Jump to content
Annons

PT eller SX3

deadend (oregistrerad)

Recommended Posts

deadend (oregistrerad)
Postat

jag ska uppdatera min studio nu.

sitter med ett M-audio 1010, Cubase Sx2 och ett UAD-1 nu.

På en PC då förstås.

överväger om jag ska gå över till Ett Digi002 system för att bli mer kompatibel...

Men har även i tankarna att köpa mig ett MOTU kort med 8 in / 8 ut eller liknande..och sedan köra vidare med cubase.... fast det känns inte så hett då PT känns som att man måste kunna för att ha en chans i större studios (tänker mest på mixning m.m.)

det finns ju både för och nackdelar med ett byte.

det blir begränsat till 32 kanaler i PT LE.... jag brukar hamna på ca 30-50 kanaler i mina projekt.

midi-delen är begränsad i PT Le (fast om jag behöver göra nått midi så har jag ju faktiskt två datorer, så jag kan ju köra min gamla SX2 licens på min laptop)

har ni saker att tillägga.. jag vill veta att jag väljer rätt..

mvh // Eric

Annons
Postat

Eller så kör du på Logic Pro med en mac och Motu-kortet (för allt i världen så välj inte Digidesign 002-rack till en G5:a, krånglar så sjuuukt mycket 🙂 )

Välj mac och Motu så är alla problem ur världen! 🙂

Postat

Strunta i det där med kompatibiliteten, om du inte har något väldigt specifikt projekt på gång just nu.

Om du väljer att gå till en större studio för att mixa så kommer du säkert vilja använda deras effekter. Så du kommer ändra en hel del ändå. All automatisering är nog det första man tar bort.

Och PT kan importera det mesta i ljudfilsväg. Ut med grejorna på Wavefiler går annars utmärkt i alla program.

Nu kan ju PT vara helt rätt för dig ändå, men ta det på sina egna meriter i just din situation i stället.

Själv skippade jag PT och gick på Motu 828mkII + Samplitude i stället. Inte ångrat mig.

Trombonisten.

deadend (oregistrerad)
Postat

jag kommer inte gå över till macså den biten är borta.

trombonisten, du har helt klart en poäng med dina argument.

det jag tänkte på var att vid jobb och praktik i större studios är PT standard väl, då kan man ju inte komma som en nisse; jag har jobbat i cubase.... inte så mycket status i det precis.

iofs börjar sequencers likna varanda mer och mer, men det är fortfarande en avsevärd skillnad vad jag förstått.

mer input.

/ eric

Postat

Visst finns det stora poänger i att kunna PT om man tänker sig att man vill kunna jobba i större studios...precis som det finns stora poänger i att kunna Logic. Tänk på att PT och Logic bara är program bland andra. Man är hemma i de viktigaste funktionerna efter några dagars manualbläddrande.

Jag skulle råda dig att satsa på de saker som ger dig mest kräm för pengarna. Det kanske kan vara att köpa ett bra ljudkort till din befintliga rigg, och sedan lägga pengar på att gå en kurs och lära dig PT? Jag vet inte, det var bara en tanke. Är det förresten säkert att det är ljudkortet som är din svagaste länk just nu?

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.