Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ju nyligen köpt en till mick, så jag nu har en NT-1a och en X1, och en sm 58.

Nu har jag fått mycket bättre inspelningar när jag har spelat in gitarr i stereo. Så nu undrar jag varför inte stereo på sång?

När jag har spelat in sång så har jag alltid lagt ett kort delay i stereo, med olika tid i höger och vänseter för att feta till sången lite, och jag tänker mig att detta skulle jag slippa om jag spelade in sången i stereo? Då skulle jag ju kunna välja vilken bredd jag skulle vilja ha utan delay.

Så, jag sökte igenom detta fantastiska forum och hittade lite grann som kanske är anledningen, så jag tänkte att jag tar upp dem och så får ni gärna skriva om ni vet några andra problem.

Någon sa att det blir jobbigt i stereo så till vida att inte sångaren skulle stå blix stilla. Och detta verkar ju stämma, men det är väl litet det livet man är ute efter?

gizmozis skriver i en tråd att han har använt ABC mickning på någon visinspelning med goda resultat. Vad jag förstår så är det alltså en mick i mitten och sedan två på kanterna? Någon som har använt detta? Eller Gizmozis, hur tänker du nu, detta var ju 2008?

Det bästa är givetvis att prova. Men nu är det erfarenhet och synpunkter jag är ute efter. Och varför spelar nästan ingen in sång i stereo?

Annons
Postat
När jag har spelat in sång så har jag alltid lagt ett kort delay i stereo, med olika tid i höger och vänseter för att feta till sången lite

Fast i min erfarenhet är det skillnad på att dubba/dubblera/trixa med stereoeffekter och att spela in i stereo. Stereotrixande med en monokanal kan mycket väl göra det fetare, men att stereomicka blir mer subtilt. Stereomickad sång lär inte låta fet, som om man dubbade eller stereochorusade, det lär mer låta som att det står någon i ett lite för realistiskt rum och sjunger. Lite skumt tror jag. Kanske användbart, men svårhanterligare än mono.

Postat

Fast i min erfarenhet är det skillnad på att dubba/dubblera/trixa med stereoeffekter och att spela in i stereo. Stereotrixande med en monokanal kan mycket väl göra det fetare, men att stereomicka blir mer subtilt. Stereomickad sång lär inte låta fet, som om man dubbade eller stereochorusade, det lär mer låta som att det står någon i ett lite för realistiskt rum och sjunger. Lite skumt tror jag. Kanske användbart, men svårhanterligare än mono.

Så bara för att kolla om jag fattade dig rätt. Om man skulle ha ett rum med väldigt bra akustik och ville få fram det så skulle det kunna bli bättre i stereo?

Postat

Om det bara finns en (1) sångare/sångerska så är ju sången i mono. Om det däremot är två eller fler som sjunger så kan det vara riktigt snyggt att använda stereo mickning.

Rätta mig gärna om jag har fel men det känns som att 1 mun blir mono 😛

Postat

Så bara för att kolla om jag fattade dig rätt. Om man skulle ha ett rum med väldigt bra akustik och ville få fram det så skulle det kunna bli bättre i stereo?

Jag skulle prova i alla fall. Det kanske blir helt galet, men det känns logiskt. Jag blir gärna dementerad av någon som vet bättre.

• Gilla 1
Postat

Sång spelas ofta in i stereo men då är det antingen flera sångare och/eller en akustisk miljö som man vill nytta och då oftast i stereo.

post-9550-0-98317300-1302620067_thumb.jpg

Postat

Finns det inte väldiga risker för fasfel? Jag förstår inte poängen, men det är ju mycket bättre att sjunga om samma grej igen. Jag brukar ta ca 4 inspelningar på varje parti för att kunna ta en perfekt lead och få över till dubbar.

//F

Postat

Jag skulle aldrig rekommendera stereoinspelning på en ensam vokalist. Minsta lilla man rör på huvudet kommer det att höras, och det låter varken häftigt eller effektfullt. Enda skillnaden om vokalisten ändå skulle stå blick stilla är att du får med rummet på inspelningen, och om du inte har perfekt akustik i ditt inspelningsrum lär du nog inte bli glad över resultatet.

Panorerad mono låter betydligt bättre för sång. Spela in flera dubbar och panorera, fast inte fullt ut utan kanske 25% eller så.

Postat (redigerat)

+1

Har man ordentliga diffusorer borde det väl inte vara något problem?

EfterhandsEDIT: En av oss har ingen humor, osäker på vem.

Editedit... glömde ord

Redigerat av Dingbats
Postat

Har man ordentliga diffusorer borde det väl inte vara något problem?

Diffusorer (eller absorbenter heller för den delen) kan inte påverka direktljudet.

Postat

Jag skulle aldrig rekommendera stereoinspelning på en ensam vokalist. Minsta lilla man rör på huvudet kommer det att höras, och det låter varken häftigt eller effektfullt. Enda skillnaden om vokalisten ändå skulle stå blick stilla är att du får med rummet på inspelningen, och om du inte har perfekt akustik i ditt inspelningsrum lär du nog inte bli glad över resultatet.

