Jump to content
Annons

CPU-loaden skiljer sig vÀldigt...


JJMusik

Recommended Posts

🙂 Ska försöka förklara.

Skaffade en bra reverb-plugg som enligt tillverkaren var "extremely cpu friendly"

Okej tÀnkte jag - det mÄste jag ju testa.

Jag skapade en stereokanal och insertade pluggen pÄ alla 8 insert-slots - lite över 30% asioload - inte alls sÄ bra tyckte jag.

MEN - om jag skapar 8 stereokanaler och insertar pluggen pÄ varsin kanal (istÀllet för alla 8 pÄ en kanal) fick jag en belastning pÄ endast 5%

Why is that?

Kör Cubase 5.5.2 64bit och pluggen Àr ocksÄ native 64bit - ingen bridgetrams

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

...

Jag skapade en stereokanal och insertade pluggen pÄ alla 8 insert-slots - lite över 30% asioload - inte alls sÄ bra tyckte jag.

MEN - om jag skapar 8 stereokanaler och insertar pluggen pÄ varsin kanal (istÀllet för alla 8 pÄ en kanal) fick jag en belastning pÄ endast 5%

Why is that?

NÀr du lÀgger 8 st reverb i serie pÄ en kanal fÄr du "domminoeffekt" pÄ signalen som skall skickas till Stereo Out, eller vad du nu valt.

Reverb 1 : Reverb 1

Reverb 2 : Reverb 1 + Reverb 2

Reverb 3 : Reverb 1 + Reverb 2 + Reverb 3

Reverb 4 : Reverb 1 + Reverb 2 + Reverb 3 + Reverb 4

Reverb 5 : Reverb 1 + Reverb 2 + Reverb 3 + Reverb 4 + Reverb 5

och sÄ vidare tills du kommer till

Reverb 8 : Reverb 1 + Reverb 2 + Reverb 3 + Reverb 4 + Reverb 5 + Reverb 6 + Reverb 7 + Reverb 8

I ditt andra exempel behöver varje reverb inte ta hÀnsyn till det föregÄende, dÀrför fÄr du lÀgre CPU-last.

Hoppas mitt svar gav nĂ„gon form av ordning 🙂

EDIT: Kolon istÀllet för minustecken

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skapade en stereokanal och insertade pluggen pÄ alla 8 insert-slots - lite över 30% asioload - inte alls sÄ bra tyckte jag.

MEN - om jag skapar 8 stereokanaler och insertar pluggen pÄ varsin kanal (istÀllet för alla 8 pÄ en kanal) fick jag en belastning pÄ endast 5%

Vilken tur dĂ„ att man inte anvĂ€nder reverb via inserts. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr du lÀgger 8 st reverb i serie pÄ en kanal fÄr du "domminoeffekt" pÄ signalen som skall skickas till Stereo Out, eller vad du nu valt.

Reverb 1 : Reverb 1

Reverb 2 : Reverb 1 + Reverb 2

Reverb 3 : Reverb 1 + Reverb 2 + Reverb 3

Reverb 4 : Reverb 1 + Reverb 2 + Reverb 3 + Reverb 4

Reverb 5 : Reverb 1 + Reverb 2 + Reverb 3 + Reverb 4 + Reverb 5

och sÄ vidare tills du kommer till

Reverb 8 : Reverb 1 + Reverb 2 + Reverb 3 + Reverb 4 + Reverb 5 + Reverb 6 + Reverb 7 + Reverb 8

I ditt andra exempel behöver varje reverb inte ta hÀnsyn till det föregÄende, dÀrför fÄr du lÀgre CPU-last.

Hoppas mitt svar gav nĂ„gon form av ordning 🙂

Systemet mÄste rÀkna 8 kÀllor oavsett ordning.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med andra ord kommer output-signalen frÄn föregÄende reverb

att vara input-signalen i nÀstföljande sÄ det blir "stackable".

Precis

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Systemet mÄste rÀkna 8 kÀllor oavsett ordning.

