Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag har precis köpt en uppgradering från Cubase 4 till Cubase 6. Jag kör en PC från Ftech som nu har XP och som gått klockrent. Jag har två Focusrite Saffire Pro 26 i/o kort som också fungerar bra.

Kruxet är att för att köra nya Cubase måste jag uppgradera till Windows 7, jag har skaffat 32 bitars Home Premium.

Nu till frågan då jag är en imbecill utan dess like då det gäller datorer haha... Kan jag bara slänga in Windows 7 direkt i datorn och uppgradera och säga att alla filer (Cubase projekt) ska sparas och sedan uppgradera till Cubase 6? Eller måste man kopiera över all skit man har på datorn till en hårdisk, rensa hela datorn och installera allt från scracth? Huuuga! Jag tänker här också på att jag har en uppsjö med pluggar (de flesta köpta, men nedladdade från nätbutiker) och tex UAD 2 kort etc. Urk...

Annons
Postat

Jag har inte stött på några problem ännu med Cubase6 under XP Home...

Har du skaffat en vanlig Win7 retail så är det nog bara att installera från scratch som gäller - och sedan installera alla program, pluggar och VSTi. Det är nog säkrast att göra så också även om det skulle finnas möjlighet att göra en uppgradering, eftersom uppgraderingar av operativet lätt kan strula.

Skaffa en ny hårddisk som du installerar Win7 på, så har du kvar allt med XP-installationen, som du vet fungerar på den gamla hårddisken - och när du har fått liv i det hela på den nya disken, så kan du bara ta och kopiera över projektfilerna från den gamla disken till den nya - eller använda den gamla som separat disk för projekt och audiofiler (om du inte redan har flera diskar i datorn för det syftet...). 🙂

Postat

Tjena Claes!

Jag har Windows 7 Home Premium OEM software som jag köpte i och med en ny dator för hembruk...

Kör du Cubase 6 på XP alltså? Fungerar bra?

Det första jag såg på Cubase uppdateringen var systemkrav Windows 7, fick därför lite panik... 🙁

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Vstbryggningen kan vara lite ostabil har jag märkt, så har du sen tidigare många 32bit plugins så bör du ha det i åtanke.

Emil

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Läste mer noggrant nu...

Glöm va jag skrev:)

Postat

Tjena Claes!

Jag har Windows 7 Home Premium OEM software som jag köpte i och med en ny dator för hembruk...

Kör du Cubase 6 på XP alltså? Fungerar bra?

Det första jag såg på Cubase uppdateringen var systemkrav Windows 7, fick därför lite panik... 🙁

Inga problem hittills i alla fall, så det ska nog inte vara någon fara på taket. 🙂

Systemkraven är antagligen för att de vill slippa lägga en massa tid på att kontrollera att alla olika varianter av operativ verkligen funkar - och kan koncentrera sig på det som är aktuellt i nuläget.

Postat

Tjena igen!

Så, släpat hem datorn från studion, usch haha... Nu återstår då:

1. Kopiera över precis allt från datorn till en separat hårddisk och installera allt från scratch och köra Cubase 6 på Windows 7 (32 bitars OEM licens)

2. Installera Cubase 6 på befintliga XP

Vad tycker ni att man ska göra? Kan fasiken inte bestämma mig... Alla åsikter uppskattas å det grövsta! 🙂

Postat

Kör båda varianterna, så har du alla möjligheter öppna.

För att komma igång snabbt, så installerar du helt enkelt C6 på din XP-disk, under en ny katalog, så att du fortfarande har kvar din gamla Cubase-version också.

Sedan är det inte samma panik att få igång det hela under W7 på den nya disken, utan om du har mycket som måste installeras, så kan du låta det ta sin tid, utan att du behöver bli stressad om du stöter på patrull någonstans. 🙂

Postat

Tycker du ska överväga lite här.

Jag har Windows 7 Home Premium OEM 64 bit.

Kör mina program i 32 bitars läge.

Släng in mer Ram minne på Windows 7 Home Premium OEM 64 bit.

Så kommer det gå stabilt.Så du kan lungt skrota XP

Win 7 är lite kinkigt som Vista ..Men tusen grr bättre.

Ta en titt på irq bara så inget Krockar där så ska det gå bra..

Menar!Uad kort har det skälv.Se till att Uad kortet får en fri plats på IRQ bussen bara.

Mvh /Hemmpe

• 2 veckor senare...
Postat

Så där! Då har jag uppdaterat hela burken till Windows 7 (32 bitars) och kör Cubase 6 och i princip alla pluggar funkar galant. Bara en Waves bundle som jävlas och vägrar att bli hittat av Cubase 6... Även fast jag lagt skiten i VST foldern hmm, det löser sig säkert! Köpte en extern WD 2 TB hårddisk och säkerhets kopierade alla gamla projekt också, så det kändes inte så farligt om det nu hade gått åt pipan...

Postat

Så där! Då har jag uppdaterat hela burken till Windows 7 (32 bitars) och kör Cubase 6 och i princip alla pluggar funkar galant. Bara en Waves bundle som jävlas och vägrar att bli hittat av Cubase 6... Även fast jag lagt skiten i VST foldern hmm, det löser sig säkert! Köpte en extern WD 2 TB hårddisk och säkerhets kopierade alla gamla projekt också, så det kändes inte så farligt om det nu hade gått åt pipan...

Schysst att det löste sig. Har följt tråden då jag går i samma tankar och vart lite orolig för det där med att C6:an bara skulle kunna lira med W7. Men nu vet jag bättre 🙂

/CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.