Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

När jag skulle stränga om den för första gången så råkade bridge-staven hoppa ur. Jag kollade hur strängarna var nötta och la den efter det hållet. Men vill vara säker på att det är rätt. Så om någon av er vet, så svara gärna. Sitter den rätt eller fel?

Bilden

Redigerat av Thorell
Annons
Postat

Har försökt hitta lite bilder på nätet, men såg inga bra. Tycker dock, utan att med säkerhet veta, att det ser rimligt ut.

Postat (redigerat)

Så som den sitter på bilden borde vara rätt.

De översta strängarna som är bundna följer varandra på ett symmetriskt sätt. De undre obundna strängarna backas normalt bak lite vid intonering.

Redigerat av Jonterocks
Postat

De säger att man aldrig ska ta bort alla strängarna på en gitarr utan byta en och en

tills alla är utbytta om man ska stränga om..

ser ut som om den sitter rätt , jag skulle nog ha satt den så.

rolleyes.gif

Postat

När jag skulle stränga om den för första gången så råkade bridge-staven hoppa ur. Jag kollade hur strängarna var nötta och la den efter det hållet. Men vill vara säker på att det är rätt. Så om någon av er vet, så svara gärna. Sitter den rätt eller fel?

Bilden

Fram med en stämapparat och kolla !

Postat (redigerat)

Det är olika för var gitarr så finns tyvärr inget generell riktlinje.

Då det handlar om intonering, man ska kompensera för strängarnas tjocklek.

vilket kan bli svårt på en akustisk gura

Men ju tunnare strängen är ju längre fram ska stallsadeln ,och det är så jag menade .:rolleyes:

http://www.tungusta.se/INTONERING.htm

1Yamaha_git2.JPGMartin_000-28_soundhole_bridge_opt.jpgmartin_d15_bridge.jpg

Redigerat av kardo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.