debatt Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 (redigerat) Hellu! Hade packat ned allting, trodde jag, men så hade jag glömt en e-sata-kabel till min externa hårddisk. En vänlig själ lånade mig då en usb-kabel på plats. Tänkte att det spelar väl ingen roll, det är ju en combo-hårddisk (e-sata och usb2). Men datorn hittar inte hårddisken nu. Rättare sagt, DATORN hittar hårddisken, både via Säker borttagning och när jag kollade i Enhetshanteraren. Den här enheten fungerar står det också. Det verkar ju lovande... 😏 Vad som inte hittar hårddisken är däremot om jag går in i "Den här datorn" och inte ett enda program kan heller hitta den! Och då är det ju ingen nytta med den. I Säker borttagning står den som "Offline". ??? Jag kollade på drivrutiner för den och den har två drivrutiner, bägge Microsofts egna och dessa har samma versionsnummer, men olika bokstavsnamn på slutet. VAD KAN JAG GÖRA NU? Kan man byta/uppdatera drivrutin utan att alla filer man har på disken försvinner? Det står att Windows söker i någon lista efter drivrutin eller att man söker upp den drivrutinen själv ifrån en lista, men vad gör man om denna hårddisk inte finns MED på listan alls?? Det kan väl inte på något sätt bero på att jag nu kör usb2 och inte e-sata som jag alltid använt den till förut - det är ju SAMMA port på datorn jag använder. En comboport (e-sata/usb2). 😕 (Det fanns en tredje drivrutin också, men den har jag tagit bort tidigare och det har inte gjort något. Den drivisen var en som mitt cd-bränningsprogram fördelade dit, vilket var helt kass. Så det kan inte bero på att jag tog bort den, den hette Sonic DLA och var en komponent i mitt föråldrade Sonic Record Now Deluxe Suite 7.3! som kom ut 2002... köpt 2005. Knappt Win XP-kompatibelt och inte IE8-kompatibelt. Nu ett minne blott dock. Ska kanske förtydliga här att DEN drivrutinen plockade jag inte bort manuellt, utan den försvann när jag avinstallerade cd-bränningsprogrammet. Udda men sant.) Redigerat 24 april 2011 av debatt
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 (redigerat) Det är lite vad ska jag säga... "akutläge". Om Enhetshanteraren hittar externa hårddisken men inte programmen, så... då är vi låsta här. *Kväver en svordom* TILLÄGG: Det handlar om en One Technologies AluDisc e-sata/usb2 Combodisc 250 GB extern, utan fläkt men med kylande aluminiumhölje. TILLÄGG: Har läst lite nu på olika datorforum, men de tips man får är att uppdatera drivrutinen eller ännu oftare att formatera och partitionera hårddisken eller att avinstallera den och installera den på nytt igen. Kan man göra NÅGOT av detta utan att alla filer på den försvinner? Verkar som om de flesta svar där handlar om nya diskar utan info på som ska installeras för första gången... Min har ett år på nacken. Redigerat 24 april 2011 av debatt
hegobald Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 iom att du nu kopplat in den med USB i stället för E-sata så har den säkert bytt enhetsbeteckning. Kolla en gång till under den här datorn. Den känns nog igen som ett USB-minne eller liknande där...
peterT Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 (redigerat) Ibland får usb-enheter inte ngn enhetsbeteckning (E: etc), då kan man gå in i kontrollpanelen/administrativ tools/computer management/disk management och då brukar den synas där och man kan ge den en ledig bokstav. Redigerat 24 april 2011 av peterT
Vallhagen Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Dummytesta: Byt USB-utgång på datorn. Starta upp allting i alla olika ordningar (HDD före dator och vice versa). Stäng av eventuell annan extern utrustning. ...men det kanske var självklara tips?
Linus Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Start Kör Skriv diskmgmt.msc och klicka OK Nu öppnas programmet Diskhantering. Här bör du se både systemhårddisken (C:), din USB-disk och ev. CD/DVD-enhet. Ser du USB-disken? Står det någon enhetsbeteckning (D: E: F: osv.) på hårddisken?
osiris8 Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Du kan absolut inte formatera! Jag tror som några ovan att den har fått en enhetsbokstav som redan är upptagen...
