Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Ägnade helgen Ă„r att konfigurera en splirrans ny iMac med en splirrans ny Cubase 6 och en splirrans ny EZ drummer.

Det funkar dock inte att dra ett fördefinierat trumkomp till ett midi eller intrument spÄr. Markören visar en liten fyrkant men nÀr jag slÀpper den pÄ ett spÄr hÀnder ingenting?

Idéer nÄgon?

Redigerat av svaleklev
Annons
Postat

Hejsan!

Ägnade helgen Ă„r att konfigurera en splirrans ny iMac med en splirrans ny Cubase 6 och en splirrans ny EZ drummer.

Det funkar dock inte att dra ett fördefinierat trumkomp till ett midi eller intrument spÄr. Markören visar en liten fyrkant men nÀr jag slÀpper den pÄ ett spÄr hÀnder ingenting?

Idéer nÄgon?

Kör du Cubase 6 i 64-bit lÀge?

Postat

Japp, jag kör 64-bitars!

(Och jag har tankat ned Cubase 6.0.1 + senaste patchen av MZ drummer för Mac)

Är EZ drummer 64-bit ocksĂ„? Annars kan du behöva göra följande:

1. Börja dra ett trumkomp, men vÀnta med att slÀppa det.

2. Tryck Alt + Tab för att byta till ett annat program Àn Cubase

3. Alt + Tab tillbaka till Cubase och slÀpp trumkompet

Postat

Hmmm... jo, det funkar visst att göra sÄ.

Men, dels tycker jag ju det Àr en oacceptabel lösning OCH nu noterade jag en annan sak (som inte bara gÀller MZ Drummer utan Àven HalionSonic som jag ocksÄ precis köpt.)

NÀr jag vÀljer "Edit Instrument" sÄ visas inte VST-settings sönstret direkt utan det visas ett miniatyrfönster. NÀr jag klickar pÄ detta sÄ kommer settings fönstret upp men det fÄr ingen ram och grÄar ut hela Cubase.

Kan detta vara en 64 vs. 32-bit problem?

Hur lösa? Kan jag inte köra Cubase 64-bit ihop med 32-bit's VST'er?

Postat (redigerat)

Hmmm... jo, det funkar visst att göra sÄ.

Men, dels tycker jag ju det Àr en oacceptabel lösning OCH nu noterade jag en annan sak (som inte bara gÀller MZ Drummer utan Àven HalionSonic som jag ocksÄ precis köpt.)

NÀr jag vÀljer "Edit Instrument" sÄ visas inte VST-settings sönstret direkt utan det visas ett miniatyrfönster. NÀr jag klickar pÄ detta sÄ kommer settings fönstret upp men det fÄr ingen ram och grÄar ut hela Cubase.

Kan detta vara en 64 vs. 32-bit problem?

Hur lösa? Kan jag inte köra Cubase 64-bit ihop med 32-bit's VST'er?

TyvÀrr Àr det Cubase VST Bridge (som anvÀnds för att köra 32-bit pluggar i 64-bit Cubase) som stÀller till det. Av nÄn anledning sÄ öppnas pluggar i ett nytt programfönster, istÀllet för att vara en del av Cubase. Du kan ju höra med Toontrack support om de har hittat nÄn bÀttre lösning, men annars tror jag inte det Àr sÄ mycket att göra Ät (om du inte har lust att köra Cubase i 32-bit lÀge istÀllet).

EDIT: Kan vara vÀrt att nÀmna för andra som lÀser den hÀr trÄden att detta problemet inte finns pÄ PC-versionen av Cubase 64bit.

Redigerat av jarlo
Postat

Hej kamrater,

EZdrummer finns inte i 64 bitars version för Mac Ànnu, men det ska inte vara lÄngt borta. Lösningen Àr som tidigare pÄpekats att köra i 32-bit lÀge. ALT+TAB-lösningen har jag inte testat, men det Àr ju bara fint om det funkar!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat
EDIT: Kan vara vÀrt att nÀmna för andra som lÀser den hÀr trÄden att detta problemet inte finns pÄ PC-versionen av Cubase 64bit.

Mors,

Första inlĂ€gget för mig 😼)

Jag har precis skaffat mig en PC med Windows 7 64-bit och nya, enkla, Cubase 6 Elements som jag har installerat i 64-bitsversion. Jag fÄr inte EZdrummer att funka. Finns den ens i 64-bitsversion (den har nÄgra Är pÄ nacken). Som det Àr nu verkar installationen gÄtt utan problem men EZd dyker inte ens upp i VST-Instrumentsmenyn.

