Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det jag tycker är det allra svåraste med detta som vi håller på med är att få till eq på mastern. Eller för den delen ställa alla spårs nivåer och eq så att master eq kan vara flat. Att ställa attacktider och nivåer så att alla instrument är med i mxen är en barnlek i jämförelse. Jag håller på med några låtar nu som jag fått mycket bra ljudkritik för, och det känns ju kanon förstås.

Men...

I mina grejer kan jag mkt enkelt spela en köpe-cd på två spår, muta cd´n och trycka in min egen mix och lyssna växelvis, Lyssnade så nyss och jämförde med John Fogertys CD Blue Moon Swamp. "Märkligt vad fjuttigt med botten och vass diskant på Fogertys produktion" tänkte jag i tre sekunder sen insåg jag det självklara, det är mina låtar som är för diskantfattiga och über-basiga. Tog ut Fogerty i min JVC Boomblaster bergsprängare, och mycket riktigt, hans produktion har exakt mängd bottenfläsk och hela vägen upp genom registren. Fogerty har tillgång till världens bästa studios o tekniker, själv är han känd som den värsta pedanten i historien, han håller på flera år med sina album. Han var likadan på CCR-tiden. Så jag vet ju att jag knappast hittar ett bättre ljud på cd.

När jag lyssnar på både mina egna och andras mixar hör jag nästan jämt att det här blivit fel, det kan ofta räcka med att justera master eq så är man hemma snudd på som proffsen. Men jag har aldrig sett någon med ett enda ord kommentera det här, varken här eller på kontrollrummet. Hur kommer det sig? 😕

Nu ska jag ta tag i mina fyra låtar med Johan och Jens och ratta till dem bättre med John Fogerty som fusklapp. Ska även ge med mig ang panoreringen och dra isär hela skiten mer än tidigare.

Vill även passa på att återigen tacka för alla åsikter och goda råd jag fått här nu i några år. Att lära mig att spela in som jag börjat med lite på allvar efter att jag fyllt femtio är lika kul och intressant som när jag började spela och sjunga i band, och skriva låtar som liten grabb. tongue.gif

Annons
Postat

masterkurvan måste inte vara rak

kan det vara din lyssning som lurar dig?

att justera master eq så är man hemma snudd på som proffsen. Men jag har aldrig sett någon med ett enda ord kommentera det här, varken här eller på kontrollrummet. Hur kommer det sig?

hur menar du?

ett bra men svårt sätt att hantera frekvenserna är med multibandskompressor - den trycker till när och var det behövs men bara då och där

Postat

Det är svårt att säga så mycket om eq på mastern, eftersom det helt beror på hur slutmixen låter. En stor del av mastering handlar (tyvärr) om att rätta till fel och problem begångna i mixen. Ex. att man har mixat i ett basfattigt rum och därför dragit på basen alldeles för högt, eller samma sak med diskanten. Det finns helt enkelt ingen universallösning, varje låt har sina egna unika problem.

Ett knep man kan använda (som dock förutsätter att man använder en dator, sorry...) är att använda Voxengo SPAN och försöka imitera frekvenskurvan från den låt man använder som referens.

Postat

Om dina mixar är diskantfattiga och basrika, så beror det troligen på avsaknad av akustikbehandling. Dämpar du inte diskanten i rummet, så mixar du för fegt och mixen blir lidande av akut diskantbrist - likadant som en överdriven dämpning av diskant leder till skrikig diskant för att dämpningen suger upp för mycket diskant och man då överdriver det i mixen. Basen drar du förmodligen ner för att du får en bumlig bas i rummet annars på grund av antingen för mycket efterklang eller stående vågor, så där skulle det hjälpa med basfällor av lämplig variant för att få bättre balans i ljudet.

• Gilla 1
Postat

masterkurvan måste inte vara rak

kan det vara din lyssning som lurar dig?

hur menar du?

ett bra men svårt sätt att hantera frekvenserna är med multibandskompressor - den trycker till när och var det behövs men bara då och där

Jag kan nog påstå att rummet är bra som det är, att det ofta blivit diskantfattigt beror till en del på att jag fått kommentarer om för mycket diskant. När jag sen lyssnat på proffsinspelningar som tex John Fogerty med noll eq i samma lyssning i samma rum hör jag att han har ännu mer diskant. Jag har nog tryckt på lite för lite volym på min subbas också, då blir det ju omvänt för mycket i mixen. Event monitorerna jag mixar i har jag läst har för dåligt med diskant, därför har jag vridit på max diskant på justeringarna bakpå och sen mixat efter det. Sen vid lyssning på Fogerty i samma inställning har det blivit bra nog vasst och basfattigt. I dag ställde jag först monitorernas eq-justeringar på noll, sen tröck jag igång Fogerty och gasade upp subben så att det lät så perfekt som möjligt, och nu har jag mixat o mastrat med de inställningarna, och växlat mella Fogerty och min egen inspelning o master. Och jag har som Demonus skriver använt multibandskompressorn ganska mycket för att få upp toppen och feta till basen. Jag kan även "se" hur Fogertyskivan blinkar i db på de olika frekvenserna när jag kör Finalizern på bypass. Nu tycker jag att jag fått till en Pumping Piano Boogie Woogie låt så det både låter lika och blinkar lika. Lägger ut den snart....laugh.gif

Postat

Eq rak?

Det jag läst mig till är att man kollar lite mellan 300-400 för att arbeta med lite tydlighet, sen kolla på luften 10 k och uppåt samt mellan 50 och 100. Kör man sen sista limetern så

kan basinnehållet öka igen så man måste kolla på det igen... är det för mycket bas då, kanske de är för mycket bas från början (rummet) Gissa vad det står 😆

Sen om det är fel mix från början och man mixar och mastrar i samma rum? Hur hör man då felet? Om man inte byter rum?

Men nu har jag aldrig jobbat i ett bra rum (så ja vet faktiskt inte, men de skulle vara kul å prova, eller kanske fixa till sitt eget)

Postat

Det kan vara en god idé att sänka lyssningsvolymen ordentligt lite då och då, för att få ett annat perspektiv på det man jobbar med. Det är lätt att "döda" öronen om man lyssnar för starkt.

/Johan

• Gilla 1
Postat

Det kan vara en god idé att sänka lyssningsvolymen ordentligt lite då och då, för att få ett annat perspektiv på det man jobbar med. Det är lätt att "döda" öronen om man lyssnar för starkt.

/Johan

Jag spelar oftast lågt, men ibland vill jag höra hur det låter med mera klös. Även på riktigt låg volym ska man ju höra alla instrument...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.