Jonterocks Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Prova programmet "testdisk". Min dator hittade inte en partition en gång så körde jag "testdisk" och fick tillbaka den väldigt smärtfritt! Till Testdisk!
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 iom att du nu kopplat in den med USB i stället för E-sata så har den säkert bytt enhetsbeteckning. Kolla en gång till under den här datorn. Den känns nog igen som ett USB-minne eller liknande där... Under "Den här datorn" finns den icke tyvärr. Ibland får usb-enheter inte ngn enhetsbeteckning (E: etc), då kan man gå in i kontrollpanelen/administrativ tools/computer management/disk management och då brukar den synas där och man kan ge den en ledig bokstav. Jag var inne ett par svängar i Kontrollpanelen nu idag här och bägge gångerna fanns den här e-sata/usb-disken det handlar om där. Första gången fanns det bara EN drivrutin sammankopplad med disken "System32\drivers\USBSTOR.SYS" (helt ny bekantskap jag aldrig sett förut). När jag senare gjorde samma sak igen, stängde av datorn och satte igång den igen alltså, dök hårddisken upp igen, men nu med de två drivrutiner som fanns igår kväll: "System32\DRIVERS\disk.sys" och "System32\drivers\PartMgr.sys". När jag i mitt Win XPpro går till Kontrollpanelen->Systemegenskaper->Maskinvara->Enhetshanteraren->Diskenheter->Egenskaper->Volymer resp Information undrar varför det inte finns NÅGON info om de två hårddiskarna under Volymer (kapacitet, reserverat utrymme etc...). Under Information står ingen beteckning vid NÅGON av hårddiskarna. Där finns ju en del matnyttigt, enhetsinstans-id, maskinvaru-id, matchande enhets-id etc. Kan man skriva in en betckning där eller? För det finns ju inget sånt där nu för någon hårddisk. Dummytesta: Byt USB-utgång på datorn. Starta upp allting i alla olika ordningar (HDD före dator och vice versa). Stäng av eventuell annan extern utrustning. ...men det kanske var självklara tips? Dummytest utförd. Ingen skillnad. Start Kör Skriv diskmgmt.msc och klicka OK Nu öppnas programmet Diskhantering. Här bör du se både systemhårddisken (C:), din USB-disk och ev. CD/DVD-enhet. Ser du USB-disken? Står det någon enhetsbeteckning (D: E: F: osv.) på hårddisken? Diskhanteringscheck utförd. I diskhantering finns: Disk 0 Standard 232.88 GB 91% Online NTFS Felfri (System) och Disk 1 Dynamisk Offline (detta är min e-sata/usb2-hdd, och det fanns en symbol också vid den: vitt vågrätt streck på röd botten). Fanns en CD-rom-enhet också. Du kan absolut inte formatera! Jag tror som några ovan att den har fått en enhetsbokstav som redan är upptagen... Nej, ingen formatering kommer det att bli här. Prova programmet "testdisk". Min dator hittade inte en partition en gång så körde jag "testdisk" och fick tillbaka den väldigt smärtfritt! Till Testdisk! Har inte använt det programmet ännu, men läste en del om det. Fråga: Min externa e-sata/usb2-hdd har bara EN partition, kan det programmet även hitta sådana ensamma partitioner? Tack för tipsen... vet inte vad jag ska göra nu. Undrar även varför de skickar med en så ofantligt kort e-sata-kabel, är den standarden extremt längdkänslig eller?? Tilläggsinfo: Jag kan koppla från denna e-sata/usb-hårddisk med funktionen Säker borttagning nu när jag kör med usb2. Det hade jag ju problem med senaste veckan då den gick med e-sata-kabel. Det är också det enda som funkar nu. I enhetshanteraren heter den: USB-styrenhet Tillverkare:kompatibel usb-lagringsenhet, plats:0 (JM20336 SATA, USB Combo). Under Den här Datorn->Visa Systemegenskaper->Allmänt ser jag att det står PAE (Physical Address Extension). Har aldrig sett det förut. Vad betyder det?