Panorerad mono låter betydligt bättre för sång. Spela in flera dubbar och panorera, fast inte fullt ut utan kanske 25% eller så.

Så, det blir ju så bra med akustisk gitarr. Kan det vara för att ljudet inte kommer från ett litet hål(munnen) då? Eller finns det någon annan förklaring. I och för sig så vill man ju inte ändra sig för mycket med gitarren heller, för då hörs det.

Postat

Jag spelar alltid in sång i stereo och med kulor då det blir ett mer trovärdigt sound på det när man får med reflexer och en verklig stereobild än i mono där det bara blir en liten ljudpunkt i mitten. Kan göra undantag om jag vill ha t.ex. ett modernt popsound eller om jag ska skicka det till vocoder och liknande.

Fasfel är inget problem om man gör rätt, sätt mickarna högst 60cm från varandra med lite vinkel utåt och stå en bit ifrån så blir det bra.

Postat

Jag har sett en på youtube som använde två mickar med helt olika karaktär för en sånginspelning, mixade deras volymer, sen tror jag han panorerade ut dem mycket lite. För att minska den mänskliga faktorn att sångaren rör sig, placerade han mikrofonerna såhär:

I

I

O <membran

O <membran

I

I

Någon som förstår bilden? 😕

Postat

Så, det blir ju så bra med akustisk gitarr. Kan det vara för att ljudet inte kommer från ett litet hål(munnen) då? Eller finns det någon annan förklaring. I och för sig så vill man ju inte ändra sig för mycket med gitarren heller, för då hörs det.

Man bör helt inte hårdpanorera något instrument som man spelat in i stereo, i så fall skapar man illusionen av en gitarr som är bred som en hel konsertscen! Detsamma gäller piano. Piano har dock den fördelen att det omöjligt kan flytta sig medan man spelar.

Stereoinspelning av akustiska instrument låter i regel riktigt bra, men man bör som sagt inte hårdpanorera dem i mixen.

För att avgöra vilka ljud som kan vara värda att spela in i stereo kan man testa att hålla för ena örat och kolla hur det låter. Om skillnaden blir relativt liten (som det troligast blir med en ensam vokalist) finns det ingen anledning att spela in i stereo. Med körer, piano och akustisk gitarr blir det nog annorlunda.

Postat

Jag spelar alltid in sång i stereo och med kulor då det blir ett mer trovärdigt sound på det när man får med reflexer och en verklig stereobild än i mono där det bara blir en liten ljudpunkt i mitten. Kan göra undantag om jag vill ha t.ex. ett modernt popsound eller om jag ska skicka det till vocoder och liknande.

Fasfel är inget problem om man gör rätt, sätt mickarna högst 60cm från varandra med lite vinkel utåt och stå en bit ifrån så blir det bra.

Så du menar alltså att sångaren sjunger mellan mickarna?

Jag har sett en på youtube som använde två mickar med helt olika karaktär för en sånginspelning, mixade deras volymer, sen tror jag han panorerade ut dem mycket lite. För att minska den mänskliga faktorn att sångaren rör sig, placerade han mikrofonerna såhär:

I

I

O <membran

O <membran

I

I

Någon som förstår bilden? 😕

Förstår inte helt var människan står. Verkar intressant, har du länk till youtube klippet?

För att avgöra vilka ljud som kan vara värda att spela in i stereo kan man testa att hålla för ena örat och kolla hur det låter. Om skillnaden blir relativt liten (som det troligast blir med en ensam vokalist) finns det ingen anledning att spela in i stereo. Med körer, piano och akustisk gitarr blir det nog annorlunda.

Ah, smart. För att minska sin egen stereokänning.

Postat

Finns det inte väldiga risker för fasfel? Jag förstår inte poängen, men det är ju mycket bättre att sjunga om samma grej igen. Jag brukar ta ca 4 inspelningar på varje parti för att kunna ta en perfekt lead och få över till dubbar.

//F

Nä. Poängen är att sjunga en gång. Fyra stycken av samma röst? Hur personligt blir det? Jo tjenare. Denna dubbhysteri kommer man att skratta åt om några år. Som att seriöst tycka att platåskor är bra.

• Gilla 1
Postat (redigerat)
Denna dubbhysteri kommer man att skratta åt om några år. Som att seriöst tycka att platåskor är bra.

Denna sk. dubbhysterin har pågått sedan 60 talet så att man om några år skulle skratta åt det finner jag extremt osannolikt.

Dock kanske man dubbar lite mera idag tack vare obegränsat med kanaler.

Har nog inte funnits en endaste låt på listorna dom senaste tjugo åren som inte varit dubbat på något instrument eller sång.

Nä. Poängen är att sjunga en gång. Fyra stycken av samma röst? Hur personligt blir det? Jo tjenare.

Beror på vokalisten.

