Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en extern combohårddisk som låter rätt mycket märkte jag nu när jag flyttade den från mitt breda skrivbord till min smalare hurts med hjul på. Det är en mellanfrekvenssurrton. Och så skakar den. Vibrationen och ljudet kommer in lite svagt i miken och hörs vid tysta partier.

Vad finns det för sätt att åtgärda detta bäst? Stående på skrivbordet (som är rejält tungt och massivt) hörs det inte alls på samma sätt.

Jag har provat att lägga bubbelplast under, men jag vet inte... Är det bra? Finns det några lämpligare spikes eller självhäftande dämpfötter jag kan klistra på istället? Á la Svalander eller Ica kanske?

Annons
Postat

Absorbenter och INTE spikes!

Kolla här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Monitorunderlag_-_absorbenter så ser du en jämförelse där man har mätt skillnaden mellan absorbenter och spikes, i vibrationerna i underlaget.

Billigaste varianten är att du skaffar ett Polyeten-liggunderlag på Jula för ett par tior och klipper sönder det i lagom stora bitar, men annars går det bra med samma sorts absorbenter som man använder under högtalare, från exempelvis svenska SonicDesign - eller skumdämpare från Auralex och liknande...

Postat

Absorbenter och INTE spikes!

Kolla här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Monitorunderlag_-_absorbenter så ser du en jämförelse där man har mätt skillnaden mellan absorbenter och spikes, i vibrationerna i underlaget.

Billigaste varianten är att du skaffar ett Polyeten-liggunderlag på Jula för ett par tior och klipper sönder det i lagom stora bitar, men annars går det bra med samma sorts absorbenter som man använder under högtalare, från exempelvis svenska SonicDesign - eller skumdämpare från Auralex och liknande...

Jag har sånt där polyeten liggunderlag. Det ligger under sängen som värmeisolering.

Under mina stora golvhögtalare har jag spikes som står på absorbenter.

Under mina datorhögtalare har jag vita självhäftande möbeltassar som de kallas.

Jag tänkte på såna där vita främst... men kan ju prova med liggunderlaget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.