Jump to content
Annons

Placering i mitt arbets/studiorum?


jonasg

Recommended Posts

Hej!

Kommer äntligen flytta till ett hus där jag kommer ha ett litet arbets/studiorum.

Jag har läst en hel del på detta forum om hur man ska placera sig i rummet (tex att det är bäst att ha mixplats mot en kortsida, att det är bra med basfällor i hörnen på små rum osv) men är fortfarande osäker på hur jag ska lägga upp "möbleringen"

Det som måste få plats är

Skrivbord/Mixplats

En yta för inspelning/pålägg. Min tanke är att bygga ett "sånghörn" i ena hörnet

Vårat piano.

Har även tänkt att bygga "superchunks" i de två hörn där detta är möjligt som någon slags inledande akustikbehandling.

Är nu tacksam för alla ideér och synpunkter på hur jag ska placera skrivbord/monitorer, inspelningshörn och piano på denna begränsade yta.post-28063-0-70672600-1302863721_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, tack för ditt snabba svar!

Menar du väggen med dörren eller den med fönstret? Jag tänker att det inte borde vara bra att sitta med monitorerna mot fönstret då det omöjliggör dämpning bakom dom (SBIR)?

Ang sångbås så tänkte jag inte bås utan ett hörn som är dämpat.

När det gäller mätnng så är det såklart det bästa och det tänker jag försöka mig på även om jag inte har någon större kunskap när dt gäller sådant. Jag tänkte att man även utan mätning kan utgå från att hörnen kommer att behöva absorbenter iom att rummet är såpass litet. Är jag fel ute då? Om jag bygger basfällor i de hörn där det går får jag väl tyvärr en assymetrisk stereobild om jag placerar lyssningen vid kortsidan (255-väggen)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många trådar som ger svar på dina frågor, här ar en av dem:

https://www.studio.se/index.php/topic/82353-martins-hemmastudiobygge

Enbart porösa material har begränsad effekt mot lågbasproblem om inte väldigt djupa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo så mycket har jag förstått som att porösa absorbenter måste vara väldigt tjocka för att ge full effekt i basregister, men det verkar ju ändå vara många som anser att basfällor i hörnen hjälper en hel del även om dom inte är jättedjupa.

Menar du att den typen av basfällor inte kommer att vara till någon hjälp?

Menar du att jag lika gärna kan ha monitorerna mot fönsterväggen eftersom dämpning bakom inte kommer att påverka om den inte är jättedjup?

Jag kommer huvudskligen att använda rummet till att planka låtar, skriva noter, göra en del pålägg, men vill ju såklart att akustiken ska vara så pass fungerande att det funkar att mixa i också.

Som sagt: Jag är väldigt tacksam för synpunkterna och att få ta del av forumets kunskap.

Redigerat av jonasg
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att den typen av basfällor inte kommer att vara till någon hjälp?

gilbert - oaktat en djup kunskap - har ändå en viss oförmåga att vara nyanserad

det är allt eller inget alltför ofta - himmel eller katastrof

och han kan aldrig nog många ggr poängtera att man måste mäta sitt rum och aldrig aldrig aldrig lägga en heltäckande matta

trots detta finns utrymmen i musik å studio världen som inte infriar hans rigorösa krav men som ändå fungerar alldeles ypperligt till det dom är avsedda för

det finns nåt som brukar benämnas 80-20 regel - för att uppnå 80% effekt krävs 20% insats, men för att uppnå dom sista 20% krävs resterande 80% insats

gilbert är alltid all in - han kan inte särskilja funktion å krav i en miljonstudio och ett hemmautrymme till husbehov

frågan är om han öht gör nån musik nån gång eller om han bara sätter upp akustikplattor

lyssna in gamle stöten guitar nilssons inspelningar som han gjort i sitt helt obehandlade vardagsrum

jag rangordnar enl följande:

