Jump to content
Annons

Stereoinspelning på akustisk gitarr

mrpimmy

Recommended Posts

Hej.

Köpte en ny mick igår, se electronics x1, efter att den var testad av studiotidningen. Jag har en sm58 och en röde nt-1a.

Vad tror ni om stereoinspelning med två av dessa? Hur skulle jag göra då, placering av mickar osv? Jag tänker att det blir svårt med xy med så stora mickar, eller? Vad kan jag få för problem med en stereoinspelning, och vad kan jag göra åt det?

Det är klart att jag kommer att prova och prova, men om någon har något tips som jag kan få ta del av.

Frid

Dela på andra sajter

Annons

Finns ju många olika alternativ. Men jag brukar köra en vid 12e bandet och en uppe ovanför min högra axel (jag är högerhänt). Men då brukar jag

köra en liten konding ovanför axeln. Sen kan du väl testa med en längre ner på bandet och en vid stallet osv.

Dela på andra sajter

Jag har gjort stereo inspelnungar av ak gitarr jag tyckt blivit bra. Och fast jag haft par av både NT1 NT2 o CM3 har jag gärna använt två olika mickar. Jag har bla haft dem ca 60 cm från ljudhålet den ena lite åt 12te bandet-hållet, den andra mer åt stallet till, fast närmare golvet än den första. Med samma avstånd till ljdhålet har inte jag hört nåt fasfel eller så. Testa att ha NT1-A som den närmast stallet och tvärtom. Jag hade TLM102 som övre mick. Gär man för nära greppbrädan o 12te bandet, som många förespråkar, blir det för tunt ljud och för mycket greppbrädsljud. Man kan ju testa en mick i taget och lyssna i mono, flyttar man bara fem cm kan det göra stor skillnad. Man kanske inte ska panorera isär dem helt heller...

Du kan säkert få det kanon med NT1 som den ena. Jag tyckte den lät bättre än NT2 på just den akistiska.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag brukar ha en mick vid tolfte bandet och den andra kanske 75 cm från hålet. Kan säkert bli fasfel.

Jag brukar lägga på kort delay efter försiktigt eq, den närmickade åt vänster och den "fjärmickade" åt höger. Samma impulsereverb på båda.

Förmodligen fetare ljud genom att spela in gitarren två gånger och panna dom 75/25 eller nåt men jag har inte testat pga att jag är lat och det är besvärligt att spela exakt som första tagningen.

Dela på andra sajter

Vet egentligen inte hur lyckat det är med stereoinspelning utan ett matchat mikrofonpar (dvs. om mikrofonerna är av olika modell och fabrikat). Men om det är enda möjligheten är det självklart värt att prova. Dock rekommenderar jag definitivt xy, tror inte att ab blir så bra på ak. gitarr, och m/s blir nog lite meningslöst på en ensam ljudkälla. Xy har dessutom fördelen att man slipper fasfel. Tänk på att inte rikta mikrofonen rakt in i resonanslådan, då blir det bara en massa jobbigt "bummel".

Och, som jag sagt tidigare, hårdpanorera inte, för gitarren ska inte låta som att den är flera meter lång 😉

Dela på andra sajter

Och, som jag sagt tidigare, hårdpanorera inte, för gitarren ska inte låta som att den är flera meter lång 😉

Ungefär samma princip som jag tänker på när jag spelar in ett piano 🙂 Som sagt: även användbart på acke.

@mrpimmy: en annan variant är att xy:a där halsen och kroppen "möts" på gitarren. Trevligt värre kan jag avslöja. Lika delar klang, ton och strängar.

Även ett litet +1 på equality's tips angående ett diskret delay. Kan bli ganska najs.

Redigerat av CHAE
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.