Frescomannen Postat 29 februari 2004 Postat 29 februari 2004 Funderar på att införskaffa en kompressor och undrar om det är någon här som vet om en hygglig sådan runt 1000kr. Jag kikade på Musikbörsen och där hade dom en BEHRINGER AUTOCOMPRO MDX1400 med två kanaler för 1035kr. "Behringer MDX1400 Autocom Pro. Detta är en 2 kanals kompressor med Expander/Limiter/Gate. Här får du tillgång till det där man måste ha för att få till en riktigt skön inspelning - kompression. Med de två kanalerna kan du du arbeta i äkta stereo eller mono var för sig. Den är dessutom väldigt flexibel med möjlighet att använda autofunktioner eller/och köra manuellt. Larvigt mycket för pengarna" Någon som vet om det här är någe att ha? Eller rekommenderas något annat? Nuvarande utrustning: 2Ghz AMD, 512Mb RAM, M-Audio 1010LT. Behringer Tube Ultragain MIC100 (för-förstärkare) Ibanez Akustisk Gitarr Mic (PG57) Cubase SX 1.01 Ska köpa: Ngt enkelt midi-klaviatur Elgura + VAMP 2
Frescomannen Postat 29 februari 2004 Trådstartare Postat 29 februari 2004 vad ska du komprimera med den? Hmm..jag är inte helt säker. Först o främst är det väl sången. Den akustiska guran tycker jag låter bra som den är. Frågan är väl hur det blir med elguran...hmm. Men där kommer jag iof ha en V-AMP2 som jag kan sitta o pilla på. Ah. Men för att svara; i hvuudsak till sången. Eventuellt till elguran om sådant skulle krävas.
dbd Postat 5 mars 2004 Postat 5 mars 2004 Jag är personligen inte så glad för behringers kompressorer, men det är ju bara jag. Hade det räckt med mono så hade jag gått in på vendolin.se och letat upp en billig begagnad TC Triple C. De kostar ca 1300-1500. Triple C Detta är stereoversionen, monoversionen säljs inte ny längre. Den ser dock exakt likadan ut och har samma funktioner.
gzede (oregistrerad) Postat 5 mars 2004 Postat 5 mars 2004 japp, triple-c är lätt valet! Trots att den kostar så lite som 3000 ny i stereoversion, slår den enligt mig alla dom kompressorer jag testat upp till ~8000kr.. (vilket också är ord pris för den)!
Jo0oHaN Postat 7 mars 2004 Postat 7 mars 2004 kanske lite dum fråga..men Triple C är väll en preamp med kompressor? alltså så jag slipper fantoma +48v med mixern, vilket inte låter så jättebra ju..
gzede (oregistrerad) Postat 7 mars 2004 Postat 7 mars 2004 kanske lite dum fråga..men Triple C är väll en preamp med kompressor? alltså så jag slipper fantoma +48v med mixern, vilket inte låter så jättebra ju.. nej det är ingen preamp i triple-c:n utan du måste ha en extern mikpreamp/mixer som sköter det. kör du dynamisk mikrofon (dvs som ej kräver fantommatning) kan du nog använda triple-c:n som mikpreamp men de e inget jag skulle rekomendera..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.