Ja men berÀkningarna blir mer eller mindre komplicerade som mitt exempel visar varpÄ CPU-belastningen blir olika som JohnRick pÄvisat i sin frÄgestÀllning.

Du har en vĂ€ldigt god poĂ€ng Gilbert i att man med fördel anvĂ€nder reverb pĂ„ en bus istĂ€llet för insert. Dels för att spara CPU-kraft och dels för att Ă„stadkomma en mindre grötig ljudbild 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har en vĂ€ldigt god poĂ€ng Gilbert i att man med fördel anvĂ€nder reverb pĂ„ en bus istĂ€llet för insert. Dels för att spara CPU-kraft och dels för att Ă„stadkomma en mindre grötig ljudbild 🙂

Nyfiken...

Hur skulle reverbet bli mindre grötigt pÄ en bus Àn pÄ en insert?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nyfiken...

Hur skulle reverbet bli mindre grötigt pÄ en bus Àn pÄ en insert?

Har du mĂ„nga kanaler med separata reverb istĂ€llet för en buss med ett reverb Ă€r det lĂ€tt hĂ€nt att ljudet grötar till sig om man inte har stenkoll pĂ„ alla sina reverb. Finns sĂ€kert de som föredrar att anvĂ€nda separata reverb pĂ„ sina kanaler och tycker att det fungerar bra ocksĂ„ 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du mĂ„nga kanaler med separata reverb istĂ€llet för en buss med ett reverb Ă€r det lĂ€tt hĂ€nt att ljudet grötar till sig om man inte har stenkoll pĂ„ alla sina reverb. Finns sĂ€kert de som föredrar att anvĂ€nda separata reverb pĂ„ sina kanaler och tycker att det fungerar bra ocksĂ„ 🙂

Om man har reverbet pÄ en buss sÄ kan man ju dessutom EQ:a reverbsignalen och lÀmna originalsignalen obehandlad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja men berÀkningarna blir mer eller mindre komplicerade

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

vs

IN => REV => REV => REV => REV => REV => REV => REV => REV => UT/Master

jag förstÄr inte varför det skulle bli mer komplicerat i serie Àn parallellt?

Àr ljudet frÄn ett reverb mer svÄrhanterat Àn ett rent ljud?

förklara gÀrna

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

vs

IN => REV => REV => REV => REV => REV => REV => REV => REV => UT/Master

jag förstÄr inte varför det skulle bli mer komplicerat i serie Àn parallellt?

Àr ljudet frÄn ett reverb mer svÄrhanterat Àn ett rent ljud?

förklara gÀrna

+1

Det har jag ocksĂ„ undrat ett tag nu ... 😛

Det enda som blir mer komplicerat Àr PDC-berÀkningen och det kan mycket vÀl vara det som Àr orsaken till problematiken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

vs

IN => REV => REV => REV => REV => REV => REV => REV => REV => UT/Master

jag förstÄr inte varför det skulle bli mer komplicerat i serie Àn parallellt?

Àr ljudet frÄn ett reverb mer svÄrhanterat Àn ett rent ljud?

förklara gÀrna

Kan det kanske ha med att de Àr olika prioritering i programmet och att berÀkningen tar minst 8 gÄnger sÄ lÄng tid med de i serie innan

funktionen kan slÀppa processorn fri, Àr de parallella sÄ kan den ju göra andra berÀkningar mellan?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har det inte att göra med att signalen hela tiden blir allt mer kompex att berĂ€kna.. För varje reverb blir det mer och mer info at berĂ€kna.. TĂ€nk hur det skulle lĂ„ta i den analoga vĂ€rlden.. NĂ€stan vitt brus pĂ„ slutet=oĂ€ndligt med frekvenser och nivĂ„er ju.. Har du dessutom din DAW stĂ€lld i 24 bitar sĂ„ blir det ju enormt mycket att berĂ€kna.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har det inte att göra med att signalen hela tiden blir allt mer kompex att berĂ€kna.. För varje reverb blir det mer och mer info at berĂ€kna.. TĂ€nk hur det skulle lĂ„ta i den analoga vĂ€rlden.. NĂ€stan vitt brus pĂ„ slutet=oĂ€ndligt med frekvenser och nivĂ„er ju.. Har du dessutom din DAW stĂ€lld i 24 bitar sĂ„ blir det ju enormt mycket att berĂ€kna.. 🙂

