Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nyligen köppt mig en macbook pro 15" jag vet att datorn klarar programmen jag behöver men jag vet inte riktigt vad jag ska välja för program. Jag har kört Fl i några år men känner att jag vill ha något mer "professionellt" program. När jag gick på gymnasiet använde vi oss av cubase men..jag vet inte riktigt om jag var nöjd med det. en lärare på skolan sa då att man kunde använda Reason i Cubase och har läst att det går att köra Reason genom Logic också.

Vad tycker ni som prövat dessa program själva??

Musiken jag gör är house,techno,trance (electro)

Tack på förhand

mvh Christoffer

Annons
Postat

Jobbar du mycket med midi och mjukvarusyntar och liknande så är Logic riktigt bra. Subjektivt javisst, men de flesta skulle nog välja Logic över Cubase i den genre som du jobbar i.

Postat

Bytte från cubase till logic för att slippa usbdongeln så jag vill kunna vara mobil utan att riskera hela licnsen på en liten usbsticka. Såhär i efterhand gillar jag logic mer. Smidigare med automation, mindre spår, gillar pluggarna mer. Men det är självklart en smaksak. Är du osäker så testa programmen innan.

Postat

Tack för alla svar! Det blir nog logic. Men är det VST pluggar till logic också? och är det någon som har något bra förslag på nån/några riktigt bra mjukvaru synthar?

mvh

Postat

Tack för alla svar! Det blir nog logic. Men är det VST pluggar till logic också? och är det någon som har något bra förslag på nån/några riktigt bra mjukvaru synthar?

mvh

Nej VST fungerar inte i logic, det är Audio Units (AU) som gäller. Jag upplever dock en sjukt irriterande bugg när man kör Reason rewirat med logic pro 9 och det är att midispåren skickar inte alltid note off till reason när man trycker på stop. Har du t.ex. något stråkparti så fortsätter ibland stråkarna att spela på den tonen dom var på när man trycker på stop, och det slutar inte förräns du trycker på play och midispåret börjar lira igen.. om du hajjar vad jag menar 🙂

Postat

Man kan köra Reason som ett eget program eller ihop med Logic om man så vill det.

Postat
och är det någon som har något bra förslag på nån/några riktigt bra mjukvaru synthar?
Tänkte du använda Reason eller inte?
Postat

Nej VST fungerar inte i logic, det är Audio Units (AU) som gäller. Jag upplever dock en sjukt irriterande bugg när man kör Reason rewirat med logic pro 9 och det är att midispåren skickar inte alltid note off till reason när man trycker på stop. Har du t.ex. något stråkparti så fortsätter ibland stråkarna att spela på den tonen dom var på när man trycker på stop, och det slutar inte förräns du trycker på play och midispåret börjar lira igen.. om du hajjar vad jag menar 🙂

Okej. Japp jag förstår vad du menar 🙂 jag köppte reason igår, ska till musikbörsen och se om dom kan hjälpa mig med lite tips o trix där. säger han likadant så får jag väl köra programen var för sig.. eller något 😉

Postat

mvh

För dig,

sylenth1, vanguard och Nexus 2. Möjligen Omnisphere också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.