1. din kunskap

2. din utrustning

3. ditt utrymme

gilbert rangordnar nog utrymmet på dom sex första punkterna - minst 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

gilbert - oaktat en djup kunskap - har ändå en viss oförmåga att vara nyanserad

det är allt eller inget alltför ofta - himmel eller katastrof

och han kan aldrig nog många ggr poängtera att man måste mäta sitt rum och aldrig aldrig aldrig lägga en heltäckande matta

trots detta finns utrymmen i musik å studio världen som inte infriar hans rigorösa krav men som ändå fungerar alldeles ypperligt till det dom är avsedda för

det finns nåt som brukar benämnas 80-20 regel - för att uppnå 80% effekt krävs 20% insats, men för att uppnå dom sista 20% krävs resterande 80% insats

gilbert är alltid all in - han kan inte särskilja funktion å krav i en miljonstudio och ett hemmautrymme till husbehov

frågan är om han öht gör nån musik nån gång eller om han bara sätter upp akustikplattor

lyssna in gamle stöten guitar nilssons inspelningar som han gjort i sitt helt obehandlade vardagsrum

jag rangordnar enl följande:

1. din kunskap

2. din utrustning

3. ditt utrymme

gilbert rangordnar nog utrymmet på dom sex första punkterna - minst 😉

Varför gissa:

https://www.studio.se/index.php/topic/70646-bra-oh-mickar-till-raett-pris/page__view__findpost__p__976673

Vi har haft denna debatt förr men du kanske glömt detta?

Att vara medveten om vad man vill åstadkomma generellt med akustikbehandling betyder knappast att man måste bygga en miljonstudio (alla mina tips i denna tråd hittills kostar 0 kronor!) men det innebär förhoppningsvis att man kan göra informerade val om vad som är möjligt och mest lönsamt i sin egen situation. Om man istället struntar i att informera sig om sin situation (mäta) och upplysa sig själv om vad man faktiskt vill åstadkomma, så är risken inte obefintlig att man i all hast köper en allt i ett paket som löser din akustik lösning som kanske inte alls gör det som utlovas av tillverkaren då alla rum är olika och bör behandlas därefter. Om man bara anstränger sig en smula så kan man spara mycket tid och pengar och vem vet, kanske lära sig något på köpet. Hur långt man väljer att gå är upp till var och en, jag vill bara peka på vilka metoder som oftast ger bäst resultat oavsett budget.

Vad är ditt syfte? Återigen, så tycker jag det är synd att du väljer att klanka ned på ett väl menat inlägg.

EDIT: Herr Nilsson bor för övrigt i en träkåk som i o m detta troligtvis inte lider av stora problem med stående vågor, något som en mätning troligtvis skulle bekräfta.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag planerar att mäta mitt rum.

När jag har sökt information på nätet har jag förstått det som att basfällor i hörnen samt absorbtion bakom monitorerna är ett bra första steg för en fungerande akustik i ett rum och därför var min plan att börja i den änden som ett första steg.

Detta funkar ju dock inte om jag följer ditt råd om placering längs kortsidan Gilbert.

Bedömer du att placeringen längs kortsidan av rummet kommer att göra mer nytta än basfällor i hörnen och absorbtion bakom monitorerna?

Jag har nämligen inte tid att först mäta och sen möblera då jag måste:

1. flytta in

2. Använda rummet för att jobba i.

3. Eftersom förbättra de akustiska förutsättningarna. Då kommer t ex mätning in i bilden.

Därför försöker jag skissa på ett första upplägg gällande möblering och basic akustikbehandling, och det är därför jag behöver era råd ang placering i rummet.

Redigerat av jonasg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan med ganska stor säkerhet gissa att en placering mot kortsidan kommer att vara den bästa (minst dåliga) placeringen i detta rum, behandlat eller obehandlat. Efter att du ställt upp din utrustning centrerat mot denna yta så gör du en mätning. Har du tur, och likt herr Nilsson, har väggar som släpper igenom låga frekvenser delvis, så kanske du inte behöver göra så mycket åt det låga registret utan kan då fokusera på att ta hand om tidiga reflektioner. Oavsett vilket, så är en mätning alltid steg ett. Det finns som sagt en uppsjö med bra trådar, och jag tror inte någon fråga är obesvarad. Hojta till om du inte hittar svaret på något specifikt så kan vi nog rota fram en (eller flera!) tråd(ar) som behandlar ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett alternativ är bygga lådor(luft täta) och fylla med isolering och skruva eller limma perforerad massonit på fronten.

som dom här fast perforerad massonit i stället för spalt panel och fyllda helt med isolering(isover piano).

