mrpimmy Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Jag tänkte alltså försöka spänna halsen på min Furch durango, för att få ner höjden på strängarna. Jag trodde att det alltid var en insexnyckel man kunde använda, men på denna så verkar det inte vara det, och jag ser inte vad det är heller. Så någon som har en durango som skulle kunna tala om hur jag ska göra. Har försökt med stjärnskruvmejsel och rak, samt insex. För mer gitarr.
pxm Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Lämna in gitarren till en musikaffär som har en instrumentmakare som gör det . Du tappar sustain om du gör så och behöver dessutom mindres strängstorlek -det blir mindre ljud-åt andra hållet tvärtom. Sen så ska väl intoneringen hålla också.Det kan vara svårt... Det är det enda råd jag kan ge dig då jag alltid lämnar in min gitarr då jag skall någon inställning_vet ej vilket verktyg man använder::
kardo Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Ja! lämna in gitarren till en musikaffär om du inte har gjort det förut .
BurninSven (oregistrerad) Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 (redigerat) Då måste det ju vara mutter på truss rodden och en hylsa (med tunn vägg) på skaft som du behöver för att justera halsens rakhet. Obs! det ska vara en liten båge på halsen och det kollar du lättast om du trycker på första och tolfte bandet samtidigt, då ska det vara lite frigång vid femte. För rak hals innebär ofta sträng rassel oavsett hur precist banden är slipade. Utöver det så finns det även teorier om att det ska vara större glipa/djupare båge på låga E sidan vid femte bandet jämfört med höga och sen uppe vid tolfte bandet att det då sen igen ska luta "negativt" mot stallet. Det vill säga kompensera/minska stränghöjden ju längre upp på halsen för bättre all around spelbarhet. Men det kan man dessvärre inte påverka själv. Annat att tänka på kan vara att stallet i sig kan behöva justeras utifrån personliga preferenser. Tex sträng tjocklek kan påverka halsen kurva också, dvs ju tjockare strängar ju hårdare strängtryck vilket ger större båge. Är sadelns skåror inte nog djupa och med tillräcklig diameter kan det innebära att guran inte stämmer i och med att strängarna kärvar samt att det givetvis blir svårare/jobbigare att ta tex ett F på grund av att stränghöjden vid första bandet är för hög. Att intonera är löjligt enkelt i alla fall på en elgura men du måste då ha koll på det andra först. Med stämapparat och flashiolet på tolfte bandet så ska det ge samma som nedtryckt sträng på tolfte. Kortare sträng = högre ton ned tryckt på tolfte och tvärt om. Obs det kan gå åt att slacka lite på strängarna när man skruvar på sadlarna på stallet i alla fall om man förlänger stränglängden. Lycka till Redigerat 8 april 2011 av BurninSven
mrpimmy Postat 8 april 2011 Trådstartare Postat 8 april 2011 Tack burninsven för det utförliga svaret. Det är en akustisk gitarr och spännskruven sitter i hålet, det är mest det att det är någon konstig skruv.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.