Jump to content
Annons

iPhone för musikproduktion?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Jag såg på musikministeriet när Janne Schaffer och Kerstin Dellert mfl. fick höra en inspelning av någon som spelat på en flygel och sendan via en samplad/simulerad flygel på en iphone, och sedan gissa vilket som var den äkta flygeln och vilken som var simulerade av iPhonen. Nu undrar jag om någon använder iphonen för musikproduktion mm? Jag äger ingen iphone själv men funderar på att införskaffa en om det nu är så att den kan ersätta samplade ljud via datorn/ljudmoduler. Skulle kännas mer plug n play att koppla midiklaviaturet till iphonen okey stereon om man bara vill lira lite också, istället för att behöva starta datorn. Någon som kan rekommendera detta? En kompis kör med amplitube och är nöjd så jag undrar mest om att använda den för att simulera pianon mm. Kan ni isf rekommendera några program/pluggar till den som man bör kolla upp?

Annons
Postat (redigerat)

Hade du tänkt använda iphone för musikskapande så skulle jag nog hellre rekommendera iPod eller än hellre nya iPad 2. Det finns en hel del vettiga musikprogram där. t.ex garageband.. Jag kommer att skaffa iPad2 men mest som extra kontrollpanel för min redan existerande DAWs och mjukvaror på datorn men den funkar utmärkt som fristående enklare skissplatta för musik också..

Här lite filmer med blandade musikprogram för iPad/iPod/iPhone http://www.youtube.com/results?search_query=ipad+music+production+apps&aq=f

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)
Skulle kännas mer plug n play att koppla midiklaviaturet till iphonen

iPhone

iConnectMIDI

MIDI-interface för iPhone, iPad, Mac- och Windows-datorer

eller

Line6 MIDI Mobilizer

Kom ut innan iOS hade fått CoreMIDI och därför har detta interface ett eget API. Däremot har de flesta ljudappar med MIDI-funktioner redan stöd för MIDI Mobilizer så det är ingen förlust.

Kombinera med förslagsvis NanoStudio eller Music Studio.

iPad 2

Om du skaffar en iPad 2 istället väljer du tillbehöret Camera Connection Kit som ger dig en USB-port. Koppla på ett class-compliant MIDI-interface eller MIDI-klaviatur. Sedan kör du GarageBand.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Jag använder en Ipod Touch 2:nd-gen som portastudio. Programmet heter MultiTrack DAW och ger upp till 24 stereokanalers inspelning (2 mono eller en stereo åt gången, max). Grundversionen med 8 stereokanaler kostar 75 kr.

På 2:dra generationens Ipod Touch så är effekterna avslagna då Ipodden inte klarar "multitasking". Men å andra sidan har denna Ipod en bättre mickingång! Det var därför jag köpte den. Det verkar som både 3-Gen Ipod/Iphone och Ipad kapar allt under 150 Hz på mickingången! (Ej den interna micken, bara headsetingången.) Jag kopplar en batteridriven kondensatormick i den. Dock har alla utom 4:gen Iphone analoga stereo-ingångar på dockningsanslutningen. Dessa kapar inte vid 150Hz.

Ipad har möjlighet till USB-mickanslutning. Men då pratar vi andra pengar.

Länk till MultiTrack DAW:

http://www.harmonicdog.com/

Inget MIDI i detta program, men en del som kör programmet på Ipad börjar med Garageband och lägger sedan sång, mm i MultTrack DAW. Jag har för mig att Garageband stöder MIDI, men jag kan ha fel.

Redigerat av Erik dP
Postat

Jag kör ampkit för att öva och göra enklare inspelningar. Inte för några slutgiltiga inspelningar dock.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.