niwa Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Hur exporterar man midi-spåren till en wav eller mp3 fil i cubase (Le4)? Alltså om jag gjort ett projekt med både vst, audiospår och midi. Och exporterar dessa (audio mixdown), så kommer midi-spåret inte att höras i ljudfilen. Måste de konverteras på nåt sätt eller? ....Hjälp! 😉
D200 Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Midispåren bestämmer ju vad en synt ska spela upp så har du en synt ansluten till midispåret och det låter när du spelar så kommer det funkar när du exporterar.
niwa Postat 17 april 2011 Trådstartare Postat 17 april 2011 Det är så jag har gjort utan större framgång. Midispåret hörs när det körs igenom under exporteringen men sedan inget i ljudfilen? Jag testade att göra ett kort klipp med 8-midispår och exporterade det till en wma-fil och det sjuka är att ljudfilen är 4mb stor men knäpptyst 😳 ps...och jag har inte glömt att justera mixer-input/playback ratten på ljudkortet 😉
D200 Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Har du exporterat "Stereo out"? Sen ska du inte höra något när du exporterar....inte gör då jag det iallafall? Provat till mp3?
niwa Postat 17 april 2011 Trådstartare Postat 17 april 2011 De möjliga exportformaten är: wave, aifc, aiff och wma. Har provat med både wave och wma. Fast själva exporteringen är inget problem när det gäller vst och audiospår, då har det alltid funkat. Midi vill av någon anledning inte fastna =) Jag hör i vanliga fall inte heller något under exporteringen. Men midi spåren hörs när de snabbt "rabblas" igenom under exporteringen. Själva exporteringen går också väldigt mycket snabbare än när jag har använt vst instrument men det kanske är fler faktorer som påverkar då. ...verkar säkert vansinnigt konstigt men jag lyckas då inte att få det att fungera.
D200 Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Men alltså...du vill bara spara midi du har spelat in tex? Då sparar du väl bara det? Exportera midi behöver du väl inte menar jag? Har inte LE så jag vet inte men menyn borde ju se likadan ut...
niwa Postat 17 april 2011 Trådstartare Postat 17 april 2011 Jag kanske har rört till det lite...så länge det är ett projekt i cubase så går det utmärkt att spara och lyssna byta midiljudbank osv. Men har jag en färdig låt, och vill kunna ladda in den i mp3 spelaren,ellar bränna en skiva. Så kommer alla spår som är midi att saknas på exporteringen...övriga audiospår och vst är OK. Det kanske helt enkelt inte går att exportera ett midi-spår i LE???
D200 Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Men midispår är ju inte ljud? Midispåren styr en synt, antingen som ligger på ett instrumentspår eller i racket (som jag inte ens vet om det finns i LE-versionen)? VST som du skriver funkar ju så då måste ju allt vara i sin ordning, har du dina VST på ett vanligt instrumentspår alltså och hör dem efter exporten? Varför ska du då exportera ett midispår??? 1
niwa Postat 17 april 2011 Trådstartare Postat 17 april 2011 haha jag förstår din frustration =) Men hur gör man då...om jag vill ha ett ljud fån min keyboard, och inte vill spela in ett audiospår eftersom så fort jag trycker in rec så lyckas jag alltid spela fel. Mina vst spår är inspelade som instrument-track...ska jag använda sådana även till keyboarden..alltså "add inst-track"--> no vst och sedan knappa in ljudbank nr. Det jag är ute efter är att kunna spela in ett spår med keyboardens ljud, som är redigerbart på samma sätt som mina vst-spår. Och sedan är möjlig att exportera till en fil för att kunna lyssna på varsomhelst och inte bara som ett projekt i cubase. Trodde att man då kunde använda midi-spår. Men ibland kan jag ha otur när jag tänker =)
D200 Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Om du menar en extern synt eller liknande som har midi in alltså så måste du väl antagligen ha en ljudutgång på keyboarden/synten där du kan köra in det i ljudkortets ljudingång och sen in i Cubase i inställningarna. Det är väl enda sättet jag tror det kan funka...om jag nu har förstått det rätt... 1
Claes Holmerup Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Stämmer bra. Om man har en extern synt som man styr med midi, så finns ju bara styrsignalerna inspelade i Cubase. Man måste därför koppla in syntens ljudutgångar till ingångar på ljudkortet och spela in ljudet på audiospår för att kunna få med ljudet vid en mixdown. Spela in syntens ljud på audiospår är förstås det sista man gör före mixdown, så att man kan redigera midi om det behövs - för när man har spelat in syntens ljud på audiospår så kan man inte längre ändra det med hjälp av midispåret. 1
niwa Postat 18 april 2011 Trådstartare Postat 18 april 2011 aha....det är så man ska göra 🙂 Tack så mycket för hjälpen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.