Jump to content
Annons

Mastering-studio i Göteborg - Mothership Mastering


JeremyStarseed (oregistrerad)

Recommended Posts

JeremyStarseed (oregistrerad)

Hej.

Kände det var dags att presentera oss här på forumet. Studion är inne på sitt 6:e år på nuvarande plats, mitt i centrum av Gbg.

Vi har en tydlig vintageprägel, med utrustning ifrån EMT, Studer, Neumann, Telefunken, Siemens, Sveriges Radio, Rock Ruepel, Apogee mfl.

Genremässigt är det mesta hanterbart, men viss lutning mot elektronisk och akustisk musik finns. Elektriska gitarrer är förstås också välkomna.

Studions akustik designades med hjälp Akustikon, som ritat såväl konserthus som studios, åt t.ex BBC.

Rörbandaren Studer C37, med NOS-rör (ni vet stereovarianten av den som Beatles använde back in the day) och Neumanns kompressorer från deras

vinylgraveringsutrustning från 70-talet, och nybyggda skönheten från tyska Rock Ruepel, Comp One...(anar ni en viss besatthet?), ja till och med ett

Sveriges Radio RB II mixerbord, med germaniumtransistorer (som nyligen användes av Devandra Banhard), används för att ge tyngd, fyllighet, skärpa

och en mängd andra små förbättringar till mixarna som kommer in. Det är ju det mastering handlar om...förbättringar.

Websiten heter Mothership Mastering, som i "Beam me up", ungefär...och vi utför gärna kostnadsfria

lyssningar, där viss feedback kan lämnas. Provmasters går bra det med. Nyligen fick en akustisk inspelning jag gjorde i studion med en besökande engelsman

beröm av ingen mindre än John Leckie, (en ex-Abbey Road tape-op) som producerade the Stone Roses album Fools Gold, en av mina favoritskivor på början av 90-talet.

Utrustning finns att köpa hos oss med, på Starseed Audio. Ibland har vi demo-ex inne, ofta är det bäst att

beställa direkt från distributör. Senast tog det tre dagar innan leveransen var framme. Det brukar gå ganska fort.

I vintagehörnan finns lite smått och gått, fråga om det är något ni söker. Just nu har vi en vintage U67'a inne...

Nu inser jag att forumet är till för att dela med sig av kunskap mer än att sälja tjänster och utrustning, men i enlighet med forumreglerna lägger jag korten

på bordet. Jag tar gärna del i allmänna diskussioner och andras perspektiv.

Jag heter Jeremy Barnes, välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkomna. Kul att etablerade personer vill vara med! 🙂

Nu tittade jag inte jätte noga på Er site men det hade varit skoj med exempel på före och efter mastring som Ni utfört om dessa exempel inte redan finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

JeremyStarseed (oregistrerad)

Välkomna. Kul att etablerade personer vill vara med! 🙂

Nu tittade jag inte jätte noga på Er site men det hade varit skoj med exempel på före och efter mastring som Ni utfört om dessa exempel inte redan finns?

Tack så mycket! Det var vänligt.

Siten är i behov av en åtstramning och jag är tacksam för all feedback som kan leda till en tydlig och lättnavigerad sida.

Det ligger för närvarande bara en enda preview (lång att-göra-lista här) som låter såhär:

http://www.mothershipmastering.com/images/stories/customers/autoauto.html

Den är ett par år gammal, men låter helt OK fortfarande, tycker jag. De hade blivit fullkomligt överkörda av sitt skivbolag, som först anlitat en mixtekniker som jobbat med, jag tror det var New Order, men som gjort ett uselt jobb, och sedan hade alltihopa mastrats sönder totalt av någon tysk masteringtekniker som fokuserat på volym och inget annat. Det var totalt olyssningsbart. Kunden mixade först själv och vände sig sedan till mig för att försöka bevisa att det gick att göra bättre. Oh, well...

Tack,

Jeremy

Link to comment
Dela på andra sajter

JeremyStarseed (oregistrerad)

Låter mycket intressant. Men hemsidan funkade inte 🙁

Tack för att du lät mig veta det. Det är serverflytt på gång över helgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
JeremyStarseed (oregistrerad)

Sedan vi öppnat har det strömmat till en del kunder och ett mönster av återvändande kunder säger oss att våra mål när det gäller ljudkvalité och service faktiskt möts. Vi ställer höga krav på oss själva så detta är givetvis mycket tillfredställande.

För den som vill testa på finns här våra FTP logins:

Upload your mixes or projects via FTP here:

Host: ftp.mothershipmastering.com

User: uploads @ starseed-industries.com

Pass: uploads

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
JeremyStarseed (oregistrerad)

Tiden är inne för ett nytt kapitel och vi inleder med en uppdatering av www.MothershipMastering.com

Tankar kring funktionalitét och tillvägagångssätt är mycket välkomna.

Arbetet i studion fortsätter förstås som vanligt. Kika gärna in hos oss på FB!

Page: http://www.facebook.com/Mothership.Mastering

Group: http://www.facebook.com/groups/265406728240/

Link to comment
Dela på andra sajter

JeremyStarseed (oregistrerad)

Hej.

Jag satte ihop en "demo reel" så att ni kan lyssna på lite av de olika projekt jag mastrat över åren.

Stilarna är blandade, och olika "sounds" kan därför demonstreras. Alla skall inte låta exakt likadant, av självklara skäl.

Ni är välkomna att kontakta oss för prisuppgifter, vinyl-press, gratis demonstation etc.

Hälsningar,

Jeremy

Jeremy@MothershipMastering.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag satte ihop en "demo reel" så att ni kan lyssna på lite av de olika projekt jag mastrat över åren.

Stilarna är blandade, och olika "sounds" kan därför demonstreras. Alla skall inte låta exakt likadant, av självklara skäl.

http://soundcloud.co...ering-demo-reel

Ni är välkomna att kontakta oss för prisuppgifter, vinyl-press, gratis demonstation etc.

Hälsningar,

Jeremy

Jeremy@MothershipMastering.com

Jag lyssnade, och det enda jag fattade nåt av musikaliskt var den första akustiska biten, den lät fint. Det roligaste för min del var att jag tyckte att mina egna senaste grejer lät minst lika bra. Jag är musiker sen många år, studiopulandet är jag lite halvgrön på, men jag är inne på vintage sound jag med. Vad säger du om det jag fått till här?

http://soundcloud.com/user7908154/love-in-vain

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-fredrik-kare-och

Jag vill hellre höra vad som är dåligt än vad som är rätt. Kan du vrida till det bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...