Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej gott folk!

Nån som kan chippa in med lite hjälp?:

Sitter och bränner ner ett projekt om femton låtar. Har fått till det mesta (inkl.2 sek paus innan första låt och mellan spåren etc.)

Däremot så har jag problem när jag tar skivan från datorn till en cd-spelare: efter första två låtarna så kan min cd-spelare inte hitta de övriga 13 spåren. Den står bara och försöker läsa, men ingen ljuv musik uppstår.

Nån som vet varför?

Oerhört tacksam för svar, grymt frustrerad!

Fredde

Annons
Postat

Har du bränt fler skivor är alla dåliga?

Prova bränn långsammare.

Funkar brännaren i övrigt, med andra brännprogram?

Postat

Problemet gäller bara CD-architect. Projekt kan brännas i Windows media player, och skivorna funkar då, men jag vill ju gärna använda CD-architect då jag behöver jobba med ISRC-koder och annat jox.

Postat

Besynnerligt. Kan det vara något track/disc-at-once som spökar? Om man bränner med fel "alternativ" kan det göra att cd-spelarn bara hittar första spåret och inte de övriga.

Postat

Besynnerligt. Kan det vara något track/disc-at-once som spökar? Om man bränner med fel "alternativ" kan det göra att cd-spelarn bara hittar första spåret och inte de övriga.

Kanske - ska titta närmare på det. Är inte helt förtjust i det. Man kan ju undra varför jag köpte det. Jo, just Redbookstandard och ISRC-koder och allt det därninga.

Tack för dina funderingar i alla fall!

Postat

Kanske - ska titta närmare på det. Är inte helt förtjust i det. Man kan ju undra varför jag köpte det. Jo, just Redbookstandard och ISRC-koder och allt det därninga.

Tack för dina funderingar i alla fall!

se till att programmet skriver till disk först - sen bränner

jag har upplvet att det kan krångla med vissa brännare om man kör disc at once

har du en massa pluggar för ljudbearbetning också?

Postat

Ska se över det, tack!

• 2 veckor senare...
Postat

Nå, problemet löst. Något oklart hur, men det är löst i alla fall.

Det kan ha varit att spåren låg för nära varandra - när de däremot ligger två sekunder från varandra så funkar det.

Det kan också ha varit att jag markerade upp hela projektet i tidslinjalen, alltså från 00.00 till, i det här fallet 45.02.

Summa sumarum= amatörism! Nästa gång betalar jag nån för att göra det ordentligt!

Postat

Nå, problemet löst. Något oklart hur, men det är löst i alla fall.

Det kan ha varit att spåren låg för nära varandra

det ska normalt inte vara nåt problem - det finns möjligheter till crossfade mellan låtar tex så tvåsekundersavståndet är inte nödvändigt

Postat

Tyvärr förekommer det att vissa cd-spelare får problem med cd-r. Betalar man för en pressad upplaga kan man vara säker på att det kommer att fungera, men det blir ganska dyrt om man inte ska beställa en väldigt stor upplaga.

Det sätt du löste ditt problem var precis det jag var inne på i mitt förra inlägg. Använder du track at once borde det fungera, för då får du alltid två sekunder paus mellan varje spår. Jag har aldrig haft problem med en track at once-skiva, men däremot åtskilliga problem med disc at once. Vissa cd-spelare hittar inte spåren (förutom det första, där det alltid är två sekunders paus före) på en cd-r som är bränd med disc at once.

Postat

Nä, inga pluggar i själva Cd-architect. Jobbat i protools (med min hobbymastring) till och med konverteringen till 16 bitar.

Tyvärr förekommer det att vissa cd-spelare får problem med cd-r. Betalar man för en pressad upplaga kan man vara säker på att det kommer att fungera, men det blir ganska dyrt om man inte ska beställa en väldigt stor upplaga.

Det sätt du löste ditt problem var precis det jag var inne på i mitt förra inlägg. Använder du track at once borde det fungera, för då får du alltid två sekunder paus mellan varje spår. Jag har aldrig haft problem med en track at once-skiva, men däremot åtskilliga problem med disc at once. Vissa cd-spelare hittar inte spåren (förutom det första, där det alltid är två sekunders paus före) på en cd-r som är bränd med disc at once.

Well, gott att det är löst. Hittade dock ingen info i själva cd-architect om nån track at once, utan det kändes mer som att jag till sist lyckades genom slumpen/uteslutningsmetoden...

Tack för hjälpen alla!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.