Vad göra? Tack pÄ förhand

-micke-

Postat

Ligger 64-bitars EZDrummer i rÀtt mapp? Det Àr det enda jag kan tÀnka mig Àr fel...

Postat

Ligger 64-bitars EZDrummer i rÀtt mapp? Det Àr det enda jag kan tÀnka mig Àr fel...

- Du har sĂ€kert rĂ€tt. Men jag har försökt att hitta i vilken mapp de som faktiskt fungerar (t ex de medföljande Groove Agent & HALion) ligger sĂ„ att jag kan lĂ€gga EZd i samma, men jag hittar dem inte 🙁 Är ingen datahacker, men ska det inte vara en sĂ„dan dĂ€r .dll-fil? EZd har en sĂ„n men jag hittar ingen nĂ„gonstans till de andra sĂ„ jag har inte lyckats lista ut var i sĂ„dana fall EZd ska ligga...

Om EZd Àr i 32-bit, vad hÀnder dÄ? Det finns nÄt som heter VST Bridge, men jag förstÄr inte hur man anvÀnder det...

-micke-

Postat

JAG brukar anvÀnda VST plugins-mappen som ligger i Cubase-mappen men du KAN lÀgga dina plugins var som helst, dvs dll-filerna. Grejen Àr bara att Cubase frÄn början har tvÄ (tror jag) platser den letar pÄ och det Àr den jag skrev som ligger i Cubase huvudmapp och en "allmÀn" mapp som jag tror ligger i dokument-mappen. DÀrför Àr det viktigt att du ALLTID lÀgger dina nya plugins pÄ samma stÀlle sÄ du inte tappar bort dem.

Kör du tex 64 bitars Cubase sÄ ligger den ju i "Program Files" och har du 32 bitars sÄ ligger den i "Program Files(x86)" eller nÄgot liknande, under förutsÀttning att du har 64 bitars windows vill sÀga.

Vill du köra 32 bitars pluggar i Cubase 64 sÄ Àr det bara att i instÀllningar hÀnvisa Cubase att kolla i den mapp du angivit, eller flera beroende pÄ vart alla grejer ligger.

Se till att hitta EZDrummer först och hÀnvisa sen Cubase till den mappen sÄ ska det nog funka... :rolleyes:

Postat

JAG brukar anvÀnda VST plugins-mappen som ligger i Cubase-mappen men du KAN lÀgga dina plugins var som helst, dvs dll-filerna. Grejen Àr bara att Cubase frÄn början har tvÄ (tror jag) platser den letar pÄ och det Àr den jag skrev som ligger i Cubase huvudmapp och en "allmÀn" mapp som jag tror ligger i dokument-mappen. DÀrför Àr det viktigt att du ALLTID lÀgger dina nya plugins pÄ samma stÀlle sÄ du inte tappar bort dem.

Kör du tex 64 bitars Cubase sÄ ligger den ju i "Program Files" och har du 32 bitars sÄ ligger den i "Program Files(x86)" eller nÄgot liknande, under förutsÀttning att du har 64 bitars windows vill sÀga.

Vill du köra 32 bitars pluggar i Cubase 64 sÄ Àr det bara att i instÀllningar hÀnvisa Cubase att kolla i den mapp du angivit, eller flera beroende pÄ vart alla grejer ligger.

Se till att hitta EZDrummer först och hÀnvisa sen Cubase till den mappen sÄ ska det nog funka... :rolleyes:

Ok (tror jag 😛) DĂ„ blir det en CubasefrĂ„ga: Hur gör jag för att "be Cubase" hĂ€nvisa/titta i en speciell mapp? (eller egentligen att fĂ„ se vilken sökvĂ€g Cubase tar för att hitta de VST-Instruments som ingick). De nya verkar inte ens ha dll-filer, kan det vara sĂ„?

Ja visst ja, tack 🙂

Postat

Ok (tror jag 😛) DĂ„ blir det en CubasefrĂ„ga: Hur gör jag för att "be Cubase" hĂ€nvisa/titta i en speciell mapp? (eller egentligen att fĂ„ se vilken sökvĂ€g Cubase tar för att hitta de VST-Instruments som ingick). De nya verkar inte ens ha dll-filer, kan det vara sĂ„?

Ja visst ja, tack 🙂

Det ska du inte behöva göra...de finns dÀr frÄn början om du gjort rÀtt i installationen. Det Àr en del grejer som installeras minns jag...vad Àr det som inte funkar dÄ?

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.