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

exempelvis 600mm djupt så absorberar det från 800hz(0,60ac)till 50hz(0,60ac). med mäst absorbering 200-300hz.

en sådan låda kann du bygga 80cm hög och placa mot bakre väggen.

ditt rumm kommer ändå inte ha stående vågor lägre än ca 55-60hz.

detta är bättre än en massa porösa absorbenter även om man lär ha det åxå, exempelvis för early refections i taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett alternativ är bygga lådor(luft täta) och fylla med isolering och skruva eller limma perforerad massonit på fronten.

som dom här fast perforerad massonit i stället för spalt panel och fyllda helt med isolering(isover piano).

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

exempelvis 600mm djupt så absorberar det från 800hz(0,60ac)till 50hz(0,60ac). med mäst absorbering 200-300hz.

en sådan låda kann du bygga 80cm hög och placa mot bakre väggen.

ditt rumm kommer ändå inte ha stående vågor lägre än ca 55-60hz.

detta är bättre än en massa porösa absorbenter även om man lär ha det åxå, exempelvis för early refections i taket.

Tack för tipset. Börjar förstå att det är en dålig idé att börja med "superchunks" på chans. Får helt enkelt flytta in och sedan mäta.

Det kommer säkert sluta med att jag bygger en såndär helmholz-låda. Det verkar ju alla andra med liknande frågeställningar på forumet ha gjort.

Precis en sådan basfälla som i länken (med spaltpanel) har jag i mitt nuvarande arbetsrum som jag hyr.

Undrar forfarande om det verkligen är en bra idé att ha monitorerna mot fönsterväggen? Ska man inte försöka ha någon form av dämpning bakom dom för att undvika kamfiltereffekt? Blir det så mycket sämre av att man sitter mot långsidan och lyssnar?

Förlåt en tjurskallig akustiknovis som inte kan släppa denna tanke riktigt än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det alltså en dålig idé att bygga ett dämpat hörn i ett så pass litet rum som används till sång och instrumentpålägg?

Nej det tycker jag inte.

Försök att göra det bästa av din situation.

Det skulle jag göra om jag var i din sits samt ev. komplettera med någon form av reflektionsfilter typ denna:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Akustikmaterial&undermeny=Mobilt&flik=1&exp=Akustikmaterial&info=12989

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett alternativ är bygga lådor(luft täta) och fylla med isolering och skruva eller limma perforerad massonit på fronten.

som dom här fast perforerad massonit i stället för spalt panel och fyllda helt med isolering(isover piano).

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

exempelvis 600mm djupt så absorberar det från 800hz(0,60ac)till 50hz(0,60ac). med mäst absorbering 200-300hz.

en sådan låda kann du bygga 80cm hög och placa mot bakre väggen.

ditt rumm kommer ändå inte ha stående vågor lägre än ca 55-60hz.

detta är bättre än en massa porösa absorbenter även om man lär ha det åxå, exempelvis för early refections i taket.

Kan man bygga lådan i ett hörn som på bilden i länken(fast med perforerad masonit och helt fylld) mellan golv och tak?

På så sätt kunde den vara del i ett "sånghörn" om man kompletterar med absorbtion på väggarna som kan dämpa reflexer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Jonas

Reflexerna är musikernas bästa vänner så dom ska du ta hand om varsamt

Du ska alltså inte ha ihjäl dem utan de ska finnas där som ett stöd för dig i ditt dagliga arbete 🙂

Mitt råd är som alltid: Undvik att ställa upp högtalarna på kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidoväggarna (ofta mellan 125-250Hz)

Du måste också tampas med den första axiella noden som kommer runt 45Hz

Båda dessa fenomen går dock att lösa om det blir opraktiskt att ställa högtalarna centrerat mot långväggen

