Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag ska alltså spela in 4 st som sjunger, i min lägenhet. För att inte tappa för mycket i känsla, dynamik och intensitet så vill jag att de ska sjunga samtidigt. Jag vill helst inte bara använda en mick, utan vill ha en mick till varje person för att kunna ändra nivåerna något i efterhand, samt att jag vill kunna ändra på tonhöjden lite när de är helt ute och cyklar.

Jag har en röde nt-1a och en sm 58 som jag tänkte använda, samt köpa någon mer stormembransmickrofon.

Har försökt läst igenom forumet om fasfel, men får inte riktigt koll på det. Så vad tror ni, kommer jag få problem med fasfel? 3:1 regeln, räcker det att jag följer denna? Vad tror ni om att placera ut alla fyra så långt ifrån varann som möjligt(max 2 meter går det), skulle jag kunna göra något åt nivåer och så eller kommer det läcka för mycket eller ska jag bara ge upp och köra på en mick?

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Om du vill kunna pitcha i efterhand så bör du sträva efter minimalt läckage mellan källorna, närmicka med dynamiska mickar m a o. Om du inte råkar ha en välljudande lägenhet så är nog denna lösning akustiskt fördelaktig.

Om de däremot kan sjunga och lägenheten inte är liten/akustiskt värdelös, så skulle jag nog prova med ett stereopar (kondingar givetvis) först och placera sångarna baserat på intensitet och/eller kvalité på framförandet

Postat (redigerat)

Fasfel borde inte bli ett problem. 3:1 regeln gäller vid flermikrofonsuppmickning av samma källa.

Ööh. Har du gått på nåt institut eller? Vet att SAE helt felaktigt brukade skriva så i sin kurslitteratur.

Rätt svar är att 3:1 regeln kan användas som en tumregel vid på flera ljudkällor som har varsin mikrofon. Gärna 3 gånger så långt mellan mickarna som mellan varje ljudkälla och dess egna mick.

Nå, för att svara frågeställaren, det finns inte så mycket att göra förutom att prova. Det kan bli lite bättre genom att hänga upp dämpning vid sångarna (till exempel täcket från sängen ).

Tips: försök spela in en punktkälla, till exempel med en röst, och sätt upp 2 mickar så att det blir 3 gånger så långt mellan mickarna som mellan ljudkällan och micken. Lyckas du kan jag garantera ett Nobelpris.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat
Tips: försök spela in en punktkälla, till exempel med en röst, och sätt upp 2 mickar så att det blir 3 gånger så långt mellan mickarna som mellan ljudkällan och micken. Lyckas du kan jag garantera ett Nobelpris.

det brukar väl (precis som du säger helt felaktigt) heta "tre ggr så långt som den första micken"

no bell-prize

Postat

Tack för svaret.

Då använder jag mig av 3:1 regeln och försöker placera de som sjunger så nära deras mickar som möjligt. Och kanske försöker införskaffa någon mer dynamisk mick.

Åter igen, tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.