Jump to content
Annons

Sthlm's musiker/producenter/låtskrivare (koncentrerat)


Johns2loud

Recommended Posts

Dags att styra upp..

 

Jag tror inte jag är ensam om att ha stångat huvudet blodigt i den vänstra monitorn, X antal gånger pga tidsbrist, inspirationstorka, tekniska problem. Men framförallt saknaden av kontakter!.

 

Det finns liknande trådar på det här forumet som tyvärr känts skeva, aviga och väldigt "smala"! Då dom har kunnat innehålla storhetsvansinne och eller en pojkaktig-amatör-feeling rakt igenom.

 

Mitt mål med denna tråd är att styra upp ett kontaktnät med musiker och producenter här i Sthlm och då ställer jag, tre skall krav:

 

1. Bo i Sthlm

 

2. Vara mellan 23-35 år gammal.

 

3. Känna självförtroende i det du gör oavsett om det är att producera, skriva låtar, sjunga, spela instrument, DJ eller artisteri? Med andra ord har du förmodligen hållit på ett tag..

 

 

Det optimala hade ju givetvis varit om det fanns ett ställe inne i stan som var "well known" för producenter och musiker att mötas upp på.

Ungefär som "white room" är för dom sms-lånande stekarna eller "Kellys" är för dom avdankade 70-talist rockarna eller "Carmen" är för dom inrökta reggiekiddsen med 3 topplevlade gubbar i WoW. No offence till dom tre subkulturella grupperna, men jag vill bara få fram min poäng!

 

Jag skulle kunna göra ett försök och säga: "Kom till det stället kl 20.00", sätta mig där på en barstol och invänta någon slags gangbang blind-date i musikens tecken. Och jag skulle gissa på att dom ända som skulle dyka upp är tonåringar som har "tunnan och moroten" som största musikaliska influens och själva förmodligen jobba i audacity eller nått liknande.

 

Många tycker det skulle kännas som ett för stort steg att bara gå och träffa nån eller några efter lite mailkontakt, och även oprofessionellt. Därför går jag tillväga så här:

 

 

Maila mig på johns2loud@gmail.com med:

1. Namn och ålder.

2. Vad du pysslar med (producera, skriva låtar, sjunga, spela instrument, DJ eller artisteri) och bifoga ett smakprov (myspace, soundcloud).

3. Lite info som tex: hur länge du hållit på, vilken typ av musik du jobbar med, musikprogram, har du spelat i band? kanske taggad på att lira live?

 

Sen får du svar av mig och en länk till en facebookgrupp där alla glada musiker som uppfyllt "kraven" och anmält intresse fått invite till.

Och där kommer du själv kunna känna efter och kolla in vad det är för typer som har anslutit sig och förhoppningsvis hitta en eller fler bra kontakter för framtiden.

 

Vem är då jag?

 

25 årig musiker/kompositör/låtskrivare med gitarren som främsta verktyg men behärskar: bas, trummor, keyboard, lite back up vocals om jag själv får säga det.

Hobbyproddar mina hits i logic, i min egna lilla studio i närheten av aspudden sen 2-3 år tillbaka. Skriver mestadels pop i alla dess olika former..

Har lite kontakter i form av andra halvdana hobbyproducenter (hiphop, trance), promotion-fotograf, några sångare och en sångerska som är klassiskt skolad men som fått agera min popsångerska (i brist på andra).

Har lirat i diverse band sen 13 års ålder och tycker det är riktigt kul att lira live men har i dagsläget inte tid att engagera mig i ett seriöst band då 4-5 kalendrar inte brukar vara lätta att få ihop, speciellt inte när en av dom är min.

Anledningen till att jag gör den här tråden är i förstahand för att jag behöver fler likasinnade kontakter som helst är vassare än vad jag är på att prodda och mixa. Men jag behöver även få fler kontakter i form av sångare/sångerskor samt instrumentalister i alla dess olika former! Plus att jag tror att ett uppstyrt kontaktnät som är koncentrerat med duktiga Sthlmare i rätt åldrar är efterfrågat hos många!

Vi hörs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara det att du sätter en åldersgräns uppåt visar hur amatörmässigt du tänker. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog just vad du söker. Och faktum är att jag har faktiskt själv har funderat i samma banor, jag vill utvidga kontaktnätet och producera ihop med andra.

Men ärligt talat, jag fick inte jättebra vibbar av ditt inlägg. Du skriver att man ska "uppfylla kraven" och få bli inbjuden till din exklusiva Facebookgrupp.

Hade du inte haft en sån divig approach hade jag nog nappat.

Synd där.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad coolt att du känner andra "halvdana producenter". jag blir grymt pepp, kom igen, nu tar vi över världen

med hjälp av apple loops och en halvtaffligt spelad funkbas. Och så lite melodynesång på det. fan fett, nu

kommer vi aldrig behöva gå till jobbet igen!

Haha! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intentionen är säkert god, men jag tror att du lurar dig själv lite. Först gäller det åldersgränsen. Finns ju enormt många duktiga musiker som är både äldre och yngre än ditt ganska snäva intervall.

Sen får man ta det för vad det är, folk har helt enkelt olika uppfattningar om vad som är bra. Det är ju lite svårbedömt. Vad är t ex en bra låtskrivare, duktig musiker eller en bra producent?

Jag har t ex aldrig förstått storheten med U2, och vet inte om det beror på musikerna, låtarna eller produktionen. Samtidigt så har dom ju onekligen en ganska stor publik som tycker att det är helt fantastiskt.

