Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har lyssnat runt en hel del på aktiva monitorer och märkt att mitt öra inte är tillräckligt skickligt för att kora en vinnare. Jag har fått syn på 2 intressanta högtalare, varav en riktigt intressant som ska vara extremt svår att få tag i, där tillverkningen sker i vår huvudstad. Det börjar på bokstaven i... och namnet på högtalaren låter som ljudet från tinnitus. Mer vill jag inte säga...

Det verkar vara intressant pris på högtalaren (3000kr för en eller två? i byggsats har jag för mig). Nu kommer problemet, förstärkare som levererar relativt rakt ljud, billigt.

Många prisar t-amp, men dess kraft verkar ligga lite på den undre sidan, och dessutom verkar delarna kring själva chippet inte vara någon höjdare, vissa säger att basen går ned osv. En ministereoingång är heller inte toppen av berget.

Jag är intresserad av en förstärkare som ligger under 2k, helst under 1,5k.Vill även helst ha balanserade ingångar, då mitt rum säkert är fullt av störningar, och jag orkar inte ha en kabel som extra radiomottagare :/

Har tittat här (lite förvirrande att thomann kallar sina egna amps "t.amp"^^:

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=foerstaerkare_upp_300_w&oa=pra

Får man någorlunda bra ljud något av alternativen under 2k?

Var kan man annars titta? Finns någon amp med något t-chip med relativt bra återgivning och riktiga delar och portar?

När det gäller nätdelar till dessa förstärkare, är det något som man bör veta om som newbie?

Alla svar är välkommna 🙂 (förutom de som uppvisar överdriven barnslighet, då det trots allt handlar om piP och vissa karaktärer tenderar att spåra ur, men är något underhållande ^^)

edit: mindre avskräckande parantes i slutet

Redigerat av Yoie
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat

Tittade på MUSE M20 MX2 T-Amp med chippet tripath ta2020.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8192&art=5260683

Det enda problemet är att nätdelen till den verkar ligga på 12v och folk som lyssnat på chippet anser att det ska förses med 13v+ för att få ut mer bas. Är det mer värt att satsa på en sådan här:

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8192&art=6329330

och någon form av strömförsörjare (någon som vet vart man kan hitta bra strömförsörjare billigt? Eller ska batteri användas? Får de laddas samtidigt som de används, eller förstör det hela poängen i form av sämre ljudkvalitet?)

Frågan är ifall det andra nämnda alternativet har någorlunda bra delar i kretskortet. Jag kan ju 0 om förstärkare, så det är därför jag frågar 🙂

Vill komma undan så billigt så möjligt med högsta möjliga kvalitet på ljudet, och vill därför inte satsa allt för mycket på förstärkaren. Ingen större kraft kommer att behövas då jag endast kommer sitta 1-1,5m från monitorerna.

/Yoie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.