Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hade en provspelning idag-inget märkvärdigt.

Var inte särskilt nervös men när jag skulle spela

började min högra hand-plektrumhanden att

skaka så att jag missade strängarna....

Resultatet blev inte bra..

Knepigt och orutinerat.

Nu är min fråga-hur skall jag hantera detta

för att det skall fungera bättre nästa gång.???

Alla råd är välkomna...

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Annons
Postat

I "pressade" situationer har även jag upplevt detta. Nervositeten så klart. Ett tips är faktiskt att fokusera på högerhanden, titta på vad du spelar där. Då upplever jag det som lättare. Vanligtvis är den bara självgående. Detta har hänt mig vid inspelning i studio t.ex.

• Gilla 1
Postat

Freddy-tack, jag skall testa ditt förslag...

rolleyes.gif

Postat

..möjligt-men jag vill ju inte komma och lukta alkohol på morgonen.

rolleyes.gif

Postat

Har haft samma problem när jag ska lira live några gånger. Har märkt att det minskar om jag får spela upp mig ordentligt innan. Antar att kombinationen uppvärmda mjukare leder och ökat självförtroende är nyckeln.

• Gilla 2
Postat

En klassiker är att man spänner en massa onödiga muskler. Jag kan få kramp i biceps ibland om jag spelat länge vilket

knappast torde vara nödvändigt. Här är några tips du kan prova:

spola händerna under rinnande varmt vatten.

strecha hela armen från fingrarna uppåt.

fokusera på att spela rytmiskt korrekt och tangera bara strängarna lätt.

• Gilla 1
Postat

Det där är en knepig grej. Fast man inte är det minsta nervös i skallen kan kroppen få för sig att vara det. En helcool kille jag känner som aldrig blir nervös själsligt eller psykiskt kan ibland plötsligt spy innan han ska gå på scen, fast han är lugn som en filbunke. Jag tror det där har hängt med i många många år utan att gå över, så han är van det... men inte så kul förstås...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.