Hur tÀnker du nu?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Asio mÀtaren visar hur mycket tid som Àr kvar innan det blir underrun. Dvs tiden innan alla instanser Àr klara. Har du flera kanaler sÄ gÄr det att

köra det parallellt. StÀnger du av alla processorer utom en sÄ blir resultatet det samma (ungefÀr i alla fall) oberoende om de Àr serie eller

parallellt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo jag tĂ€nker att ju mer övertoner och (o)judinnehĂ„l det Ă€r ju mer mĂ„ste reverbet berĂ€kna=mer CPU last 🙂 AlltsĂ„ om man seriekopplar ett reverb som seriekopplas med ett reverb etc etc..

Hur tÀnker du nu?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo jag tĂ€nker att ju mer övertoner och (o)judinnehĂ„l det Ă€r ju mer mĂ„ste reverbet berĂ€kna=mer CPU last 🙂 AlltsĂ„ om man seriekopplar ett reverb som seriekopplas med ett reverb etc etc..

Tror du att en plugg bryr sin om vad som kommer in? Digital signalhantering hanteras pÄ samma sÀtt oavsett singla (kanske med undantaget för digital tystnad eller ett bestÀmt, extremt lÄgt tröskelvÀrde som anses vara = tystad, för att undvika belastning i onödan). Det skulle i sÄ fall vara just det att flera pluggar efter varandra skapar en mycket lÀngre reverbsvans som tar mycket lÀngre tid att sjunka under tröskelvÀrdet jÀmfört bara en.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast i slutĂ€ndan beror det ju pĂ„ vilken grundlĂ€ggande berĂ€kningsalgoritm som valts för reverbet.. Finns ju mer Ă€n en lixom 😉

Tror du att en plugg bryr sin om vad som kommer in? Digital signalhantering hanteras pÄ samma sÀtt oavsett singla (kanske med undantaget för digital tystnad eller ett bestÀmt, extremt lÄgt tröskelvÀrde som anses vara = tystad, för att undvika belastning i onödan). Det skulle i sÄ fall vara just det att flera pluggar efter varandra skapar en mycket lÀngre reverbsvans som tar mycket lÀngre tid att sjunka under tröskelvÀrdet jÀmfört bara en.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

IN => REV => UT/Master

vs

IN => REV => REV => REV => REV => REV => REV => REV => REV => UT/Master

jag förstÄr inte varför det skulle bli mer komplicerat i serie Àn parallellt?

Àr ljudet frÄn ett reverb mer svÄrhanterat Àn ett rent ljud?

förklara gÀrna

Om man ser till CPU-belastningen som hĂ€nvisas till i första inlĂ€gget blir CPU-belastningen högre med 8 st reverb i serie jĂ€mfört med 8 st parrallella reverb. Min tanke var att stereo out Ă€r summan av alla reverb. För parrallellkopplingen blir summan 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 8 reverb berĂ€kningar som CPUn mĂ„ste hantera. I fallet dĂ€r man seriekopplar bör CPUn hela tiden ta hĂ€nsyn till föregĂ„ende reverb vilket ger summan 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 = 36 reverb berĂ€kningar som CPUn mĂ„ste hantera. LĂ„ter mitt resonemang vettigt? 🙂

Vidare bör ett ljud som pÄ nÄgot sÀtt manipuleras i realtid vara mer komplicerat sett till CPU-belastning Àn ett icke manipulerat ljud.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmmmmm....

Jag funderar i banor gÀllande feedback....

