Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade inte tid att färdigställa de sista små åkningarna och dyl i stora studion - så tänkte ta med mig mixen hem. Kom på en smart idè (tyckte jag)

Skapa 10 bussar - döp dem till stem 1 stem 2 osv upp till 10

Skapa 10 stereokanaler och sätta dessa bussar som inputs.

Kompa sedan ihop mixen genom att skicka det som kan höra ihop till en gemensam stereo stem. Alltså - alla stämmor fick en av dessa stereokanaler som sin output - dvs alla stämmorna skickades till stem 1. Ackegitarrerna skickades till stem 2 osv...

Hela trumpaketet till en stem.

T o m reverbretur och delayreturer fick varsin egen stem.

Sätt de 10 stereokanalerna som inspelningsklara och spela in. Perfekt nu har jag hela mixen inspelad på stereokanaler - med inserteffekter och allting. Bara att öppna upp den i Cubase hemma. Med alla reglar på 0 har jag exakt samma mix jag hade i studion - fast med ett litet problem.

Brus... ???!"#!"#

Nu har jag ett brus som inte annars fanns i ljudfilerna. Synligt som en liten tjock svart linje, men även mätbart. runt -100 db rms

Det har inte med inspelningen att göra då detta brus inte syns på originalinspelningarna. Dessutom finns även bruset på mina stråk-stems - dessa stråkar är mjukvarustråkar - och i originalfilerna som jag bouncade ner då jag gjorde audio av midi-infon har inget brus eller någon information alls där stråkarna inte spelar - men nu alltså ett brus som är mätbart, och synligt.

Limiterar jag nu upp mixen så går bruset att höra i lurar innan musiken startar.

Vad har hänt?

Annons
Postat

Om jag fattade dig rätt spelade du in mixen på nya kanaler. Kan inte säga exakt vad som är problemet, men att göra så blir aldrig bra! (Signalen försämras såklart på grund av den extra omvandlingen.) Varför renderade du inte bara ut kanalerna i olika stems? Då hade du sluppit bruset.

Du kan förstås använda en gate för att få bort bruset i början och slutet (tror inte att brusreduceing kommer att få det att låta bra), men det bästa är om du kan gå tillbaka till originalmixen och göra om.

Postat

Varför blir det en extra omvandling? Jag har inte skickat ut något ur datorn. Har spelat in via en intern länk i pro tools.

Alltså skapat virtuella auxbussar - skapat 10 stereospår och satt dessa bussar som inputs. Jag har liksom spelat in i sessionen om man säger.

Anledningen till att jag inte renderade ner är för att det tar en god stund då pro tools ju bara ha realtidsbounce...

Och det viktiga är ju att jag ville ha med alla inserteffekter...

Postat

Jag fattade det som att du spelade upp/spelade in genom ljudkortet, och det brukar innebära en extra process som försämrar ljudet (jag gjorde sådär själv när jag spelade in från gamla midi-program som inte hade någon möjlighet till rendering). Om du har gjort så är det tyvärr inte konstigt att det blir brus, det hör liksom till.

Kör ProTools fortfarande bara med realtidsbounce? Det gjorde det sist jag använde det också (2003), och jag höll på att bli tokig...

Postat

Jag fattade det som att du spelade upp/spelade in genom ljudkortet, och det brukar innebära en extra process som försämrar ljudet (jag gjorde sådär själv när jag spelade in från gamla midi-program som inte hade någon möjlighet till rendering). Om du har gjort så är det tyvärr inte konstigt att det blir brus, det hör liksom till.

Så har jag inte gjort, ljudet har inte varit ute och vänt. Då hade jag också begripit att en försämring var att vänta pga en extra omvandling...

Men nu har jag bara gjort en hyfsat färdig mix. Skapat 10 stereokanaler, satt interna bussar som inputs på dessa - och skickat mina kanaler från mixen till dit - helt enkelt kompat ihop det så att allting har fått plats på ett vettigt sett på 10 kanaler. Liksom separerat upp det som jag främst kände att jag behövde jobba vidare med...

Sedan har jag spelat in mixen på dessa 10 kanaler - markerat dem och valt export regions as files - och exporterat ut dem som 24 bit 44100 - samma som deras original bitdjup och samplerate...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.