Ställer du högalarna centrerat mot långväggen så släcker du ut den stående vågen runt 45 hz och du slipper lägga extra pengar på HH moduler

Här ser du ett exempel på hur jag jobbar med diffuserande framväggar

frondakonkav-1.jpg

Här får hjärnan en chans att höra detaljer ambience mm och risken att lägga på för mycker reverb är minimerad

I detta fall så blev uppställningen på kortväggen av praktiska skäl så här fick vi jobba extra med HH fällor på framväggen

Bakom mixplats så har jag geometriska bottenlösa bredbands diffusorer som ställs i en svag konkav båge Budget varianten är endast 160mm djup men diffuserar från 300-12000Hz

Du kommer att sitta ca 40-50 cm ifrån bakväggen men pga Wingarnas utformning så är väggen akustiskt borttrollad för hjärnan

Kommer under maj-juni (väntar på design skydd) marknadsföra min Wingfamilj (i familjen ingår transparanta,trä, belysning samt budget) tillsammans med de ställbara

basfällorna på flera forum världen över

Med hjälp av diffusorer i taket så har du också fått ett sångbås på köpet

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ditt syfte?

balans

alldeles oavsett hur välmenat (vilket jag säkert tror) så är dina inlägg oftast helt obalanserade både till innehåll och inriktning

exempel: om du nu är fullt medveten om att det är stor skillnad mellan betong å träväggar - varför yttrar du ändå kategoriskt att i små rum hörs ingen djupbas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är som alltid: Undvik att ställa upp högtalarna på kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidoväggarna (ofta mellan 125-250Hz)

du menar att dessa resonanser inte uppstår om man ställer högtalarna nån annanstans i rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

du menar att dessa resonanser inte uppstår om man ställer högtalarna nån annanstans i rummet?

Jag skrev : det snabbt byggs upp ONÖDIGT kraftiga rumsresonanser mellan sidoväggarna (ofta mellan 125-250Hz)

Att prata med händerna kupade framför munnen är ett enkelt exempel på detta

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com )

Hej Matts!

Välkommen till forumet. Jobbar du på något av företagen du länkar till? Alltid bra med kompetens. Du kommer snart att lära dig vilka som är värda att diskutera med och inte 😄

Tack för intressanta inlägg.

Mvh

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

du menar att dessa resonanser inte uppstår om man ställer högtalarna nån annanstans i rummet?

Jag skrev : det snabbt byggs upp ONÖDIGT kraftiga rumsresonanser mellan sidoväggarna (ofta mellan 125-250Hz)

och min fråga är då följdaktligen: är dessa resonanser kraftigare än om man placerar nån annanstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

balans

alldeles oavsett hur välmenat (vilket jag säkert tror) så är dina inlägg oftast helt obalanserade både till innehåll och inriktning

exempel: om du nu är fullt medveten om att det är stor skillnad mellan betong å träväggar - varför yttrar du ändå kategoriskt att i små rum hörs ingen djupbas?

Det gäller att läsa vad jag skriver. 😉 Jag säger aldrig att djupbasen inte hörs, jag säger att den troligtvis hörs för dåligt för att vara pålitlig vid kritisk lyssning och beslutsfattande. Att herr Nilsson inte (ev. för vi vet ju faktiskt inte) lider av dessa problem kan bero på flera saker men då jag alltid förordar att mäta innan man gör något så kommer ingen att bli lidande för mina gissningar då man får svart på vitt och kan ta informerade beslut om vilken behandling som är önskvärd. Att mäta är för övrigt kostnadsfritt (REW är freeware) så jag förstår faktiskt inte vilka problem mina råd skulle leda till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är som alltid: Undvik att ställa upp högtalarna på kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidoväggarna (ofta mellan 125-250Hz)

Förstår jag dig rätt att du förordar uppställning mot långsida?

Bortsätt att man givetvis ska prova olika placeringar och via mätningar hitta sig fram till bästa placering för ett specifikt rum så brukar den generella rekommendationen alltid vara att sitta mot kortsida (centrerad givetvis) om inte rummet är stort. Annars är ju risken stor att man hamnar i första noderna (och antinoderna) på alla ledder vilket sällan är gynnsamt. Om man vet med sig att man ska akustikbehandla hela rummet (och har en bra budget) så kanske det inte spelar så stor roll men förutsättningarna är ju trots allt lite ljusare om man slipper denna situation. Måste återigen påpeka att alla rum är olika så att prova och mäta är alltid bäst.