4 inspelningar med 4 olika karaktärer så att man kan välja vilken som passar låten bäst.

Att dubba sången med en bra vokalist gör väl inte låten mindre personlig för det.

Givetvis kan man köra allt i en tagning men det beror ju på hur duktig vokalisten är samt vart man sätter ribban och vilken genre man jobbar i.

Att dubba i tex Singer/Songwriter kanske inte är lika lyckat som tex Rock med dubbade gitarrer eller en Pop låt med dubbad refräng.

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 1
Postat

Det är väl mest jag som tycker det låter bättre med ett spår från varje röst, tom när Lennon eller McCartney sjunger. Tycker ändå det avpersonifierar alla röster en del...

Postat

Nä. Poängen är att sjunga en gång. Fyra stycken av samma röst? Hur personligt blir det? Jo tjenare. Denna dubbhysteri kommer man att skratta åt om några år. Som att seriöst tycka att platåskor är bra.

Det är ju inte så att dubbarna ligger ovanpå varandra om slåss om centern. Dubbarna ska aldrig höras på det sättet. Vill inte ifrågasätta din erfarenhet av mixning eller sättet du jobbar på så jag lämnar det här.

Var man/kvinna gör på det sätt man tycker låter bäst. Om du tycker det låter opersonligt så låt bli. Jag kom bara med tips om hur man generellt gör.

//F

• Gilla 1
Postat

Jag vänder på detta och säger att jag brukar spela in sång i stereo om jag vill göra ett undantag och inte ha modern popsång =) Då ställer jag upp två matchade kulpar ca 20cm ifrån varandra och något vinklade utåt, och på ett långt avstånd från sångaren. Vi brukar oftast göra så här vid inspelning av akustiska instrument eller sång där man vill simulera en akustisk miljö, t.ex om det ska "låta gospel".

Panoreringen sker ju rent fysiskt vid inspelningen, sångaren spelar in en tagning när han/hon står i mitten, en till höger, en till vänster osv man kan även göra flera "rader" av folk i djupled. A-B tekniken tar nämligen upp ljud jämfört med en monomick ungefär på samma sätt som en 3D-kamera tar upp bild jämfört med en vanlig. Så det går att göra mycket, men som sagt vi använder det mest till att bara få en bra rumsförankring istället för dött närmickat sound.

Visst kan man även spela in leadsången i A-B men personligen tycker jag inte det tillför något utan tvärtom, då lyssnaren ofta förväntar sig ett "in your face" närmickat sound.

Postat
Och varför spelar nästan ingen in sång i stereo?

för att sången kommer fr¨ån en punkt - inte mycket till stereo där om du inte vill ha med rummet förstås

att man kan micka upp en akustisk gura i stereo beror på att du kan plocka ljud från olika delar av instrumentet och därmed få en mer levande å rik ljudbild - men oftast funkar det precis lika bra i mono

vill du köra sång i stereo - dubba å panna ut

klart slut

• Gilla 1
Postat

Mycket intressant detta.

Om man nu dubbar så är väl ofta tanken att dubbningen inte ligger lika starkt, utan mer som ett delay?

Kul att höra att en del faktiskt använder stereoinspelning på sången. Wiik, finns det någon chans att få höra?

Postat

Mycket intressant detta.

Om man nu dubbar så är väl ofta tanken att dubbningen inte ligger lika starkt, utan mer som ett delay?

Kul att höra att en del faktiskt använder stereoinspelning på sången. Wiik, finns det någon chans att få höra?

Som sagt jag använder det väldigt sällan på sång och då nästan bara i effektsyfte. Har ett exempel dock:

http://soundcloud.com/reflectionmusic/sayen-dangerous

"Operasång"-effekten vid 0:20 är inspelad i A-B med fysiskt placerade dubbar. Tror jag hade säkert 15st för lite kyrkokörs känsla. Har sedan lagt ett convolutionreverb på hela det körpaketet.

Ska man hålla på med sådana här saker är det en stor fördel med ett "riktigt" inspelningsrum med bra akustik. I sångbås funkar det inte på samma sätt...

Postat

AB-mickning av ensam sångare kommer att leda till någon typ av fasfel, oundvikligen. XY-mickning fungerar däremot bra, om sångaren står en liten bit ifrån mickarna. Även M/S. Hur vida det är en fördel eller ej att ha med en stereobild av rummet i en sångtagning är egentligen orelevant då det beror på syfte och är högst subjektivt. Givetvis måste rummet ha den karaktär som man eftersträvar om det ska låta bra.

Jag gillar ljudet av en röst i en M/S-konfiguration. Det låter stort och realistiskt.

• Gilla 1
Postat

eller lika starkt i varsin högtalare

utan delay

Postat

Förstår inte helt var människan står. Verkar intressant, har du länk till youtube klippet?

Sångaren/sångerskan står så att personen ser precis det som du ser på bilden. Jag hittade klippet. Kolla på hela för han nämner en del saker som verkar vara viktigt för tekniken,

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.