debatt Postat 20 april 2011 Postat 20 april 2011 (redigerat) The return of debatt Jag fixade till datorn igen och gav mig av på Internet med ett nytt skydd. Det fungerar bra nu, men något undantag. Återigen har jag nämligen svårt att stänga av min externa e-sata-hdd. Det fungerar inte med "Säker borttaggning" oavsett om jag sätter den på prioritet för Snabb borttagning eller Optimal prestanda hos disken. Med Norton kunde jag ju inte installera vissa program öht och det hindrade även min externa e-sata hdd att stänga av sig som jag ville. Med McAfee som det blev sedan kunde jag både installera och stänga av e-sata hddn som jag ville, när jag kom på att jag skulle sätta den som Snabb borttagning och inte som Optimal prestanda, för då hindrade cacheminnet borttagning oavsett om jag körde med Säker borttagning. Jag var dock tvungen att sluta med McAfee för det kom virus som det inte rådde på. Sedan provade jag en gratisvariant som fungerade bra tills det där angreppet jag fick som jag skrev om och som gjorde att jag helt gav upp Internet och forumet. Nu är jag tillbaka med ett Nytt antivirus, där jag förvisso kunde installera program jättebra, det är lätt att inaktivera det också. Men tyvärr så fungerar inget läge vad gäller Säker borttagning av min externa e-sata hdd. Vid en djup virussökning så framkom att det ligger en fil på den där externa e-sata hdd-n som jag pratar om. Det hittas inte när jag använder funktionen Sök i Windows, eller när jag går igenom vilka filer som finns i Utforskaren och inte heller Word kan hitta och öppna den där filen, trots att det är ett Word-dokument tydligen. Det enda som ser filen är mitt Nya antivirusprogram. Jag gjorde en fullständig genomsökning av filen, men det kom upp resultatet: inte infekterad. Nää... det räcker ju att det är ett spion eller scam, det behöver ju inte vara infekterat dessutom. Till saken hör kanske att det Nya antiviruset är en provversion, en try it out, om man så vill (tror t.o.m de kallar det så). Samtidigt var det otäckaste av de elva olika virus jag drabbades av samtidigt ett som talade. Det talade om något som var ett erjudande "try it out" sa man. Men, den där e-sata hdd-n var ju överhuvudtaget aldrig inkopplad förrän jag hade gjort en total ominstallation av hela datorn, med win xp, alla drivrutiner och alla program. Någon annan som haft ett dokument som heter try it out.docx i sin dator och hur utforskar man det? Den som orkat läsa hela trådens första inlägg, vad tror ni? 😕 lakrisal, karen wolf marzipankaka och mobil på insidan av knät//:debatt Redigerat 21 april 2011 av debatt
Rabieshund Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 Behöver man ens använda säker borttagning för en hårddisk? Jag använder det bara för flashminnen. Båda mina externa hårddiskar slår jag bara av och på med switchen.
debatt Postat 21 april 2011 Trådstartare Postat 21 april 2011 (redigerat) Behöver man ens använda säker borttagning för en hårddisk? Jag använder det bara för flashminnen. Båda mina externa hårddiskar slår jag bara av och på med switchen. Tjaa... åtminstone för fw och e-sata har jag hört. Enligt Claes "allt som snurrar". Jag hör och känner hur den snurrar, är lite olustigt att bara knäppa av strömbrytarn då varje gång. Det kommer ju upp meddelanden om att den arbetar och inte är redo att stängas av. Sedan så hittas ju varken fw- eller e-sata om man inte satt på dem INNAN man startar datorn. Det kanske är en vägledning? Lustigt du nämner Flashminnen, för det är väl typ SD-kort och usb-minnen och sånt? Det är väl det ENDA jag inte använder Säker borttagning på! De har ju inga delar som snurrar. Redigerat 21 april 2011 av debatt
oioioi Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 Snurr eller ej, säker borttagning garanterar att skrivningar (och läsningar) är klara då enheten tas bort. Så att man ej riskerar trasiga filer/fil-strukturer.
Freddy Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 (redigerat) Vad är det för nytt antivirus då? Jag rekommenderar att du också har malwarebytes installerat på datorn, så du kan scanna den ibland som komplement till ditt andra antivirus (malwarebytes brukar ta bort allt). Samt att du har windowsbrandvägg eller brandvägg kanske finns i ditt AV? Googlar man på den där filen så får man inte många träffar, så det verkar inte vara något vanligt virus. Redigerat 21 april 2011 av Freddy
BluesBoy Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 SuperAntispyware är också ett mycket kompetent program, utöver Malwarebytes som Freddy nämnde. Vad gäller antivirus rekommenderar jag starkt ESET Nod-32.
debatt Postat 21 april 2011 Trådstartare Postat 21 april 2011 Vad är det för nytt antivirus då? Jag rekommenderar att du också har malwarebytes installerat på datorn, så du kan scanna den ibland som komplement till ditt andra antivirus (malwarebytes brukar ta bort allt). Samt att du har windowsbrandvägg eller brandvägg kanske finns i ditt AV? Googlar man på den där filen så får man inte många träffar, så det verkar inte vara något vanligt virus. Det som var mest spooky var under virusangreppen när den där rösten kom i bakgrunden och sa try it out (efter det att en man och kvinna samtalat, som taget ur ett amerikanskt reklaminslag), men det fanns ingen bild på skärmen eller nåt. Efter rensning har ju det försvunnit. Nu känns det dock lite som om word-dokumentet skulle kunna vara en Read Me-fil till det inbillar jag mig och att virusprogrammet i övrigt försvunnit. Det ligger kvar där på en extern hårddisk som sagt, men hittas inte om jag använder Sökfunktionen i Windows. Jag kan dock inte få konfirmerat nånstans att tryitout.docx är ett virus överhuvudtaget egentligen.
