studiebesök. De verkar ha koll på vad de pysslar med!

+1 på det hörru!

TS: det är alltid skön att få hjälp on the spot. Det blir mindre missförstånd då och hela projektet flyter på utan missöden.

/CHAE

Postat (redigerat)

Hallå där i etern! Vilken stor och fin lokal ni fått tag i och vilken härlig entusiasm du/ni verkar ha🙂. Du har redan fått många bra kommentarer vad det gäller tekniken men när jag läser din tråd får jag känslan av att det går väldans fort och att många beslut fattas kanske lite väl fort och utan en riktigt genomtänkt planering och underbyggd budget.

Om ni inte har gjort en grundlig handlingsplan med tydligt uppsatta mål och en detaljerad budget skulle jag verkligen råda er att göra det nu innan allt drar igång. Gör en prioriteringslista och spalta ner vad som är viktigt att lägga mesta krutet på och försök fördela pengarna utifrån det. Att sätta sprätt på en halv mille är ju hur enkelt som helst om man ska köpa massa rolig teknik och dessutom bygga ljudstudio jutongue.gif.

Min förr-förra studio var från början en radiostudio innan jag övertog den (gamla SELA-studion byggd på 50-talet), och där hade dom stora problem med stegljud från konstgalleriet som låg i planet ovanför. Här fanns det två lösningar - antingen schemalägga studiotiden, eller bygga en konstruktion med "rum i rummet". Om ljudisolering står högt i prioritet för er, kommer tyvärr 20 tkr inte ens att räcka för materialet till en av era planerade studios. Försök prioritera rätt redan nu, för när ni väl dragit igång verksamheten blir det så mycket svårare att planera in byggeri och annat jox. Låt nu inte dessa ord bli till ett hinder utan det jag menar är att jag tycker ni ska hålla i pengapåsen på ett sunt sätt samt att ta hjälp av kunniga inom respektive område när ni gör er planering.

Varmt lycka till med ert spännande projekt! / Björn

edit:sela

Redigerat av wellness music
Postat

Det är lägenheter ovanför, vi har räknat ihop hur mycket vi max skulle lägga på teknik och där var 150 tusen.

350 tusen på själva lokalen 🙂

Postat

Bara av ren nyfikenhet, vem är det som får dessa pengar från kommunen osv? Är det du personligen, någon förening, något studeförbund etc? Hur fick ni kommunen att sponsra er? Skulle vara intressant att dra igång något liknande 🙂

Postat

Vi reggga oss som en förening 🙂.

Sen är det bara att söka! Vi fix tex. 2 backar läsk i månaden av ica om vi radion säger upp deras namn, å så vidare ^^.

Å så kommunen såklart, andra företag! Bara å ringa ringa å ringa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.