Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Folk hävdar att det är skillnad på dessa två saker... men hänger det inte ihop? Just nu är det väldigt mkt bas, och div. övriga resonanser i rummet (det är väldigt tomt i rummet). Om man jobbar med ljudabsorbering och jobbar bort mkt av detta, då blir ju den upplevda volymen svagare, och då borde väl troligtvis det höras mindre ut? Jag har framför allt 1 vägg jag skulle vilja att ljudet tog sig mindre igenom.

Annons
Postat

Näpp, det funkar inte så. Ta t.ex. följande tankeexempel att väggarna reflekterar ljudet och därför blir det starkare för dig. Om du tar bort väggarna så blir det inom vissa områden lägre ljudvolym för dig men mycket mer för alla andra.

Postat

Tack för din input -

Finns det någon taktik man kan applicera för att undvika att ljudet hörs igenom en specifik vägg? Jag sitter först och främst med ett par studio monitorer (Tannoy reveal active), och ibland ett digital piano. Jag tänker på saker som vilket håll monitorerna är riktade åt, vart fysiskt i rummet de är placerade, avstånd ifrån väggen, få upp dem på skumgummi etc. Som sagt, allt för att undvika att ljudet kommer igenom EN vägg.

Postat

Problemet är att du inte kan undvika att ljudet kommer genom den väggen om du inte ljudisolerar hela rummet, eftersom ljudet kommer att leta sig fram på andra håll. Green Glue har ett antal mycket bra artiklar om ljudisolering, som du kan hitta här: http://www.greengluecompany.com/technicallibrary.php 🙂

Det är basen som är svårast att göra något åt - och redan vid ca 500Hz börjar högtalaren bli lite rundstrålande, för att nere vid ca 100Hz och neråt vara i princip helt rundstrålande, så hur du riktar högtalarna har ganska liten betydelse. Att placera dem på absorbenter, hjälper till så att du inte skickar ner vibrationer direkt i underlaget och att basen brukar kunna bli lite fastare, men det hjälper inte mot direktljudet från högtalaren när det gäller isolering.

Postat

Ok, men vänligen förklara detta:

Om någon säger någonting i en stor grotta, jämnfört med en öppen äng, kommer man ju höra ljudet i grottan om man står längre bort ifrån ljudkällan - i relation med samma scenario fast på ängen?

Ekot blir ju väl en stor del av det upplevda ljudet? Busar man iväg ett reverb på en aux kanal och summerar med det ursprungliga ljudet blir ju det oftast starkare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.