Jump to content
Annons

Val av skinn


Naargrimh

Recommended Posts

Då var det dags att köpa skinn till mitt nyinköpta (begagnade) Tama Rockstar.

Är riktigt kass när det gäller att välja skinn och vad finns det då som är bättre än att fråga er här? :rolleyes:

Jag ska köpa skinn till:

virvel 14"

häng-pukor 10", 12", 13"

golvpukor 14", 16"

baskagge 22"

Jag spelar mest metal/hårdrock.

Har ni några förslag och hur låter dom olika trummskinnen?

Självklart ska jag inte köpa några skitskinn utan det blir väl Evans eller Remo?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan alltid läsa denna guide:

http://www.onlinedrummer.com/forum/index.php?action=printpage;topic=24198.0

Eller denna:

http://www.thomann.de/gb/onlineexpert_148.html

Själv så föredrar jag minst emperor (two-ply) på toppen. Pinstripe är ananrs tjockare och kan med rätt stämning ge det där feta, "våta ljudet". Sedan är det ju mer hållbart dessutom. Något att ha i åtanke. Har och ett något mindre tjockt i botten. Många kör remo diplomat där. Jag har dock valt ett vanligt ambassador som underskinn på pukorna.

Men soundet beror på så mycket. Träet, rummet, stämningen, spelaren och givetvis skinnen. Men en förbisedd grej är the "bearing edges" och hur de är skurna, som t ex den här killen snackar om:

http://recordinghacks.com/2009/08/22/how-to-test-drum-bearing-edges/

Kanten på respektive trumma alltså och hur väl skinnet sedan blir "seated".

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra information, stort tack!

Har faktiskt funderat på emperor på toppen faktiskt. Frågan är bara om man vill ha coated eller clear.

Coated är ju lite mer "tyngre" ljud i och det är ju rätt fint o ha.

Men å andra sidan så gillar jag det lite mer "ljusa" ljudet när man kör clear....

De e svårt de där med skinn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för inspelning blir det ju en väldig skillnad på pukljud beroende på hur nära/långt ifrån man mickar. Men det var väl inget nytt...

Rocka på!

Det är inte till inspelning för tillfället i alla fall. Men i framtiden lär det bli av.

Och då har ju självklart mickavståndet en del i det hela också.

Link to comment
Dela på andra sajter

nån som har testat DrumDial eller Tension Watch? Funkar dom som det är tänkt eller måste man

ändå hålla på och fippla med stämningen "by ear"?

Jag har drumdial. Tycker den är gjuten. Dock är mina akustiska helt nya och, faktiskt,

ospelade (ska invigas strax). Den funkar ju i teorin och rätt bra i praktiken. Stämmer jag en puka i lgh enligt de riktlinjer som medföljer och lite lyssnande går det förvånansvärt snabbt att få till ett rätt bra sound. Sedan är det ändå så att trummorna kan stämma om sig en smula efter ett tag beroende på var de står, hyr nya trummorna/skinnen är och hur väl skinnen har "satt" sig osv.

Man bör ändå ha kunskap i hur man vanligtvis stämmer trummor och hur spänningsförhållandena ska/bör vara för att få fram en viss ton/resonans. Drumdial & alla andra dylika hjälpmedel ska ses som just det.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

En stämningsgrunka är kanon för att snabbt få ett ok sound, men absolut, man måste finstämma iaf.

På typ festival, när man kör backline är den kanon, man kan stämma till trummorna hyfsat utan att höra nåt.

Och totalt ovärdelig när man stämmer timpani. Och det gör man ju ofta... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vad kan man likna reggae med i index listorna på skinnen: Alltså där det står Jazz Funk Fusion. När man ska välja skinn?

Jag gissar funk är som reggae.

Jag köpte mig ett Preimierkit igår Å vill byta skinnen från Premier till några bättre. Vill att pukorna ska vara varma, och virveln ska vara snärtig som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vita (sprejade) skinn, låter mer 'Boumm', medan klara skinn låter mer 'Baumm'. Samma skillnad är det mellan tunna och tjocka skinn; tunna låter mer baum, medan tjocka låter mer buom.

Tjocka skinn låter mer tjockt och fett, tunna skinn mer nasalt och snärtigt. Tjocka skinn passar bättre om du stämmer pukor och kagge lågt, fett och rockigt, tunnare skinn passar bättre om du stämmer pukor och kagge högt, tajt och jazzigt. Tjocka skinn passar även bättre om man är en hårdslående trummis, medan tunnare lämpar sig bättre om man inte spelar hårt.

Vid inspelning, så har sprejade skinn ofta mer 'klick'-ljud än klara skinn, följt av en lång varm ton. Men live, ger klara skinn ifrån sig mer 'klick'-ljud än sprejade, följt av en kortare kall ton.

Vanligast är att använda tjockare skinn på kaggen, lagom på pukor och tunna på virveln. Det är också vanligast att använda tunnare underskinn än anslagskinn på alla trummorna.

Hålet på frontskinnet av bastrumman är inte enbart för att få in en eventuell mikrofon, utan hålets storlek reglerar även hur mycket luft som släpps ut vid varje anslag. Stort hål innebär tunnare snärtigt ljud, medan litet (eller inget) hål innebär tjockare 'boom'-igt ljud.

Remo och Evans är populära märken. Båda har såväl tunna, tjocka, sprejade och klara skinn, även om modellerna har olika - och ibland lite skumma - namn (Remos tunnaste kallas "Diplomat" och tjockaste kallas "Pinstripe" osv). Gå till en butik som har trumkunnig personal och be dom förklara och visa. Se det som en investering, nya skinn till hela kitet kostar en del.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...