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 Gör ett försök att åka tillbaka och hämta e-sata-kabeln.
Linus Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 I diskhantering finns: Disk 0 Standard 232.88 GB 91% Online NTFS Felfri (System) och Disk 1 Dynamisk OfflineHögerklicka disken och välj Reaktivera disk. Under Den här Datorn->Visa Systemegenskaper->Allmänt ser jag att det står PAE (Physical Address Extension). Har aldrig sett det förut. Vad betyder det?PAE har inte med HD att göra, det är CPU:n och det har alltid stått där men du har aldrig reflekterat över det.
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 (redigerat) Högerklicka disken och välj Reaktivera disk. PAE har inte med HD att göra, det är CPU:n och det har alltid stått där men du har aldrig reflekterat över det. Du menar först Inaktivera Disk och sedan Aktivera disk? För Reaktivera finns ju inte. Eller vänta nu, så är det i Enhetshanteraren iaf. Försvinner inget på disken då? Var ska markören befinna sig exakt när jag högerklickar i Diskhanteraren? Över symbolen för usb-disken? PAE, det stämmer nog. Kom bara att tänka på det här nu. Redigerat 24 april 2011 av debatt
Linus Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Du menar först Inaktivera Disk och sedan Aktivera disk? För Reaktivera finns ju inte. Eller vänta nu, så är det i Enhetshanteraren iaf.I Enhetshanteraren kan du inaktivera eller aktivera hårddiskkontrollern och hårddisken. I Diskhanteraren kan du ha en aktiv hårddisk men partitionerna med innehåll kan vara inaktiva/offline. Försvinner inget på disken då?Om du låter bli att klicka på formatering och/eller partitionering så påverkas inget innehåll. Däremot - kan hårddisken redan vara skadad och det är isåfall anledningen till att den inte monteras (offline-läget). 😱 Jag tror inte att USB-kopplingen har med det att göra. Var ska markören befinna sig exakt när jag högerklickar i Diskhanteraren? Över symbolen för usb-disken?I fältet till höger som motsvarar hårddisken. Till höger om Disk 0 ska du se systemhårddiskens partition C:, och till höger om Disk 1 har du ett fält som motsvarar USB-hårddiskens partitioner.
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 I Enhetshanteraren kan du inaktivera eller aktivera hårddiskkontrollern och hårddisken. I Diskhanteraren kan du ha en aktiv hårddisk men partitionerna med innehåll kan vara inaktiva/offline. Om du låter bli att klicka på formatering och/eller partitionering så påverkas inget innehåll. Däremot - kan hårddisken redan vara skadad och det är isåfall anledningen till att den inte monteras (offline-läget). 😱 Jag tror inte att USB-kopplingen har med det att göra. I fältet till höger som motsvarar hårddisken. Till höger om Disk 0 ska du se systemhårddiskens partition C:, och till höger om Disk 1 har du ett fält som motsvarar USB-hårddiskens partitioner. Sedan tidigare vet jag att det borde finnas en enda partition på e-sata/usb2-hdd-n. Fältet till höger om Disk 0 är diagonalt linjerat. Till höger om Disk 1 finns "ingenting".
peterT Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Man ska nog inte göra ej bootpartitioner till active. http://forum.soft32.com/windows/Set-partition-active-Disk-Management-ftopict347040.html
peterT Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Sedan tidigare vet jag att det borde finnas en enda partition på e-sata/usb2-hdd-n. Fältet till höger om Disk 0 är diagonalt linjerat. Till höger om Disk 1 finns "ingenting". Vad finns att välja om du högerklickar på "ingenting"?
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 Vad finns att välja om du högerklickar på "ingenting"? Vänta ett ögonblick.