peterT Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 Har du kollat om det ligger i papperskorgen och ev i papperskorgen på E: lr vad det kan vara för enhetsbeteckning?
debatt Postat 21 april 2011 Trådstartare Postat 21 april 2011 Har du kollat om det ligger i papperskorgen och ev i papperskorgen på E: lr vad det kan vara för enhetsbeteckning? Jadå. Finns det förresten en Papperskorg placerad även på varje extern hårddisk?
peterT Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 Jadå. Finns det förresten en Papperskorg placerad även på varje extern hårddisk? Ja, den heter $RECYCLE.BIN på min engelska Win7.
laxlaxlax Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 (redigerat) Börja med att kolla detta: * Tryck ctrl-alt-delete, gå till processer och leta upp om wscript kör. Isåfall, avsluta den processen. och klicka på startknappen, gå till kör. skriv msconfig och gå in på autostart. Där har du alla filer som automatiskt körs igång när din dator startas. Avsluta wscript. Men antagligen är det ett svårare fel än så. Nästa gång du kör en scanning och hittar ett namn på en infekterad fil, posta namnet här. Så det går att söka på. Följ dessa tips med kaspersky: http://forum.kaspersky.com/index.php?showtopic=21869 Redigerat 21 april 2011 av laxlaxlax
laxlaxlax Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 Du kan förresten börja med att kolla vilka processer som körs om du kör igång aktivitetshanteraren ( ctrl-alt-dlt). Skriv ner alla processer här så är det lättare att hjälpa.
debatt Postat 21 april 2011 Trådstartare Postat 21 april 2011 (redigerat) Nästa gång du kör en scanning och hittar ett namn på en infekterad fil, posta namnet här. Ska kolla det andra också, ville bara snabbt svara på detta först. Jag har inte en enda infekterad fil vid fullständiga scanningar. Saken är "bara" den att det finns en fil på den externa hårddisken som bara hittas av mitt antivirusprogram. Kanske den tillhör antivirusprogrammet? Är rädd att jag vid den totala ominstallationen bara fick väck 10.5 av alla de 11 "Severe virus" av olika slag som jag fick på en gång när jag skulle kolla en engelsk fotbollsmatch. Att sidan skulle vara laglig stämde ju inte. 53 processer. Klippa klistra funkade inte. Redigerat 21 april 2011 av debatt
laxlaxlax Postat 21 april 2011 Postat 21 april 2011 1. Formaterade du den externa hårddisken också? 2. Har du skannat den?
debatt Postat 21 april 2011 Trådstartare Postat 21 april 2011 (redigerat) 1. Formaterade du den externa hårddisken också? 2. Har du skannat den? 1. O ja. 2.jepp, det är ju just det jag har gjort, scannat den, eftersom det är på den som det där dokumentet finns. Och den går inte att köra Säker borttagning på. Wscript körs inte kan jag meddela som svar på en tidigare fråga. Nu när jag grottat ned mig ytterligare nu visar det sig att ingen malwaresök öht hittar något konstigt med den filen. Men det går inte att ta bort det dokumentet. Och Word hittar inte det trots att det är ett Word-dokument. Men, denna hdd som jag pratar om var ju inte ens inkopplad under tiden jag hade mega-attacken, så nåt säger mig att det inte är ett virus- eller spyware. Det är ju inte heller första gången som jag haft samma problem med denna hårddisk, likadant var det när jag körde med Norton och även med McAfee. Dyra köpversioner kan låsa det mesta. När jag testade Microsofts gratisvariant så uppstod inte problemet. Men jag tog bort Microsoft Sec Ess i korta drag beroende på Vallhagens info om ett liknande virus. Nu kör jag en try it out-version av ett dyrare program igen. Åter problem. Det är dock första gången jag ser den här filen. Inte för att jag har tänkt på det förut, den kanske funnits där i flera månader? Men med mitt nya antivirusprogram så kan man på ett bättre sätt än tidigare se alla filer på detaljnivå, vad alla heter och så. Märkte att hårddisken har TRE drivrutiner och det är nog minst en för mycket. Men hur ska man veta vilken man ska plocka bort? En av dessa heter samma som mitt gamla cd-bränningsprogram från Sonic. Det är skumt. Vid installation av det programmet, när jag ominstallerade allt för ett par veckor sedan, så kom den där varningen upp om att det inte var verifierat av Microsoft, vilket kan innebära att Windows OS inte kommer att fungera stabilt antingen nu eller i framtiden. Och mycket riktigt fick jag blåskärm här förut, som jag inte hann läsa naturligtvis. Det kan ju ha med det att göra... Sedan var det två rutor också. Där den ena handlade om musen, och det har jag inte ens någon. Men jag antar att pekplatta hör dit. Det stod dock inte vad jag skulle göra med pekdonet, så det var rätt meningslöst. Men den där varningen kommer ju nästan alltid upp, vad man än installerar. Det gjorde det även för ljudkortet t.ex., även då det var helt nytt och även nu vid ominstallationen med sprillans nya drivrutiner. CD-bränningsprogrammet är dock gammalt som gatan. Så en avinstallation av det skulle kunna vara intressant att göra trots allt. Och skaffa Nero då... Redigerat 21 april 2011 av debatt
laxlaxlax Postat 22 april 2011 Postat 22 april 2011 Vänta lite debatt.. jag fattar nog inte vad ditt virus ger för problem. Är det fortfarande en röst? Det är ju inte säker på att worddokumentet är ett virus. Vänta med att ta bort filen så ska vi se..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.