Jump to content
Annons

Focusrite VRM vs KRK RP5


CHAE

Recommended Posts

Ohoj!

Jag funderar på ett par grejer och skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Alternativ 1) Jag köper en Focusrite VRM-modul. Sägs kunna emulera (?) olika lyssningsmiljöer typ "riktigt" studio, hemmarigg osv. Länk.

Alternativ 2) jag köper ett par KRK RP5:or and call it a day.

En första fråga: någon som har testat VRM-prylen? I så fall: vad tyckte just DU om den?

Jag förväntar mig inte att det ska låta helt überbäst, helt och hållet exakt men hela tanken (har jag fattat det som) med grejen är ju att man ska kunna köra lite var som helst (i lurar) och ändå få finfin ljudbild vid mix (har ett par AKG 271 MkII).

Monitorköpet har jag googlat/forat mig fram till (hepp, Gilbert) ska vara ett bra och prisvärt köp, passar mina önskemål och har dessutom har jag testlyssnat och gillade det MEN jag har inget bra rum och har ingen möjlighet att akustikbehandla detta. Möjligtvis sätta lite plattor bakom monitorerna men inget mer fancy än så. Tyvärr. Är då ett montiorköp verkligen att föredra?

Det skulle vara guld värt om någon tog sig tid...

Mvh

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yep'r, jag har lyssnat och det lät helt ok. Sedan så kanske man ska ta de där ljudklippen med en skopa salt. Proffsmixat/mastrat och då låter väl allt kanon med ljudmodulen. För närvarande sitter jag med ett par Fostex PM.04 och är inte helt och hållet nöjd och när jag hörde KRK:erna (skön böjning av det ordet där) så fick jag liksom lite av en aha-upplevelse 🙂 Jag är också inne på din linje, Gilbert men tänkte ändå kasta ut frågan om någon hade kört med VRM-prylen i skarpt läge. Men sedan var det den där detaljen med ett bra rum... Har som sagt inte möjlighet att akustikbehandla rummet mer än ett par plattor bakom monitorerna. Men ändå så kännerj ag att KRK:erna skulle göra jobbet. I skrivande stund sitterj ag och mixar inför ett EP-släpp till hösten (det mastras externt. Har bara kommit så långt att jag kollat upp några stycken) men jag vill ju ändå att det ska bli så bra som möjligt redan vid mix.

Tack, Gilbert för att du tog dig tid. Uppskattas!

mvh

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...