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 Ok. Såhär är det: Högerklickar jag i fältet till höger om Disk1 Dynamisk Offline händer absolut ingenting. Det fältet är liksom grålagt. Däremot, om jag högerklickar på texten Disk 1 så framkommer "Konvertera till standarddisk", "Reaktivera disk", "Egenskaper" och "Hjälp". Det som är grålagt där och icke går att klicka på är: "Importera främmande diskar" och "Ta bort disk". Går jag sedan vidare så framkommer följande info under "Egenskaper": Den här enheten fungerar korrekt. Principer: Optimerad för Snabb borttagning. Volymer: MBR (Master Boot Record) och Kapacitet: 0 MB, Allokerat utrymme 0 MB. Under "Hjälp" står under Windows infon att dynamiska diskar inte innehåller partitioner. Och dynamiska diskar kan inte användas under bl.a. Win XP Home Edition. Tur att jag har Pro Edition då... Enheten som heter HDS72505jadajadaxxx360USB Device har två drivrutiner, bägge Microsofts.
peterT Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Vad som hänt och om det är allvarligt vet jag inte, har du viktiga saker på disken bör du försöka rädda det först, genom att använda e-sata kabeln om det går. Det står att den är dynamisk, här en länk med om det http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/What-are-basic-and-dynamic-disks
Linus Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Däremot, om jag högerklickar på texten Disk 1 så framkommer "Konvertera till standarddisk", "Reaktivera disk", "Egenskaper" och "Hjälp".Reaktivera disk!
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 Okey... OM kabeln skulle vara knas, skulle jag få fram den info jag får fram i så fall? Att enheten fungerar korrekt t.ex., men att Den här datorn inte hittar enheten. Har ingen annan usb-kabel att testa med, men han som lånade ut den har haft den till sin hdd och då har den funkat, så... Det är en viktig backup-hdd. Tilläggsinfo: gjorde en Systemåterställning till den 19e april dagen innan. Kan det ha inverkat? Det hade att göra med borttagandet av cd-bränningsprogrammet. Känns nästan som om jag ska göra en ominstallation av Win XP igen - för 5-6e gången på två år ungefär... Är precis klar med min förra. Denna gången låta ansluta denna hårddisk som en av de första externa enheter jag provar med. Funderar också på om antiviruprogrammet på något sätt inverkar. Norton och McAfee gjorde det rejält iaf. Sedan körde jag ett lightantivirus och då uppstod aldrig några problem, men det fick jag betala efter x antal månader med ett bombardemang med 11 severe virus. Dessa plockade jag bort med mitt nya antivirusprogram. Men det är säkert lika effektivt (och samtidigt störande) som Norton och McAfee.
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 "Ta bort" disk är väl grålagt för att jag just nu inte har en aktiv disk kan jag tänka mig.
debatt Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 (redigerat) Gjorde som så att jag åkte tillbaka och hämtade e-sata-kabeln. Kopplade in den i samma port som usb-kabeln hade suttit i, det är ju en kombinerad e-sata/usb-port på laptopen det handlar om. I Den här datorn dök hårddisken upp genast, i Säker borttagning likaså och framförallt kunde den även nås från olika program. Så NÄSTAN nemas problemas, bortsett från att nu med e-sata-kabeln kan den inte kopplas bort under "Säker borttagning" därför att det står att den är upptagen av ett annat program. När jag använde usb2-kabeln så kunde jag däremot ta bort den som man ska via Säker borttagning, alltså invänta texten som säger att det nu är ok att ta bort hårddisken. Men med usb2-kabeln i så kunde ju inte hårddisken hittas av ett enda program... Så nu känns ju hårddisken som den ska, otroligt snabb och tämligen tyst. Men för att det inte ska bli knas med den så vill jag ju att den ska kunna agera under "Säker borttagning" som den borde. Kan det bero på att jag nu prioriterar "Snabb borttagning" framför "Optimal prestanda" på den? Med "Optimal prestanda" som valt alternativ så används skrivcache till Windows och till hårddisken och då BÖR/MÅSTE man köra med "Säker borttagning"-funktionen. Å andra sidan, med nu valda "Snabb borttagning" så kanske jag inte behöver in och vela med "Säker borttagning"... även om jag vet att man egentligen ska kunna det ändå. Eller? Finns det förresten nåt ställe inom Win XP pro där jag kan ange storlek på skrivcache-utrymme eller nåt? Ibland verkar det ju som om både e-sata/usb2-hdd-n och fw/usb2-hdd-n står och tuggar efter att jag stängt av ett program. 🙂 //:debatt Redigerat 24 april 2011 av debatt
BurninSven (oregistrerad) Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Säker borttagning blir det nog om du stänger ner datorn vilket säkert räcker som alternativ i det här läget. Behöver du återupprepat koppla in och ur disken så blir det ju ett helt annat läge dock men som en nödlösning borde det funka strålande att bara stänga datorn och eventuellt öppna den igen om så behövs och sen dyka på djupet för att söka lösningen när tid ges.
