Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

dynamiska mickar kräver en hel del gain...och i hemmamiljö blir det väldigt tydligt.

Postat

Ok, så då antar jag att man får mer bakgrundsbrus (sus) också? Det är inte min micpreamp som är dålig? (Tube MP Project Series)

Postat

japp mer gain blir det

betänk dock att den är tänkt för närmickning av munnen = hög involym

Ok, det är så? Läser man manualen står det att ett avstånd av 15-60 cm ger mindre basfrek, vilket jag är ute efter, men det kan man ju i och för sig EQ:a i mixern. Jag höll ett ganska stort avstånd så det krävde väl än mer gain då.

Det här med bakgrundssuset då, beror det på micken eller är det min preamp som färgar?

Postat

japp mer gain blir det

betänk dock att den är tänkt för närmickning av munnen = hög involym

Precis - och då blir trots allt bruset rimligt lågt i förhållande till sången. 🙂

Olika preamps brusar också olika mycket, men väldigt många brusar förhållandevis mer när man kommer över ca 75% av maxgain, än de gör vid lägre gain.

Postat

Tack för svar! Frågan blir då ändå om jag inte ska satsa på en liten 4-kanals mixer ändå. Tror inte min preamp är den absolut bästa heller, men ändå svårt att veta då man inte har något att jämföra med.

Postat

Ok, det är så? Läser man manualen står det att ett avstånd av 15-60 cm ger mindre basfrek, vilket jag är ute efter, men det kan man ju i och för sig EQ:a i mixern. Jag höll ett ganska stort avstånd så det krävde väl än mer gain då.

Det handlar om proximity-effekten - och är generellt ungefär likadant för alla kardioid-mickar.

Postat

Tack för svar! Frågan blir då ändå om jag inte ska satsa på en liten 4-kanals mixer ändå. Tror inte min preamp är den absolut bästa heller, men ändå svårt att veta då man inte har något att jämföra med.

Med en liten, billig mixer blandar du in en längre signalväg och får troligen ännu större risk för brushöjning eftersom signalen går genom fler aktiva komponenter, som alla bidrar med sitt brus. Jag hade nog hellre siktat på en ren transistorpreamp, som exempelvis den svenska LineAudio 2MP eller liknande - men det är förstås bäst om du först kan jämföra hur det blir med en annan preamp. Har du en preamp inbyggd i ljudkortet, så kan du också kolla hur det blir med den.

Postat

Det här med bakgrundssuset då, beror det på micken eller är det min preamp som färgar?

det beror på kombon svag insignal och stark förstärkning

olika preamps brusar olika mycket - en del brusar förhållandevis mer vid stark förstärkning också

är det sång du ska spela in?

håll då nära munnen å skär hellre bas med antingen din preamp om den har HPF eller din mixer om den har

jag hade inte valt en sm58 på 60 cm avstånd

• Gilla 1
Postat

det beror på kombon svag insignal och stark förstärkning

olika preamps brusar olika mycket - en del brusar förhållandevis mer vid stark förstärkning också

är det sång du ska spela in?

håll då nära munnen å skär hellre bas med antingen din preamp om den har HPF eller din mixer om den har

jag hade inte valt en sm58 på 60 cm avstånd

Tack Demonproducenten! 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom jag är korkad nog att testa en massa grejer så har jag naturligtvis provat en sketbillig dynamiskmick inspelad via en Behringer mixer.

Signal/Brus är det inget fel på men den låter kanske inte så bra om sångaren eller micken 🙂

Närmickad, max 10cm avstånd.

Så det borde inte vara några problem om man kör på kort avstånd med en SM58 och TubeMPn.

Redigerat av drloop
Postat

sm57 & sm58 är väl samma mikrofon, bara höljet som är olika väl?

iaf sm57:an är grym rockröst mikrofon & i de sammanhangen kanske inte lite brus är så störande

men om man ska sjunga celine sång ovan en svag synthpad skulle jag nog välja en annan mik! 🙂

Postat

Vi får hoppas låsningen på XLR-kontakten verkligen funkade annars kan det ju va svårt att få ut den den "naturliga" vägen ph34r.gif

😆

my god!!

Postat

Vi får hoppas låsningen på XLR-kontakten verkligen funkade annars kan det ju va svårt att få ut den den "naturliga" vägen ph34r.gif

såg du om det var en sladd som hängde ur mungipan där eller om den var trådlös?

undrar hur det lät! 😳😛

Postat

gäller å tänka på hur micken placeras, ett gott garv fick man...men stackars kvinna

drloop (oregistrerad)
Postat

Som vanligt gäller då, skit in, skit ut.

Postat

Nu har jag haft tid och latja en del, lyssnat till era råd och hittat nivåer och inställningar och är sjukt nöjd. Jäkla bra mick 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu har jag haft tid och latja en del, lyssnat till era råd och hittat nivåer och inställningar och är sjukt nöjd. Jäkla bra mick 🙂

Topp!

• 2 veckor senare...
Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

sm58 = världens mest överskattade mick?! 😄

har en och jag hatar den x)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.