Om jag anvÀnder samma instans pÄ reverbet och skickar det tillbaka in i instansen Ätta gÄnger. AlltsÄ forcerad feedback.

Det borde vÀl komplicera berÀkningen ytterst lite grand.

Att ett ljuds komplexitet skulle förÀndra reverbpluggens sÀtt att arbeta kan dock inte stÀmma!

DÄ skulle ju reverbet "fÀrga" ingÄende signal pÄ ett felaktigt sÀtt.

Reverb skapar enbart reverb!

...eller ja, med stora undantag, försöker skapa reverb utan en massa hittepÄgrejjer i berÀkningarna.

Harmonisk distortion Àr vÀl nÀrmast det vi vill att ett reverb ska tillföra i de olika tillverkarnas pluggar. Annars kan vi ju köra pÄ bara en tillverkares reverbplugg right!

Den stora frÄgan kvarstÄr i min skalle.

Varför ökar CPU load av seriekopplingen!?

Det kĂ€nns inte rimligt. Är det bara prioriteringen i hanteringen av pluggarna?

Riktigt nyfiken pÄ detta!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man ser till CPU-belastningen som hĂ€nvisas till i första inlĂ€gget blir CPU-belastningen högre med 8 st reverb i serie jĂ€mfört med 8 st parrallella reverb. Min tanke var att stereo out Ă€r summan av alla reverb. För parrallellkopplingen blir summan 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 8 reverb berĂ€kningar som CPUn mĂ„ste hantera. I fallet dĂ€r man seriekopplar bör CPUn hela tiden ta hĂ€nsyn till föregĂ„ende reverb vilket ger summan 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 = 36 reverb berĂ€kningar som CPUn mĂ„ste hantera. LĂ„ter mitt resonemang vettigt? 🙂

Nej:

1

+

1

+

1

+

1

+

1

+

1

+

1

+

1

=

8

1+1+1+1+1+1+1+1=8

Spelar liksom ingen roll för en plugg om inte p g a ovanstÄende möjlig orsak gÀllande CPU-besparingsprogrammering i o m bypass vid nollnivÄer och ev. förlÀngd decay-tid orsakat av seriekopplade instanser.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Asio mÀtaren visar hur mycket tid som Àr kvar innan det blir underrun. Dvs tiden innan alla instanser Àr klara. Har du flera kanaler sÄ gÄr det att

köra det parallellt. StÀnger du av alla processorer utom en sÄ blir resultatet det samma (ungefÀr i alla fall) oberoende om de Àr serie eller

parallellt.

Ja Àr lite inne pÄ samma spÄr men jag funderar pÄ hur "signalerna" i programmen gÄr i mjukvaran om det Àr en kanal för sig eller om den kör kanalerna "parallellt".

Processorn gör ju bara en berÀkning Är gÄngen och kan ju inte göra fler om det inte Àr fler kÀrnor? Men om man stÀnger av alla utom en sÄ borde det ju bli samma resultat som du skriver?

DÄ kan det ju vara sÄ att om du tex har tvÄ kÀrnor som dÄ berÀknar "fyra kanaler" var sÄ mÄste den ena "vÀnta pÄ" att den mest komplexa berÀkninen skall bli klar. Innan den

lÀgger ut den pÄ masterbussen. Dvs man utnyttjar inte hela kraften utan stor del i den ena processorn gÄr till att vÀnta pÄ att en process skall bli klar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vet inte ifall det Àr helt relevant för diskussionen, men sÄhÀr skriver en snubbe i en trÄd pÄ gearslutz:

"It is the nature of DAW: every single track can't be splitted to several cores because of plugins inputs in stack are depend on output of previous plugin."