Och för att ta det åt andra hållet. Till mina absoluta favoritband räknar jag band som allmänt sett räknas som ganska seriösa, t ex Queen, Beatles, Styx, Kansas, Rainbow, Savatage, Thin Lizzy, The Who, Meat Loaf, Magnus Uggla och annat. Men på i princip samma nivå placerar jag även Mart Hällgren (DLK, Total Egon, Ubba Teens och numera DLK igen 🙂) och Kenneth and the knutters. Speciellt det senare verkar folk ha svårt att ta på allvar (ofta brukar man få någon kommentar om att "Jag gillar nog Eddie Meduza mer i sådana fall", vad det nu har med saken att göra??).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte egentligen inte skriva något men måste flika in med något seriösare än bara "Haha". Man kanske kan komma med något konstruktivt iaf.

Det jag tänker på är att kontakter är något man bygger upp genom hårt arbete, förmåga att skapa förtroende och rekommendationer. Inget man bara får sådär utan vidare. Visst kan man annonsera efter samarbetspartners, men då måste man erbjuda något tydligt innan man kommer med krav.

Till expempel: Jag är en 25 år gammal låtskrivare som söker producenter/låtskrivare/mixare för samarbete och cowrites. Berätta tydligt vad du kan erbjuda och varför någon ska vilja investera i tid med dig. Sedan kan du ödmjukt beskriva dom "krav" du har på en eventuell samarbetspartner.

Jag är ingen expert, men det är iallafall min rekommendation.

Lycka till i ditt sökande.

//F

Redigerat av Sonefors
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag skulle (som låtskrivare) tycka det var kul med ngn "Levande poeters sällskap" där alla som deltar uppträder "unplugged" med varsin egen låt. Om andra bara vill lyssna så är det OK. Lite som "Har ni hört den förut" men med sånger istället för vitsar. Jag antar att det finns öppna scener, men jag tänkte mig lite slutnare där man kan feedbacka varandra.

Jag gissar att trådägaren kanske är ute efter kontakter eller skapa ett kontaktnät snarare än "events". Bara träffas för att dricka pilsner blir kanske inte så mycket verkstad. Jag antar därför att mitt inlägg är lite OT.

Jag vet inte hur många musikskapare som, oavsett ålder mm, skulle vilja ingå i ett kontaktnät där andra egenskaper än musikskapande prioriteras. Men lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här bakslag trodde jag aldrig jag skulle få! Jävlar vilka syrliga kommentarer. Haha

Ta inte detta för blodigt, jag vill inte framstå som någon slags musik-nazie! Det jag försöker få fram genom tråden är ju bara att folk ska hitta varandra. Bara det att jag försöker styra upp och tar tag i det.

Mina "krav" är riktlinjer för vad jag tror är en lagom ålder för att folk ska ligga på en samma nivå och kunna ha saker gemensamt vid tillexempel ett möte på snaps över en pilsner, som ligger i sthlm, där av, "kravet sthlm". Och då underlättar det ju att du är från sthlm men är du från gbg, kirurna eller nagelarp och gärna vill utöka dina kontakter, be my guest!. Hör av dig för fan! Försök se möjligheterna istället för att hänga upp sig på bagateller..

Min "exklusiva" facebookgrupp är enbart så att folk ska sluta gömma sig bakom "nicket" och då lättare känna sig trygg med att träffas och samarbeta med projekten. Lite mer personlig touch på det hela.

Jag uppskattar dig som faktiskt kom med något konstruktivt men har ju oxå tyvärr missuppfattat mig! Hela poängen med detta är ju inte att jag enbart ska få ett utökat kontaktnät. ALLA ska få det eftersom jag sammanstrålar alla som hör av sig. Och då hittar säkert "U2 fansen" varandra och "pelle pilsner och kicking kenneth" varandra oxå.

Och om det nu mot förmodan är någon som känner att jag fortfarande är en idiot, fine tyck det men nu har jag ialla fall försökt. Mer kan jag inte göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta var en mycket bra idé, kanske kan hålla med någon om ålderspannet kanske är lite hårt begränsat då det finns mycket yngre folk som har talang. Själv är jag dock 27 så det är lugnt 🙂 Återkommer med ett mail med något jag proddat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver man "tre skall krav" med ordentlig understrykning så är det nog inte självklart att folk tolkar det enbart som riktlinjer 😉

Annars tycker jag att det är ett bra initativ. Det behövs mer kontakt mellan musiker. Allt eftersom tekniken tillåter det så blir det nog vanligare att folk sitter hemma på sin kammare och fnular istället för att komma ut och spela tillsammans.

Men ta en extra funderare över vad det är som gör ditt upplägg unikt och attraktivt, jämfört med att t ex hänga runt här på studio-forumet?

Man skulle ju t ex kunna tänka sig att man ordnar tillställningar som "Låtkritik live". D v s, folk tar med sig sina alster, och så lyssnar alla igenom låtarna en i tag och skriver ner sina tankar och tycken om låten. Lyckas man bara få dit lite folk så skulle det förmodligen ge mer än att bara posta på låtkritikplanket här.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker helt klart att det egentligen är ett trevligt initiativ, beroende på hur man vill tolka det. Men jag sitter väl personligen i samma sits just nu och det är alltid kul att träffa nya människor som brinner för samma sak, så jag diggar idén om att träffas och snacka lite limiters i alla fall =D

Håller med de andra om att det framstår en aning formellt, men jag har mer att tjäna på att träffa likasinnade så jag blir positivt överraskad av att du tar ett initiativ som det här, det är alltid bra att vara öppen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...