Jump to content
Annons

Mikrofoner - HANSEN mikrofoner?


Pingpong

Recommended Posts

Hejsan!

Satt och leta runt lite på nätet och hitta denna leverantören av mikrofoner (http://home.online.no/~haugstha/hansmik.htm) Ffrekvenskurvor och data är slående bra! Och prisklassen är helt acceptabel. Är det någon som har testat de här mickarna och kan ge omdöme?

lTransistor forforsterker modeller:

Leveres m/holder/softbag.

EG5020S: 626,00/stk

EG5014: 696,00/stk

CR1-87HB: 1046,00/stk

CR1-53HB: 1326,00/stk

Rør forforsterker modeller, leveres som komplett sett

med koffert, holder, spesial kabel, power, nettkabel.

EGM015: 1606,00/stk

EG5012: 2236,00/stk

EGM014: 2376,00/stk

EGM012: 2485,00/stk

Alle priser er oppgitt i NOK ekskl moms, så og frakten

kommer i tillegg.

(Priserna kommer från ett mail jag fått av leverantören)

/MVH Pelle Ramberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm. Tittar på mikarna och upptäcker stora likheter. Troligen samma fabrik i Kina (det finns inte så himla många).

EG5020S -- ser ut som en svartmålad TSM MT184

EG5014 -- ser ut som en svartmålad TSM MT87.

Min gissning är att det är samma mikar som TSM-serien. Man kan nog beställa dem från Kina i olika färger och med olika firmanamn. Jag gissar att MXL kommer från samma fabrik också.

Finessen med att köpa dem i Sverige är att momsen ingår och att du som konsument alltid har 2 års garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköpslagen (som inte kan förhandlas bort).

Det är tyvärr svårt att hitta fynd på den här nivån. En av de få mikrofoner i lågprisklassen jag kan rekommendera är Studio Project B1, men jag verkar inte vara ensam om att rekommendera den.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken fabrik kommer de från?

EG5020S Ser väldigt mycket ut som 797's småmembranare (som går loss på ett par hundra SEK i Beijing.) Dock har den klart sämre specar. 24dB(A) brusgolv är inte mycket att skryta med till exempel.

Jag skulle tro att Hansens kvantiteter är för små för att 797 Beijing ska leverera och då står väl någon Shanghaimanufaktur åter att välja på. Kanske samma som tillverkar TSM?

Rätt hopplöst att försöka lansera ännu en logotyp på generiska kinesiska mickar...

Det måste väl ändå finnas någon bättre affärsidé?

Gymnastikskor från Fillippinerna? T-shirts från Mexico?

Det räcker med ADK, TSM, Studio Projects, JJLabs, T-Bone, SE-Electronics osv osv osv osv osv.

Kinesiska mikrofoner är stendött. Market already taken. Hansen är två år för sena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns då definitivt inga mikrofoner med en sådan frekvenskurva i den prisklassen, där du dessutom får rör inkluderat i priset!  eller har jag fel? 😎

"Typical freq. response"...Jag skule vilja se kurvor från ett par olika exemplar av dessa. Gärna från olika batchar.

Kurvorna är helt klart tillfixade i efterhand för att se snygga ut på websidan.

Jag är säker på att TSM importören presenterar snygga kurvor på TSM om man frågar snällt. Vem vet, det kanske finns på deras hemsida?

Skulle tro att du hittar samma mick under annat namn i Studio mikrofontest i nr 11/2004. Där testas nämligen TSM MT184 och ADK SC1. Det kan vara samma mick som någon av dessa.

EDIT: Kurvorna för 5014HB och 5020S är IDENTISKA upp till ca. 2500 Hz. Dessa kurvor är DEFINITIVT ritade. Riktigt korkat faktiskt.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

http://home.online.no/~haugstha/hansmik.htm

klicka på modellen du vill se spec på.

Det är förövrigt relativt okänt att vissa exemplar och märken av kinesiskt ursprung många gånger slår våra jättar såsom Neumann, AKG osv.

Märket säger jävligt lite om va det är du köper! Bara för att en produkt kostar si och så mkt betyder det inte alltid att det är så mkt bättre som marknadsföringen får det att låta som. Dessutom tror jag att mikrofonjättar som AKG, Neumann osv. är betydlig mer våghalsade när det gäller att manipulera data osv. Dem gör ju bighistory av att bara sälja ett par skitna strumpor!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://home.online.no/~haugstha/hansmik.htm

klicka på modellen du vill se spec på.

Det är förövrigt relativt okänt att vissa exemplar och märken av kinesiskt ursprung många gånger slår våra jättar såsom Neumann, AKG osv.

Märket säger jävligt lite om va det är du köper!  Bara för att en produkt kostar si och så mkt betyder det inte alltid att det är så mkt bättre som marknadsföringen får det att låta som. Dessutom tror jag att mikrofonjättar som AKG, Neumann osv. är betydlig mer våghalsade när det gäller att manipulera data osv. Dem gör ju bighistory av att bara sälja ett par skitna strumpor!

Det är just dessa frekvenskurvos jag menar!!! De är manipulerade.

Jag känner inte till någon kinesisk mikrofon som kommer i närheten av en Neumann.

Kinesiska mikrofoner har funnits i Europa och USA i ett antal år nu, de flesta i branschen vet var de går för. Jag vet inte var du fått att de "många gånger slår [...] Neumann, AKG osv." ifrån.

Jag har aldrig sett ett test där något sådant (i A-B test) påvisats. Tvärtom verkar blindtester påvisa motsatsen. Passa också på att lyssna på CD'n som följde med Studio nr. 11/2004 och bilda en egen uppfattning.

