Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Dynamisk, Felfri, Online
Online!

Högerklicka nu disken, välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

I nästa fönster, ta Lägg till och välj en enhetsbokstav, t ex D: eller E:

Annons
Postat

Online!

Högerklicka nu disken, välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

I nästa fönster, ta Lägg till och välj en enhetsbokstav, t ex D: eller E:

Det behövde jag inte göra, det fanns redan!!

Postat

Javisst! Samtidigt undrar jag varför den inte hittades med usb-kabeln (som det inte är något fel på i sig), men med e-sata-kabeln som heter (håll i hatten):

"RU AWM E101344-Z STYLE 2725 30V 80¤C VW-1 Serial ATA 26AWG".

Jag döpte denna hårddisk när jag köpte och installerade den till en senare bokstav i alfabetet, så det blir ett hopp mellan de olika enheterna, C, D, E... *hoppla* X.

Är det därför?

Postat

Se där ja, då var det därför den var offline. Bra länk, Peter 🙂

Postat (redigerat)

Dynamisk disk och usb verkar inte fungera med Xp iallafall.

Dynamic disk cannot work on Firewire, USB or removable disk (at least in earlier versions of Windows, I was able to convert a Firewire drive in Vista Ultimate).

http://itsvista.com/2007/02/dynamic-disk-microsofts-bastard-child/

Klipp från länken: "One problem with Dynamic Disk is that it doesn’t work with all versions of Windows. Windows XP Home Edition doesn’t support them, presumably so you’ll spend more for XP Professional if you want to use the feature. Does that mean you can use it if you’re using XP Pro? Not necessarily. If you are running on a mobile computer, it’s disabled with the presumption that there aren’t multiple disks in your laptop, so you shouldn’t need it. Another limitation is the type of disk you have. Dynamic disk cannot work on Firewire, USB or removable disk (at least in earlier versions of Windows, I was able to convert a Firewire drive in Vista Ultimate)."

Jag har Win XP pro och har kört med denna e-sata/usb2-hdd och usb-kabel och det har fungerat. Men det kan vara så att jag samtidigt även hade inkopplat min externa fw/usb2-hdd då plus min interna hdd, det minns jag inte. Jag tror att mitt borttagande av cd-bränningsprogrammet kan ha stört ordningen i datorn, eftersom det under installationen även fördelade drivrutiner till olika enheter, bland annat denna hdd. Nu kommer jag köra med e-sata som kabel (det är liksom därför man skaffar en sådan hdd).

Vill passa på att tacka för visat intresse och samtidigt undra om det verkligen står på en hårddisk man köper att den är dynamisk...

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Vidare info från Datormagazine.se:

"Dynamiska diskar stöds i Windows 2000, XP Professional (inte i Home), Server 2003 och 2008, samt Vista och är inte läsbara i andra operativsystem. En hårddisk som är konfigurerad som dynamisk använder inte partitioner eller logiska enheter. I stället innehåller den enbart dynamiska volymer. En dynamisk disk har ingen Master Boot Record (MBR) i egentlig mening, utan i stället lagras uppgifterna om volymernas utseende i en databas som upptar den sista megabyten på disken.

Med dynamiska diskar finns möjlighet att skapa en rad diskstrukturer som inte är möjliga med enkla diskar:

* Enkel volym - En dynamisk volym som skapas av utrymmet på en enda dynamisk disk.

* Disklänkad volym - En dynamisk volym som skapas av utrymme på flera dynamiska diskar.

* Stripe-volym (RAID-0) - En dynamisk volym där data lagras utspridda på flera diskar, så att det blir möjligt att läsa från och skriva till flera diskar samtidigt. Vinsten är ökad hastighet.

* Speglad volym (RAID-1) - En dynamisk volym där data dubbleras på två fysiska diskar, en variant som ger bättre säkerhet och feltolerans. Finns ej i Windows 2000.

* RAID-5-volym - En dynamisk volym med data och paritet i stripes med ojämna mellanrum över tre eller flera fysiska diskar. Används för att öka både hastighet och feltolerans. Finns endast i Windows 2003 Server."

Det där om Master Boot Record var intressant. När jag hade min eSATA/USB2-hdd inkopplad med usb-kabeln så stod det MBR (Master Boot Record) som info om den. Men inte när jag körde via eSATA.

🙂

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)
Vill passa på att tacka för visat intresse och samtidigt undra om det verkligen står på en hårddisk man köper att den är dynamisk...
Nej, det där ställer du in vid partitionering och formatering. Om du skulle flytta innehållet till en annan hårddisk tillfälligt kan du göra om din externa disk till en standarddisk. Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Nej, det där ställer du in vid partitionering och formatering. Om du skulle flytta innehållet till en annan hårddisk tillfälligt kan du göra om din externa disk till en standarddisk.

Ja, jag tänkte väl att det var så, hade en vag aning. Minns att jag valde att jag inte ville göra partitioner på den iaf. Så nu står den som Dynamisk Enkel volym.

De är schyssta de hårddiskarna, denna är väl 1 år drygt och min andra fw/usb2 från samma företag är nu 6 år och klanderfri.

Såg att webshoppen på OneTchnologies egen webbsida bara tog €59 för en eSATA/USB2 nu. Jag köpte dock min från tyska JKoIt.de för samma slantar. Plus frakt då, drygt 100 SEK. Butiken hemma på "fina gatan" tar över 2000 SEK för samma hdd. Skandal. Enda butik i Sverige f.ö. som jag sett dem hos.

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.