debatt Postat 25 april 2011 Trådstartare Postat 25 april 2011 Säker borttagning när jag stänger av datorn blir det nog mer eller mindre beroende på vad hårddisken utfört dessförinnan.
peterT Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Bra att allt är nästan ok. Lite nyfiken, om du går till diskmanagement där vi var förut, är hd:n listad som dynamisk lr standard?
Linus Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Lite nyfiken, om du går till diskmanagement där vi var förut, är hd:n listad som dynamisk lr standard? Disk1 Dynamisk Offline
peterT Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Det jag undrade var om den är dynamisk när den inte är usb ansluten utan e-sata ansluten.
debatt Postat 25 april 2011 Trådstartare Postat 25 april 2011 Det jag undrade var om den är dynamisk när den inte är usb ansluten utan e-sata ansluten. Om e-sata/usb2-hårddisken framkommer följande info via Start->Kör->diskmgmt.msc: Dynamisk, Felfri, Online, Ledigt 94%. Vid avstängning med Säker borttagnings-funktionen idag, med valda alternativet "Snabb borttagning" (inaktiverat skrivcache) istället för "Optimal prestanda" (aktiverat skrivcache hos både Windows och den externa hårddisken - defaultinställning), så kom först meddelandet "Det går inte att stoppa enheten, försök igen senare" och vid nästa försök "Enheten används fortfarande av ett annat program". Undrar om antivirusprogrammet går igång och kör en automatisk genomsökning av hela hårddisken när man försöker stänga av den... När jag körde utan både Internet och Antivirus en dag innan jag skaffade mitt nya antivirusprogram så blev det ju inte så. Fast Norton var ju ännu värre, där gick sökningen igång när man kopplade IN enheter, så det gick aldrig att använda externt ljudkort och externa hårddiskar då öht eller ens installera program via diskdriven hehe... Klart det är en inställningssak, men iaf.
debatt Postat 25 april 2011 Trådstartare Postat 25 april 2011 (redigerat) Kan också meddela att jag på min dator egentligen inte kan byta eller skifta en enda av de fyra usb2-portarna utan att det kommer upp att jag ska lägga in installations-cd om jag har någon eller låta Windows söka efter drivrutin - så det gäller verkligen alltid att jag väljer rätt port för varje pryl [tur jag gjort en grafisk bild]. Undrar hur det skulle vara om jag körde med usb-hubb/ar. Som det är nu har jag 15 externa enheter, även kallad kringutrustning. Men det är ju "bara" 4 av dem som är inkopplade samtidigt. Kan ha fem enheter inne på en gång då jag har fw-ingång också iofs. Expresscardpryl har jag ingen. Det har varit ett litet knep och knåp att fördela kringutrustningen till de portar jag har så att jag ska kunna använda de grejer jag vill på en gång. T.ex. Cubase, ljudkort, extern hdd och keyboard samtidigt. Eller skrivare, scanner, internetmodem och digitalkamera samtidigt. Känner ni igen det? Kör ni med hubb/ar? Fungerar de perfekt? 🙂 (nästan lite off topic, men det gränsar till kurragömma... ) Redigerat 25 april 2011 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.