Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag ska spela in trummor i en skolaula nästa helg. Jag undrar om jag ska bygga två st väggar på vardera sida om trummsettet fyllda med stålull? För jag har sett liknande grejer förut där man har haft en stor lokal. Om ni har några allmäna tips så kom med dem !

Redigerat av Casperfren
Annons
Postat

Hur stor är aulan? Det måste vara rejäl efterklang där, eller hur?

Postat (redigerat)

Stålull? Det var nåt nytt för mig. Hur får du tag i såna mängder? Rockwool låter enklare. Kan man inte ta hela balar av rockwool och bara stapla dem på varann? Enkelt att ta bort sen. Kanske det går att "hyra" på en byggvarufirma?

<div><br></div><div>Edit: Är det bara trumsetet som ska spelas in där? Då kanske akustiken är mer av godo än ondo? Tänker på Zeppelins trumsound...</div>

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Ska det bara vara trummor eller är det fler instrument samtidigt och hur många ingångskanaler har du att använda till trummor?

Om det bara rör sig om trummor så hade jag placerat dem så långt bort från väggar som möjligt och riktade så att trummisen tittar ut mot "publiken" och sätt skärmar bakom trummorna om du har möjlighet. Använd ett par rumsmickar så kan du dra nytta av salens akustik om du har nog med kanaler till detta. Blir det för mycket rumsklang i överhängsmickarna så försök att ha dem så lågt det går utan att det låter illa.

Redigerat av rsound
  • Gilla 1
Postat

Jag spelade in rocktrummor i en stor aula för någon vecka sedan. Detta var iofs en väldigt välljudande aula och målet var att det skulle låta lite 80-tal. Så jag utnyttjade rumsklangen och fick på så sätt ett väldigt levande trumljud.

Jag avskyr när man spelat in trummor i ett dämpat rum, men detta är ju bara min personliga åsikt.

Så jag tycker att om det är bra akustik i aulan så utnyttja den! Men vill ni ha ett dämpat trumljud så flytta bak trumsetet så långt bak det går på scenen och skärma av så mycket det går, men risken finns ju att ni bara lyckas dämpa diskant och övre mellanregister, och det kommer inte låta särskilt roligt.

Mvh Rasmus

Postat

Ja, rockwool hette det säkert.

Jag har 8 st ingångar till trummor, ska bara spela in trummor

Varför ska man sätta balarna bakom? Bara nyfiken.

jag har två st överhäng, vilken teknik tror ni kommer bli bäst? Jag har tänkt testa X Y Eftersom jag inte är så rutinerad, vill få det att låta så bra som möjligt, och det gör man ju oftast med det som man kommer att behärska lättast?

Postat (redigerat)

Jag hade placerat dämpvägg bakom just för att avståndet till vägg borde varit minst bakom trummorna. Det brukar vara skönt att inte ha för mycket tidiga reflexer i inspelningar.

8 kanaler hade jag använt enligt BD SD P1 P2 P3 OH OH ROOM eller två rumsmickar om du har två pukor.

Läs på ordentligt om överhängsmickning, det är svårare att placera än de andra mickarna och inte lätt att fuska med i efterhand. XY ger bättre fas än AB men det är inte alltid som det är lättare att få till.

Redigerat av rsound
Postat

På tal om var man ska sätta trumsettet såg jag en intervju med acdc´s pruducent om back in black. Där gick han runt med virveltrumman i rummet och slog, där den lät bäst satte han den och resten av trummsettet runt om. Ska jag testa det?

Postat

Jag hade placerat dämpvägg bakom just för att avståndet till vägg borde varit minst bakom trummorna. Det brukar vara skönt att inte ha för mycket tidiga reflexer i inspelningar.

8 kanaler hade jag använt enligt BD SD P1 P2 P3 OH OH ROOM eller två rumsmickar om du har två pukor.

Läs på ordentligt om överhängsmickning, det är svårare att placera än de andra mickarna och inte lätt att fuska med i efterhand. XY ger bättre fas än AB men det är inte alltid som det är lättare att få till.

Jag håller med ovanstående, men kan man ägna en timme eller två för placering av AB mickning på överhäng, så tycker oftast jag att slutresultatet blir trevligare.

Om ni tänker försöka med AB, tänk isåfall på att virvel och baskagge kommer exakt lika mycket i båda (och mät gärna med måttband att dom är lika långt ifrån baskagge och virvel), samt ha en lagom balans av cymbaler, hi-hat och ride.

/Johan

Postat

Jag spelade in rocktrummor i en stor aula för någon vecka sedan. Detta var iofs en väldigt välljudande aula och målet var att det skulle låta lite 80-tal. Så jag utnyttjade rumsklangen och fick på så sätt ett väldigt levande trumljud.

Jag avskyr när man spelat in trummor i ett dämpat rum, men detta är ju bara min personliga åsikt.

Så jag tycker att om det är bra akustik i aulan så utnyttja den! Men vill ni ha ett dämpat trumljud så flytta bak trumsetet så långt bak det går på scenen och skärma av så mycket det går, men risken finns ju att ni bara lyckas dämpa diskant och övre mellanregister, och det kommer inte låta särskilt roligt.

Mvh Rasmus

Bingo!

Visst varierar det beroende på musikstil, men att närmicka trummorna och sen ställa up 1-3 rumsmickar (helst ett stereopar åtminstone) sätter liv i trumljudet som smink på Charlotte Pirelli. När du närmickar trummorna så får du relativt lite efterklang oavsett rum, det är väl därför man gör det egentligen... men när det gäller rumsmickning på trummor så är det väl lite så att man vet inte vad man missat tills man provar det och sen vill man aldrig vara utan det igen 😛

Postat (redigerat)

Okej, då vet jag att jag ska rummicka också.

Fråga 1. Behövs isolering? Rummet är ca 15 * 20 meter och trummorna har möjlighet att stå i mitten.

Fråga 2. Var ska jag sätta mickarna i A B för att få både virvel och baskagge i mitten ?

Redigerat av Casperfren
Postat

Det är svårt att avgöra om du behöver skärma av utan att veta hur rummet låter... Men det lär inte bli mycket problem med tidiga reflexer med ett så stort rum däremot kanske det blir mycket rumsljud i överhänget om man inte har något som skärmar av.

Närmickarna lär inte bli ett problem och rumsmickar borde gå att få till riktigt bra.

Hur mickarna ska placeras beror på hur upställningen på trummorna är, man får helt enkelt utgå från ett uppskattat eller uppmätt mått ifrån SD och BD och försöka få avstådet samma på båda mikarna. Sedan flytta runt dem tills man är nöjd med hur cymbaler låter och när SD och BD ligger så centrerat som möjligt.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.