Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Aha! Så räntan som staten betalar tillbaka till banken är pengar som inte tidigare fanns i systemet, de skapades när räntan skulle betalas?

Och därav inflation.

Men det är inte räntan som är det som skapar mest pengar. Det är ju utlåningen, som är kreditmultiplikatorn. När handelsbanken lånar ut 90 av dina 100 kronor till mig så finns det ju helt plötsligt 190 kronor, eller hur? Men "egentligen" finns det bara 100.

Inflation handlar mer bara om att det finns mer pengar i omlopp vilket betyder att pengar tappar i värde per pengaenhet.

edit: Läste lax förklaring och ja där skapas ju en del låtsaspengar. Produceras det i exakt samma takt så är det ingen inflation, produceras det i lägre takt är det inflation, produceras det i högre takt är det deflation.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men det är inte räntan som är det som skapar mest pengar. Det är ju utlåningen, som är kreditmultiplikatorn. När handelsbanken lånar ut 90 av dina 100 kronor till mig så finns det ju helt plötsligt 190 kronor, eller hur? Men "egentligen" finns det bara 100.

Det gör det väl inte? Det finns 100 totalt som jag kan fatta det. Eller jaha! De tillåts låna ut pengar som tillhör någon annan, utan att ägaren till pengarna blir av med dem. Pengarna kopieras. Och sen när de får tillbaka sina 90 kr så finns plötsligt 190 riktiga kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med lite repetition, Dingbats. Det är ju kunskapens morsa. Sånt här man annars kan glömma.

Det var jättenyttigt för mig när jag skrev min syntaxuppsats att jag fick chans att förklara på ett forum ingående precis det jag skrev om, för han undrade hur det fungerade. Typ först då jag insåg exakt hur det gick ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör det väl inte? Det finns 100 totalt som jag kan fatta det. Eller jaha! De tillåts låna ut pengar som tillhör någon annan, utan att ägaren till pengarna blir av med dem. Pengarna kopieras. Och sen när de får tillbaka sina 90 kr så finns plötsligt 190 riktiga kronor.

Men det finns inte 190 kronor i kontanter (dvs "riktiga" kronor som jag tror du menar). I sverige har vi 98 miljarder kronor i kontanter och 992 i bankinlåning. Alltså 992 miljarder låtsaspengar. Men det är det allt bygger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns inte 190 kronor i kontanter (dvs "riktiga" kronor som jag tror du menar). I sverige har vi 98 miljarder kronor i kontanter och 992 i bankinlåning. Alltså 992 miljarder låtsaspengar. Men det är det allt bygger på.

...och där försvann jag igen.

Lyckades alla fall fatta att med "kontanter" syftar du inte på sedlar och mynt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var jättenyttigt för mig när jag skrev min syntaxuppsats att jag fick chans att förklara på ett forum ingående precis det jag skrev om, för han undrade hur det fungerade. Typ först då jag insåg exakt hur det gick ihop.

Japp.. det är när man lär ut till andra som man blir mästare på sitt ämne.

EDIT: Yish.. Det lät cheesy.. ursäkta mig.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är konstigt att ingen har kommit på lösningen på Sveriges många problem... Avskaffa pensionen! Staten spar enormt mycket pengar, och inte nog med det. Om folk måste försörja sin pension själva så föds fler barn, eftersom att de bidrar till sina föräldrar. Då kan vi även stoppa invandringen. Jag ser ingen anledning till varför detta inte går att genomföra, eftersom man betalar pensionen i skatt så kan man väl lika gärna behålla pengarna och investera i fonder etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och där försvann jag igen.

Lyckades alla fall fatta att med "kontanter" syftar du inte på sedlar och mynt här.

Alltså: om du sätter in 100 kr på handelsbanken så lånar dom ut 90 till mig. Då finns det 190 kronor i pengar, men inte i kontanter. Nya kontanter kan bara riksbanken ge ut, inte vanliga banker. Du har ju fortfarande 100 kronor, men du har dom inte i kontanter. I verkligheten är det ju såhär fast mycket större med många låntagare/långivare. Så när du då vill ha ut dina 100 kronor så får du det utan problem, men om alla på handelsbanken skulle begära ut sina pengar skulle det inte gå.

Räknar man alla kontanter i hela Sverige finns det 98 miljarder kronor. Detta ska då jämföras med 992 miljarder kronor som enbart finns i bankvärlden och som är "låtsaspengar" i den meningen att det inte är kontanter. Dom har alltså uppkommit utanför statens kontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså: om du sätter in 100 kr på handelsbanken så lånar dom ut 90 till mig. Då finns det 190 kronor i pengar, men inte i kontanter. Nya kontanter kan bara riksbanken ge ut, inte vanliga banker. Du har ju fortfarande 100 kronor, men du har dom inte i kontanter. I verkligheten är det ju såhär fast mycket större med många låntagare/långivare. Så när du då vill ha ut dina 100 kronor så får du det utan problem, men om alla på handelsbanken skulle begära ut sina pengar skulle det inte gå.

Räknar man alla kontanter i hela Sverige finns det 98 miljarder kronor. Detta ska då jämföras med 992 miljarder kronor som enbart finns i bankvärlden och som är "låtsaspengar" i den meningen att det inte är kontanter. Dom har alltså uppkommit utanför statens kontroll.

Men när jag väl tar ut mina 100 kr, och du fortfarande har kvar dina lånade 90, då har jag 100 kr i kontanter igen, och du 90 kr i kontanter = 190 kr i kontanter. När det tidigare bara fanns 100. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten du har väl förberett dig på möjligheten att det är ett drömslott? Så du inte blir dunderledsen om förhoppningarna inte leder till det du tror?

Jag vet inte vilka förhoppningar du tror att jag har? Eller förväntningar?

Jag förväntar mig att hon inte är blåst i skallen. Jag förväntar mig inga känslor utöver "kul att lära känna någon". Jag har svårt att se hur hon skulle kunna vara så himla långt under mina förväntningar. Vi har bevisligen en hel del gemensamma intressen, värderingar och tankar, som har kommit fram i breven och internetkommunikation. Jag kanske inte har fått hela bilden av hennes personlighet, eller det lär jag väl inte ha gjort, men det känns inte som att det jag inte känner av henne skulle kunna vara så himla olikt det jag känner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilka förhoppningar du tror att jag har? Eller förväntningar?

Ingen aning! Men jag vet att du var så pumpad på adrenealin kvällen du fick brevet att du skrev typ fyra inlägg i minuten en bit in på kvällen, så jag antog att du blev rejält peppad, så några måste du ha. Och menar att man kan ha en bild av en människa i skallen som inte stämmer i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning! Men jag vet att du var så pumpad på adrenealin kvällen du fick brevet att du skrev typ fyra inlägg i minuten en bit in på kvällen, så jag antog att du blev rejält peppad, så några måste du ha. Och menar att man kan ha en bild av en människa i skallen som inte stämmer i verkligheten.

Ja, det är jag väl medveten och erfaren om. Men just nu känner jag mig lugn iaf. Får se hur jag känner mig imorgon eftermiddag. Har sms:at en del med henne nu så det känns lite lugnare på nåt sätt därför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...