Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I helgen så hade jag en inspelningssession. Och när en av tjejerna skulle sjunga så tyckte jag att det lät som att det clippte/distade på sången.

Så som vanligt så kollade jag extra på mätarna, ingenting som jag kunde se.

Hm, vad kan det då vara?

Jaha, tråkigt att behöva avbryta och kolla massa saker när de hade kommit in i en bra känsla och så där, och ganska oförstående musiker, som mest bara ville spela in och få det klart. Jaja, jag tänkte att detta blir ju bara jobbigt i efterhand om det är något fel, tråkigt att mixa och svårt att få ett bra resultat.

Så jag provade att byta mick, ingenting hände. Kanske lite skillnad.

Jag gick igenom det mesta som skulle kunna vara konstigt, tänkte till och med byta ljudkort ett tag, bara för att vara på den säkra sidan. Men till slut så kom jag fram till att det är hennes röst som låter. Och jag tyckte mig mer och mer kunna höra det även när jag stod och lyssnade på henne utan lurar, men då var det svårare att höra. Allt blir ju givetvis tydligare i mixen.

Efteråt så började jag höra massa andra saker i andra människor som pratade, små saker i övertoner och så. Härlig upplevelse för att jag tror att jag har kommit en liten bit på vägen för att få "bättre" öron för mixning.

Jaja, vet inte vad jag egentligen ville med detta, kanske mest dela med mig av en stor erfarenhet. Eller att någon kan dementera och säga att det är säkert någon av mina saker som det är fel på. Eller kan det vara rummet?

Jag lägger ut en fil här på en kort bit sång så ni får höra, hoppas det är ok med en kort bit för det är en cover. Kanske svårt för er att höra när det är så kort bit, men men.

Nu ska jag ut och lyssna lite mer på ljud.

Annons
Postat

En sak som många inte tänker på, är att det kan dista utan att det syns.

En olycklig kombination av stark ljudkälla och mikrofon med hög output, kan göra att det första steget i preampen distar - och det steget sitter före både pad, gain och mätare, så det är lätt hänt att man blir lite förbryllad... Om det fortsätter trots att man aktiverar pad på micken, så behöver man i så fall sätta in en inline-pad (XLR hane-hona med pad inbyggd - enkelt att göra själv, men annars finns det att köpa sådana från t ex HOSA för ca 300:- ).

Postat

En olycklig kombination av stark ljudkälla och mikrofon med hög output, kan göra att det första steget i preampen distar - och det steget sitter före både pad, gain och mätare, så det är lätt hänt att man blir lite förbryllad... Om det fortsätter trots att man aktiverar pad på micken, så behöver man i så fall sätta in en inline-pad (XLR hane-hona med pad inbyggd - enkelt att göra själv, men annars finns det att köpa sådana från t ex HOSA för ca 300:- ).

Så vad säger du om det ljudprovet som ligger ute? Tror du att det skulle kunna vara det. Har inte hört detta på något annat jag har spelat in med samma mick, och när jag har spelat in mycket starkare ljudkällor.

Postat

En olycklig kombination av stark ljudkälla och mikrofon med hög output, kan göra att det första steget i preampen distar

tack för den infon, har haft problem med detta när jag använder en channelstrip, nu vet jag hur jag ska fixat nästa gång! 🙂

Postat

Så vad säger du om det ljudprovet som ligger ute? Tror du att det skulle kunna vara det. Har inte hört detta på något annat jag har spelat in med samma mick, och när jag har spelat in mycket starkare ljudkällor.

Nej - jag tycker inte att det låter som dist (har visserligen bara lyssnat som hastigast i datorhögtalarna, men ändå...), men jag tänkte att det kunde vara bra att nämna detta i sammanhanget. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är samma tjej som sjöng på falling?

Hon har bra tryck runt 3-4kHz och en röst som i sig låter lite hård när hon tar i.

När jag tar i så har jag en liknande effekt på rösten som hon har. Ändrad sångteknik kan hjälpa, annars får man göra som jag gjorde när jag testade falling, eq och en sidechainad kompressor för att dämpa det hårda området.

En snutt utan EQ i 3-4kHz och utan sidechain kompressor.

