Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

I och med flytt så har jag skippat min förstärkare /stereo och kör nu endast med ett mixerbord(alto), ljudkortet samt 2 monitorer.

Eventuellt har jag gjort fel med kopplingen och behöver köpa nya sladdar.

Problemet är när jag spelar in.

Jag får ljudet från första kanalen på nästkommande spår.

Som jag har kopplat nu så har jag ut från mixerbordet via (control room output) ej main mix out då jag inte hade rca sladd med rätt hane till ljudkortet.

Sedan kör jag tillbaka ljudet och då in till tape in (här är problemet enligt mig) då lägger det väl sig över?

Men var skall jag in då?? Channel nsert på baksidan? Och vilken isåfall pre fader eller tip send? Eller skall jag koppla på aux return på framsidan ? men det är väl för effekter?

Hde inte detta problem förut då jag körde ljudet ut genom stereon istället...

Tacksom om någon som har mer koll kan tipsa innan jag handlar och testar för mycket.

/david

Annons
Postat

Nytt försök.

När jag spelar in får jag med tidigare inspelet material (När jag spelat in en gura och skall lägga sången så kommer guran med igen)

Jag har ju troligen kopplat fel då jag inte kan komma förbi inljudet men frågan är hur jag kopplar rätt.

VOre bra att veta innan jag köper nya sladdar osv..

Dom jag har är:

ut fårn mixerbord i utgång control room output till ingång på ljudkortetn

Tillbaka från ljukort out till tape in på mixerbordet (troliga felet?) frågan är om jag skall in i channel insert?

Tacksam för hjälp!

mvh David

Postat

Ehh ok, måste vara världen sämsta förklarare isåfall..

Vad förstår ni inte?

Mittt problem är.

När jag spelar in på spår 2 kommer ljudet från spår 1 med på spår 2!

thats it.

Vet inte hur jag skall förklara annars..

/david

Postat

Ok. Ska se om jag förstår rätt...

Du spelar alltså in ett stereospår ifrån mixern varje gång? Då blir det såklart problem då du får med dig ALLA spår varje gång.

Hur ser din mixer ut och vad har du för ljudkort?

För det första så vill man inte spela in stereospår hela tiden utan 95% av dina spår ska säkert ligga i mono. För att kringgå problematiken så kanske du kan sända spåret du spelar in till en subgrupp och skicka den in i ljudkortet medans master out ifrån datorn läggs på en stereokanal eller som nu, tape in.

Har du inga subgrupper (låter som du har en liten behringer mixer då du pratar om RCA kontakter 😉) kanske du kan skicka det inspelade spåret genom en aux send även om jag inte direkt skulle rekommendera det.

Postat

Jag förstår ditt problem, men om jag ska kunna hjälpa dig måste jag nog veta vad du har för in och utgångar på ljudkort och mixer.

Om du inte har någon "direct out" från mixerbordets kanaler så är det som Pressrec föreslog om subgrupper eller aux det enda jag kan komma på.

Kan du inte koppla Mikrofonen/Gitarren direkt in i ljudkortet annars?

Mvh Rasmus

Postat

OK Tack!

Skönt att någon förstod trodde min pedagogiska förmåga hade försvunnit totalt..

Dock är jag inte helt med. Skickar två bilder på mitt enkla ljudkort. Trodde jag skulle kunna koppla allt via det så att jag skulle slippa köra utljudet via min stereo som jag gjorde tidigare.

ok ljudskola.

1. Varför vill jag inte spela in på stereospår?

2. Jag har ingen subgrupp eller?

2. Förstår inte lösningen med subgrupp alternativt skicka det inspelade ljudet via en aux send?

Känns lite beige men tacksam för mer hjälp!

post-3999-0-55672300-1302807841_thumb.jpg

post-3999-0-21766000-1302807855_thumb.jpg

Postat

1. Du spelar in en mono signal, då ska du ha en monokanal i ditt DAW. Sen när du mixar så mixar du monokanalerna till ett stereospår. Då väljer du var i panoreringsbilden monokanalen ska ligga.

2. Nix, verkar inte så.

3. Om du kopplar såhär kommer det funka:

1. Ingående signal ifrån ljudkortet kopplas till Tape in, alt en stereokanal så har du en regel att kontrollera den med.

• Utgående stereosignal (alla kanaler, dvs mixen) ifrån mixerbordet kopplas till högtalarna (antar att de är aktiva, annars så får det kopplas till någon förstärkare).

• Utgående monosignal, dvs den kanal som spelas in, skickar du genom AUX ut till ditt ljudkort. Såg att AUX 1 är PRE och AUX 2 är POST på ditt bord. Om du använder AUX 1 så kan du ändra regeln (alltså mixa utljudet till högtalarna) på kanalen du spelar in utan att det påverkar nivån på signalen som går till ljudkortet. Dock så kopplar du förbi din EQ men den rekommenderar jag dig ändå inte att använda. Signalens styrka till ljudkortet reglerar du med AUX reglagen på den kanal som spelas in. Det du vinner med detta är att du kan höra all musik men bara det som skickas genom AUX spelas in.

Blev kanske lite omständig förklaring, hoppas du förstår.

Postat

Tror jag förstår.

Skall prova.

ok, det fungerar ju skapligt., Nu har fungerar det utan att medhörningen kommer med , skönt. En undran till , skall jag inte ha båda aux send 1 och 2? Kör jag med en för jag en signal som bara spelar in på ena sidan Upp/eller nere. Men om jag har båda ikopplade så blir den lägre utgång 2 inspelad klart högre, varför är det så? DU verkar ha koll;)

Tack för hjälpen alla fall!

David

Postat

Nu verkar det återigen som att du spelar in en stereosignal. Spela in i mono.

Anledningen till att det är olika volym är förmodligen att AUX 1 är PRE och AUX 2 är POST. Det betyder att AUX 1 signal är oberoende hur du har kanalregeln medan AUX 2 kontrolleras av kanalregeln.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.