Edit: Nu gĂ€llde diskussionen pĂ„ Gearlslutz iofs Logic men samma resonemang kanske Ă€r överförbart till Cubase? 😳

"Logic canÂŽt split plugins on a single track to multiple cores, then you need to use a aux to have even more plugins"

Redigerat av Fredrix
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

36 reverb berĂ€kningar som CPUn mĂ„ste hantera. LĂ„ter mitt resonemang vettigt? 🙂

det lÄter som du tÀnker loopar frÄn ut till in varje gÄng innan ljudet gÄr vidare

neĂ€ inte helt vettigt tycker jag 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skall försöka gĂ„ till botten men detta för att se vad som gĂ€ller. Är grymt nyfiken pĂ„ hur det hela fungerar! 🙂

Enda sÀttet jag kan komma pÄ Àr att sjÀlv testa hemma och köra 8 st Space Designer reverb i serie pÄ en kanal med kort audio fil. MÀta CPU-belastningen. Upprepa exemplet fast lÀgga samma audiofil pÄ 8 st kanaler med ett Space Designer reverb pÄ var kanal och mÀta CPU-belastningen.

Är teorin att CPU-belastningen för att enbart spela upp 1 kanal med audio, helt utan effekter, inte skiljer sig markant mot 8 st kanaler med audio, helt utan effekter godtagbar?

Kanske finns det nÄgon som redan nu kan köra dessa exempel och bifoga skÀrmdumpar?

NĂ€r jag tĂ€nker efter kanske jag frĂ„n början missuppfattat frĂ„gan och blandat ihop CPU-belastning med ASIO-load? PME var tidigare inne pĂ„ detta spĂ„r i denna trĂ„d och har förklarat skillnaden, skall sĂ€tta mig in i Ă€ven detta 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fann information pÄ www.cubase.net i AISO-load frÄgan. Saxar in bÄde kÀlla och förklaringar.

KĂ€lla: http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=141856&sid=9b1b6153ca4a910d5f98d549b4989b59

split - "As you can see the relationship between the ASIO and CPU is a complex one and not just a simple percentage of CPU usage.

The ASIO meter as far as I know shows the difference between the bottom (output) and top (input) of the buffer, when full the ASIO meter shows low, when getting empty the ASIO shows high.

As such is a very informative meter and gives you a far better indication of overall performance than CPU metering"

John Reid - "The ASIO meter is just that .... a meter to indicate performance of ASIO. It's not a CPU meter"

Jag har alltsÄ i min okunskap blandat ihop CPU-belastning med ASIO-load. Motsvarande ASIO-load för Mac borde vara Core Audio-load?

Dock Ă€r jag fortfarande nyfiken pĂ„ hur stor CPU-belastning man fĂ„r med 8 st reverb i serie pĂ„ en kanal jĂ€mfört med 8 st reverb pĂ„ 8 st kanaler 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan det inte vara sÄ att ett tungt spÄr Àr belastar datorn mer ojÀmnt? Jag tÀnker alltsÄ ocksÄ pÄ CPU:n i detta fall, förutsatt att du har multicore cpu?

Flera spÄr hanteras av flera kÀrnor.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Intressant spÄnande, precis en sÄdan diskussion jag var ute efter.

Började undra i samma banor som ni andra innan.

Gilbert (mfl): naturligtvis anvÀnder jag reverb som en sendeffekt och inte som en insert.

Detta handlade inte om en mix av faktiskt musik utan bara test. Jag bara testade att ladda in reverbet pÄ 10 stereokanaler precis som jag skulle ladda in det pÄ 10 aux-bussar.

Av ren hÀndelse provade jag ocksÄ att lÀgga dem i kedja och började fundera kring varför cpu-loaden ökade sÄ markant

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det hela beror vÀl pÄ hur Cubase Àr uppbyggt och hur hÄrdvaran utnyttjas effektivt. Men jag vet att det rekommenderas av Apple att i logic köra med bussar för effekter, för att pÄ sÄ sÀtt fÄ jÀmnare CPU-belastning överlag. IstÀllet för att bara trycka in allt pÄ samma spÄr som inserts. Antar att det Àr samma i Cubase.

SÄ i teorin borde det inte vara nÄgon skillnad hur man lÀgger effekterna, men det spelar roll för hur din dator hanterar det.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...