Jump to content
Annons

Vad är en bra extern hårddisk vid musikinspelning?


joakimludvig

Recommended Posts

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Ärligt talat så tror jag att din dator är lite för klen för det du verkar villja göra. Därför tror jag det är bättre att titta på hur du arbetar och försöka optimera arbetsgången med att frysa kanaler och bounca ut spår som är för tunga.

Jag är rädd för att du förr eller senare ändå inser att du behöver en snabbare dator och då har du slängt ut över 2000 i onödan.

I övrigt om det inte finns på kartan inom överskådlig tid skulle jag byta till en större hårddisk internt och eventuellt lite mera minne.

Carbon Copy Clooner eller liknande låter dig skapa en cloon av din hårdisk och sen kan du byta den själv eller få nån kompis att hjälpa dig.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Tack för svar,

Ang pengarna så är det inte bortkastat tänkte ändå skaffa mig en disk för backup osv.

Vad är det som krävs då menar du, den är från sep 2010, 2,4ghz intel core duo så den är ju inte lastgammal, inte särskilt ny heller iofs.

Det är ju ändå disken som är det största problemet i det här fallet.

Då menar du alltså att det är bättre att ha en 7200 i datorn än att ha 1 extern och 1 intern och läsa spår och logic mm från olika håll?

Ang. Carbon Copy Clooner, är det bara att använda det och sen byta ut disken mot en ny, datorn reagerar inte på att det sitter en annorlunda disk i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är fördel resp nackdel mellan följande 2 alternativ:

Alt 1: Köpa en extern firewire 7200rpm och läsa spår från den och köra logic från den interna disken (5400rpm)

Alt 2: Byta ut den interna disken mot en 7200rpm och läsa allt därifrån.

Alt 1, WD:s diskar är fortfarande bra val, Seagate också. Lacie är numera ägt av Seagate så om du väljer Lacie är det med säkerhet en Seagate-disk inuti.

Men jag hade helst tagit alt 3, en SSD (förslagsvis Samsung 840 Pro) i din MBP. Använder du mycket instrument etc. från Logics bank så kan du tjäna på att ha dessa på SSD:n också, sedan har du en extern disk (Firewire 800 eftersom din dator saknar USB 3) för de 20 audiospåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Verkar ju vara ett bra alternativ, men hur funkar det där med carbon copy, är det bara att byta disk sen? Och hur blir det om diskarna är olika storlek, bara att se till att nuvarande disken inte är full? Nackdelen är ju i det här fallet att det bli lite väl lite utrymme på datorn...

Skulle inte ha nåt emot att stoppa i en större och kanske använda carbon copy, fast då skulle det ju bli för dyrt med ssd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke@

Tänk bara på att om du skulle använda Carbon Copy Cloner, så finns det lite olika alternativ när man återskapar från "klonen". Den raderar allt som inte finns

på CCC-kopian, så spara allt som finns i operativet (systemdisken), som du inte har gjort backup på till CCC-klonen.

Så länge du har samma OS på backup-disken som datorn, så kan du boota eller återskapa från CCC-disken.

Det finns lite olika alternativ, så läs lite noga om du använder den.

mvh/Peter

PS: angående bra extern hårddisk, jag använder själv en 1 TB Western Digital firewire-disk, funkar görbra!

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

CCC låter dig bland annat göra en startbar kopia/cloon av din hårddisk. När du gör kopian så behöver du iofs en extern låda att sätta din nya hårddisk i när du kopierar. Det finns usb lådor för en billig peng eller så tar du en sån där låda man bara trycker ner disken i från netonet. Sitter med paddan nu men kan fixa länlkar när jag har datorn.

Det måste ju finnas stora interna även till en laptop på storleken över 1 terrabyte och det är snabbare internt än över usb eller fw. Det kanske till och med finns western digital black som är snabbaste disken jag har testat undantaget ssd då förstås. Jag har både vanliga och ssd och ärligt talat så ligger inte en wd black speciellt långt efter en ssd. Sen om du ändå får ont om plats så flyttar du dina färdiga projekt till en extern disk.

En tvåkärnig är inte fy skam det är inte det jag menar men nu är vi ju uppe på i7 och fyra kärnor så det blir en ganska stor skillnad prestandamässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Testade att flytta projektet till en ubs-disk jag har bara och det blev bättre. Blir en pik vid start när jag kör från båda men sen är det en klar skillnad.

Det värsta är ju att som vanligt så vrider man och vänder på det tills man inte vet hur man ska göra 🙂

Fanns WD black upp till 750gb, kanske skulle köpa en sån köra carbon copy och stoppa i den, den kan man ju även stoppa i om man byter sen.. Sen kan man ju köpa en ny extern disk sen när man köper ny dator och köra thunderbolt istället... Har det ändå i min mac mini... I värsta fall kan jag ju göra backup på mina externa usb-diskar så länge...

Är rusikt sugen på att testa att byta ut den optiska enheten, men det känns lite onödigt på en så gammal dator ifall det inte passar när man byter sen...

Grejen är ju som Burning Sven säger så är ju inte datorn inte pinfärsk, men jag skulle vilja klämma ur lite till ur den innan jag byter och då vill jag inte lägga för mycket pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

är det verkligen säkert att system overload syftar på hårddiskkapacitet? jag tror inte det. jag har alltid gjort stora projekt och kört på intern disk i 6 år. har aldrig haft

läsfel med hastighet trots 1000 andra problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

är det verkligen säkert att system overload syftar på hårddiskkapacitet? jag tror inte det. jag har alltid gjort stora projekt och kört på intern disk i 6 år. har aldrig haft

läsfel med hastighet trots 1000 andra problem.

Kanske inte, jag tolkar det så och diskmätaren går i topp varje gång jag trycker på start... Behöver en disk ändå, min i datorn har för lite plats...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...