Neumann har mycket att förlora på att släppa ifrån sig falska mätdata. Deras kunder är i allmännhet mer kompetenta (eftersom de ju relativt ofta är proffs) än de som köper en kinesisk mikrofon. Visst använder sig Neumann också av arkitektritade frekvenskurvor på hemsidan, men grejen är den att deras mikrofoner faktiskt mäter likadant som de typiska frekvenskurorna.

Du skriver själv att "Märket säger jävligt lite om va det är du köper" och det är helt sant. Du visste t.ex. inte att märket "Hansen" är exakt samma produkt som kanske märket "TSM" eller märket "MXL".

Det finns saker som säger väldigt MYCKET om vad vi köper, och det är framförallt tillverkningsstället och konstruktören.

Det är stor skillnad på att tillverka mikrofonkapslar av hög kvalitet än att tillverka kapslar av låg kvalitet. Det är INTE stor skillnad på att importera mikrofoner från Kina och att importera skor från Fillippinerna.

Hansen tror säkert att de kommit upp med en genial affärsidé, men de har missat steg nr.1 i all affärsverksamhet, nämligen marknadsanalys.

Vilka gör samma sak som vi och hur gör vi för att konkurrera?

Marknaden för kinesiska mikrofoner är openetrerbar för nya entrepenörer. Dessutom, är dessa mikrofoner verkligen så roliga?

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har sålt micar till kunder i Norge flera gånger, vet jag att de har betydligt högre priser för samma micar där. Med anledning av det, så tror jag att de nämnda micarna är mellan 30% och 50% dyrare än motsvarande mic i Sverige.

Ett exempel är CR1-87HB, som omräknat till SEK och med momspåslag (men utan frakt) hamnar på ca 1400:-. Det låter helt sannolikt att den motsvaras av en mic som ligger på ca en tusenlapp i Sverige - exempelvis TSM MT87, som har nämnts tidigare i tråden.

En sak som är lite trist i sammanhanget, är att det bara är ett märke (Studio Projects) som öppet berättar vilken fabrik de anlitar. Alla andra undviker noggrannt att berätta det... 🙂

Att notera i diskussionen, är dock att möjligheten finns att göra modifieringar av fabrikens grundmodell om man köper tillräckligt många från de kinesiska fabrikerna. Vissa av "märkena" har utnyttjat denna möjlighet att modifiera, medan andra köper fabrikens sämre grundmodell rakt av.

Det finns ett gäng av dessa kinesiska micar på min testsite - och där märker man stora likheter mellan vissa, medan det skiljer en hel del mellan andra. 😮😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar nästan bli lite jobbigt nu när det kommer nya mikrofon-"märken" hela tiden. Vem som helst verkar kunna maila kineserna och be de göra ett parti mikar, med en bifogad fil på ens logga.

Många kanske tycker tvärtom, men det är ju bara jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

http://home.online.no/~haugstha/hansmik.htm

klicka på modellen du vill se spec på.

Det är förövrigt relativt okänt att vissa exemplar och märken av kinesiskt ursprung många gånger slår våra jättar såsom Neumann, AKG osv.

Märket säger jävligt lite om va det är du köper! Bara för att en produkt kostar si och så mkt betyder det inte alltid att det är så mkt bättre som marknadsföringen får det att låta som. Dessutom tror jag att mikrofonjättar som AKG, Neumann osv. är betydlig mer våghalsade när det gäller att manipulera data osv. Dem gör ju bighistory av att bara sälja ett par skitna strumpor!

LogicHead och Pinpong:

Vänta lite nu...

Sitter ni och snackar om hur en mikrofon låter baserat på ett par frekvenskurvor?

Hoppa in på claes micktestsite och jämför en TLM-103 med en MT-87:a (eller vilka mickar ni nu vill). så får ni höra hur de låter....

Link to comment
Dela på andra sajter

LogicHead och Pinpong:

Vänta lite nu...

Sitter ni och snackar om hur en mikrofon låter baserat på ett par frekvenskurvor?

Hoppa in på claes micktestsite och jämför en TLM-103 med en MT-87:a (eller vilka mickar ni nu vill). så får ni höra hur de låter....

Nej. Det är INTE det som diskuteras! Jag diskuterar huruvida frekvenskurvan som pingpong refererar till är SANN. Detta är viktigt för att få en uppfattning om kvalitetsmedvetenhet hos tillverkaren. Jag tror att väldigt många vet hur dessa mikrofoner låter vid det här laget. Där har säkert Claes tester hjälpt många. Men ännu bättre är ju att testa dem SJÄLV. Först då vet man vilken nytta man själv kan ha av en mikrofon.

Sen ÄR det bekvämt att ha en SANN frekvenskurva tillhands ibland. Då kan man faktiskt se att den och den micken kanske skulle lämpa sig för tuba osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla mikrofon intresserade,

Jag brukar inte använda forumet för att saluföra mina egna produkter, men när jag såg en post om Hansen mikrofoner, så kände jag att det var tvunget att kommentera detta.

Det finns två "Hansen" mikrofonfabrikat, den ena är i från Norge och som ni redan har pratat om, och den andra är Hansén från Sverige (med en liten prick ovanför e) och det är jag som är Hansén, Bo Hansén med firma Hansén Audio i Göteborg.

Jag har en stormembransmikrofon som heter Hansén HCM-101 och är en China mikrofon som jag har utrustat med egen designad elektronik.

Ni kan gå in på följande länk och läsa mer om mikrofonen: http://web.telia.com/~u76302120/

Hälsningar

Bosse

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes,

Visst det vore intressant.

Kontakta via "microphone sales" länken som du hittar på web-sidan, så skall vi försöka arrangera detta på bästa sätt.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...