Du måste också tampas med den första axiella noden som kommer runt 45Hz

Om man sitter mot kortsida så sitter man inte i första nod om inte rummet är extremt litet men då sitter man i första nod för både längd och bredd. 3,8 meter (45 Hz) är ett väldigt litet rum så i just detta fall så kanske man hamnar nära noden hur man än gör men bättre att undvika den så gott det går (om den nu medför några bekymmer överhuvudtaget, mäta mäta mäta 😉).

En annan nackdel med att placera sig mot långsida är att avståndet till bakväggen ofta blir för kort (om inte stort rum) och då kan det vara svårt att få till en bra LEDE/RFZ då energin från bakvägg anländer för tidigt till lyssningsposition.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att läsa vad jag skriver. 😉 Jag säger aldrig att djupbasen inte hörs, jag säger att den troligtvis hörs för dåligt för att vara pålitlig vid kritisk lyssning och beslutsfattande.

nej

så brukar du faktiskt inte alls uttrycka dig

det brukar heta "ingen idé med sub för det kommer ändå inte höras i ett så litet rum" ungefär

Link to comment
Dela på andra sajter

nej

så brukar du faktiskt inte alls uttrycka dig

det brukar heta "ingen idé med sub för det kommer ändå inte höras i ett så litet rum" ungefär

Skitsnack.

https://www.studio.se/index.php/topic/79493-subwoofer-ja-eller-nej/

https://www.studio.se/index.php/topic/28707-studiomonitorer-vilka-rekommenderas/page__view__findpost__p__675042

https://www.studio.se/index.php/topic/45654-plasering-av-baslaada/page__view__findpost__p__677900

EDIT: La till några länkar 😉 .

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Matts!

Välkommen till forumet. Jobbar du på något av företagen du länkar till? Alltid bra med kompetens. Du kommer snart att lära dig vilka som är värda att diskutera med och inte 😄

Tack för intressanta inlägg.

Mvh

//F

Tack Sonefors

Vi har bara skummat påSvanå akustiken så det kommer mer 🙂

Startade SMT AB på mitten av 90 talet med att ta fram en rundstrålande högtalre (12 hörning) som kunde aktivera mitt diffusor koncept B&K fick nys på den och inom några månader (med Ingemar Olsson och Lennart Nilssons hjälp) blev det en värld standard inom byggakustiken

PAL startades i USA som en distibutör av Svanå konceptet Detta skedde bara efter några dagar efter jag bla demat mina ställbara V-6 och V-4:or för en förvånad Robert Harley (AS)

Redigerat av SMTAB
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Gilbert

Några av mina mest uppskattade mix rum har uppställningen på långväggen med en diffusor vägg max 2meter bakom sweetspot

den konkava diffusor väggen kom till av en slump för många år sedan då en känd mixare tog hem mix studion och ställde upp högtalarna på långväggen

Bakom sweetspot fanns en tjusig svagt kal konkav vägg Detta funkade förstås inte men när AD 40 panel monterades på hela ytan uppstod magi

Hade jag följt dina råd Gilbert att ställa högtalrna mot kortväggen samt lämna en RFZ på 15-20ms hos Peer Åström (en av världens mest produktiva låtsktivare och kritiska mixare) där jag placerade högtalarna på långväggen, så hade jag garanterat inte kunna lägga detta statement till mitt CV

Matts!

Thank you for your help!

With Your knowledge and products, You managed to exceed my very high demands.

With a less then ideal celing height to start with, the room stil plays straight from 20khz down to a shattering 20Hz !

And the amount of detail and resolution in the sound is mindblowing.

By far the best room I've ever worked in!

Thank you!