Det gör nästan ont i skallen när man lyssnar starkt.

Med EQ och sidechain EQ.

Betydligt behagligare.

Skulle eventuellt kunna vara nåt som rasslar också, tycker mig höra det i slutet av frasen som du har här ovan, men det kan lika gärna vara hennes röst.

Jag har som sagt ett liknande problem som jag måste jobba hårt på både sångmässigt och med eq och kompressor:

Min röst liksom distar ibland med... kanske collt om man är hårdrockare men mindra bra i känslosamma låtar:)

Ett exempel:

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Tack drloop. Låten du la ut som du sjunger nynnar jag på ibland, och den går i högtalarna. schysst låt.

Det är inte samma tjej som sjunger, men problemet med denna kvinna kanske ligger i liknande frekvens?

Har inte börjat mixa en, men är på gång, blir spännande och se om jag kan göra något åt det.

Edit: jo, drloop, jag hänger inte med på skillnaden mellan en sidechainad eq och en multibandskompressor?

Redigerat av mrpimmy
Postat

Jag hör ingen dist, men jag hör något som skallrar. Tydligast på "in the". Det låter nästan som en tamburin. 😄 Eller är det något fel på mig?

Postat

Konstigt. Och det var specifikt för just den sångaren, så det kan inte ha något med mikrofonen att göra?

Postat

Konstigt. Och det var specifikt för just den sångaren, så det kan inte ha något med mikrofonen att göra?

Bytte mikrofon, ingen skillnad.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack drloop. Låten du la ut som du sjunger nynnar jag på ibland, och den går i högtalarna. schysst låt.

Det är inte samma tjej som sjunger, men problemet med denna kvinna kanske ligger i liknande frekvens?

Har inte börjat mixa en, men är på gång, blir spännande och se om jag kan göra något åt det.

Edit: jo, drloop, jag hänger inte med på skillnaden mellan en sidechainad eq och en multibandskompressor?

Sidechainad kompressor är en bredbandskompressor där man på sidechain in stoppar signalen från sången (man får splitta signalen från sångkanalen alternativt skicka via en FX send) stoppar in en EQ och drar på i den frekvens man vill att kompressorn skall jobba med.

Eller som i exemplet nedan, låta en baskagge ducka en syntpad.

Ibland funkar multibandskompressor bättre och det finns ju dessutom sidechain möjlighet i en del MBC också så man kan få just det frekvensområdet med problem att komprimera hårdare.

Jag testade inte att EQa sången på ditt nya exempel. Men troligen är det väl nåt liknande problem.

Redigerat av drloop
Postat

Sidechainad kompressor är en bredbandskompressor där man på sidechain in stoppar signalen från sången (man får splitta signalen från sångkanalen alternativt skicka via en FX send) stoppar in en EQ och drar på i den frekvens man vill att kompressorn skall jobba med.

Eller som i exemplet nedan, låta en baskagge ducka en syntpad.

Ibland funkar multibandskompressor bättre och det finns ju dessutom sidechain möjlighet i en del MBC också så man kan få just det frekvensområdet med problem att komprimera hårdare.

Jag testade inte att EQa sången på ditt nya exempel. Men troligen är det väl nåt liknande problem.

Ursäkta om jag är dum. Jag tror att jag hänger med på vad du skriver. Men med en multibandskompressor kan jag ju ställa in vilken frekvens den ska jobba på, får jag inte samma effekt då som om jag sidechainar Eq kompressor?

Postat

Testade och skruva på sången igår, och jag fick fram att det största problemet ligger vid 12 500, och jag vara tvungen att ta rejält mycket där. Någon som har lust att ratta lite och kolla om jag är ute och cyklar? Problemet att ta ner så mycket blir ju att jag förlorar ju så mycket annat, tråkigt.

Postat

Bump. Ingen som vill testa.

Intresserad av hur ni gör vid sådana tillfällen. Accepterar man att sången låter skit, eller skär man mycket för att få bort skiten så att det därför låter skit, men på ett annat sätt?

Postat

Det kan inte vara läck ifrån lurarna?

Nej det skulle jag inte kunna tro. Jag hörde samma sak när hon sjöng live.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.