Peer Astrom

(Madonna,Celine Dion,Enrique Iglesias,Miley Cyrus,Kelly Clarkson,Cyndi Lauper,Josh Groban, Glee etc)

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

www-performanceacousticslabs.com

Redigerat av SMTAB
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Gilbert

Några av mina mest uppskattade mix rum har uppställningen på långväggen med en diffusor vägg max 2meter bakom sweetspot

den konkava diffusor väggen kom till av en slump för många år sedan då en känd mixare tog hem mix studion och ställde upp högtalarna på långväggen

Bakom sweetspot fanns en tjusig svagt kal konkav vägg Detta funkade förstås inte men när AD 40 panel monterades på hela ytan uppstod magi

Hade jag följt dina råd Gilbert att ställa högtalrna mot kortväggen samt lämna en RFZ på 15-20ms hos Peer Åström (en av världens mest produktiva låtsktivare och kritiska mixare) där jag placerade högtalarna på långväggen, så hade jag garanterat inte kunna lägga detta statement till mitt CV

Hej Matts

Möjligt att denna lösning var den bästa i detta fall men samtidigt så vet vi ju inte vad hans kommentar varit om det gjorts annorlunda eller hur? Rummet låter säkert bra, garanterat bättre än obehandlat, inget snack om saken, men håll med om att det är ganska kontroversiellt att ha en diffuserande yta så nära sweet spot. Det finns mig veterligt ingen (allmänt accepterad) designfilosofi för kontrollrum där detta rekommenderas då ISD-gapet blir väldigt kort. Möjligt att detta kan vara önskvärt i ett lyssningsrum då man eventuellt vill färga återgivningen. Jag säger givetvis inte att en plan obehandlad yta vore bättre men jag hade nog valt en bredbandsabsorbent (men bara på den kritiska ytan) precis bakom sweet spot så att inte dessa (tidiga) reflektioner kommer tillbaka. Kalla mig tråkmåns, men så länge det inte framkommer forskning som visar att vi vill ha så tidiga reflektioner i ett kontrollrum (återigen, lyssningsrum kanske är ett annat gebit) så väljer jag att tro på de befintliga, allmänt accepterade modellerna (d v s LEDE, RFZ, Ambechoic etc.)

Observera att jag aldrig påstår att placering mot kortsida alltid är bäst, då det givetvis finns många undantag, men generellt så tycker jag att detta ger de bästa förutsättningarna p g a ovan nämnda orsaker. Att prova och bekräfta med mätningar är givetvis alltid den bästa metoden och jag rekommenderar TS att göra just detta. Denna ordination kan vi nog skriva under båda två eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Peer Åström (en av världens mest produktiva låtsktivare och kritiska mixare) där jag placerade högtalarna på långväggen, så hade jag garanterat inte kunna lägga detta statement till mitt CV

Matts!

Thank you for your help!

With Your knowledge and products, You managed to exceed my very high demands.

With a less then ideal celing height to start with, the room stil plays straight from 20khz down to a shattering 20Hz !

And the amount of detail and resolution in the sound is mindblowing.

By far the best room I've ever worked in!

Thank you!

Peer Astrom

(Madonna,Celine Dion,Enrique Iglesias,Miley Cyrus,Kelly Clarkson,Cyndi Lauper,Josh Groban, Glee etc)

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

www-performanceacousticslabs.com

Jag tror Peer Åström hade nog blivit nöjd med vad som helst, för vid en sådan ålder har nog ändå hörseln gått ner.

Dessutom med tanke på att han fick ett trumset när han var 3år. Hörselskydd var garanterat inte nr 1 på önskelistan på 80talet.:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack.

http://forum.studio....r-ja-eller-nej/[/quote]

tycker den tråden styrker det jag vill få fram

Om dina väggar inte är väldigt "fladdriga" d v s tunga och stadiga, så kommer du inte att ha någon användbar respons under ca 53 Hz

Att köpa högtalare som spelar rakt under 50 Hz till detta rum är m a o troligtvis att helt att kasta pengarna i sjön

ofta kan vara bortkastat att köpa en sub om rummet är litet och/eller obehandlat

som sagt: det brukar heta "ingen idé med sub för det kommer ändå inte höras i ett så litet rum" ungefär

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...