Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Man får väl sätta det lite i perspektiv också. Jag tycker också det är tråkigt att plugga. Det som är roligt är ju att sedan kunna det, inte nödvändigtvis själva lärandet i sig. Framförallt inte det här grundläggande, det vill man ju mest bara få överstökat så man komma till det göttiga. Man kan ju inte förvänta sig att alla är jätteglada över att gå upp tidigt varje dag för att plugga, men eftersom dom valt utbildning vill dom väl ändå någonstans ha kunskapen. Och när man har den, då är dom säkerligen mer glada över den. Men när man är mitt i pluggandet är det ju inte alltid så himla roligt.

Fast det är ju lättare att säga när man pluggar någonting mer akademiskt. Ingenjörsgrejer är ju typiskt sånt som folk går som bara vill få en examen och mycket pengar på kontot. Är man sån läser man knappast statsvetenskap eller nationalekonomi, eller lingvistik för den delen. Inbillar jag mig. Det kräver ett djupare intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man får väl sätta det lite i perspektiv också. Jag tycker också det är tråkigt att plugga. Det som är roligt är ju att sedan kunna det, inte nödvändigtvis själva lärandet i sig. Framförallt inte det här grundläggande, det vill man ju mest bara få överstökat så man komma till det göttiga. Man kan ju inte förvänta sig att alla är jätteglada över att gå upp tidigt varje dag för att plugga, men eftersom dom valt utbildning vill dom väl ändå någonstans ha kunskapen. Och när man har den, då är dom säkerligen mer glada över den. Men när man är mitt i pluggandet är det ju inte alltid så himla roligt.

Visst kan det vara tungt/tråkigt emellanåt när allt går trögt, tycker jag också såklart, men mina studiekamrater vill inte ens bli maskiningenjörer, utan är ute efter pengarna, vilket är sorgligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det kommer bli några monsterlöner heller precis, ingånglön ligger i snitt på 23. Finns däremot större möjlighet att klättra än andra yrken men spela roll, jag bryr mig fan inte om pengar så himla mycket. Vill ju arbeta med det jag vill. Nötter är vad de är. Stör mig också på att arbetsmoralen/viljan hos de flesta är lika med noll. De satsar alltid på att göra minsta möjliga arbetsinsats i allt.

Hear hear. Har folk på lärarprogrammet som tänker likadant. Och se ska bli lärare! Lärare! Det är fanimig sjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är ju lättare att säga när man pluggar någonting mer akademiskt. Ingenjörsgrejer är ju typiskt sånt som folk går som bara vill få en examen och mycket pengar på kontot. Är man sån läser man knappast statsvetenskap eller nationalekonomi, eller lingvistik för den delen. Inbillar jag mig. Det kräver ett djupare intresse.

Mm, typ som Pazo. Gold digger är han.

Nä men jag förstår vad du menar. Sen tycker jag väl i och för sig inte att det är fel att välja en utbildning för att den leder till ett yrke med hög lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hear hear. Har folk på lärarprogrammet som tänker likadant. Och se ska bli lärare! Lärare! Det är fanimig sjukt.

Om man blir lärare enbart för pengarna måste man ju vara dum i huvet.

Jag har inte läst Zarembas artiklar i DN för de är så långa, och det skäms jag lite för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det vara tungt/tråkigt emellanåt när allt går trögt, tycker jag också såklart, men mina studiekamrater vill inte ens bli maskiningenjörer, utan är ute efter pengarna, vilket är sorgligt.

Vad är felet med det? Absolut inget illa menat men skulle alla maskiningenjörer i Sverige vara tvungna ha ditt intresse skulle vi nog inte ha så många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag väl i och för sig inte att det är fel att välja en utbildning för att den leder till ett yrke med hög lön.

Jag sade aldrig att det var "fel" att göra det egentligen, mest bara tråkigt och oinspirerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men jag förstår vad du menar. Sen tycker jag väl i och för sig inte att det är fel att välja en utbildning för att den leder till ett yrke med hög lön.

Nej, men det är ju bättre för alla inblandade om man är lite intresserad av det man håller på med.

Undra hur många omotiverade studenter som läser filosofi. Ska bli kul att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det är ju bättre för alla inblandade om man är lite intresserad av det man håller på med.

Undra hur många omotiverade studenter som läser filosofi. Ska bli kul att se.

Det är väl klart att det är önskvärt. Men inte särskilt troligt eller praktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det är ju bättre för alla inblandade om man är lite intresserad av det man håller på med.

Precis, lite intresse bör man ju iaf ha, man måste ju inte vara supernördig-ünerintresserad. Blir bara lite tröttsamt när alla weinar på varenda eviga kurs om hur tråkig den är.

Men visst får man göra det.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man blir lärare enbart för pengarna måste man ju vara dum i huvet.

Knappast pengarna. Däremot tre andra anledningar: Juni, Juli & Augusti. Och tron att det är ett lätt jobb. Vilket det ju är om man skiter i att hålla sin egen och elevernas nivå igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vet du vad det värsta är? Om några är när du läst de där böckerna kommer du upptäcka att det inte heller spelar så stor roll om man gjort det eller inte. iiih!

Stor och stor. Den där kicken man får när man får chans att flika in en referens till [cool bok] lite världsvant gör varje sida värd besväret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra hur många omotiverade studenter som läser filosofi. Ska bli kul att se.

Finns möjligtvis en bunt som läser filosofi för att de vill ta uppfylla sin idé av en intellektuell livsstil. Vilket kan vara nog så skitnödigt att stå ut när det kommer till frågorna i föreläsningssalen. Hoppas du slipper sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast pengarna. Däremot tre andra anledningar: Juni, Juli & Augusti. Och tron att det är ett lätt jobb. Vilket det ju är om man skiter i att hålla sin egen och elevernas nivå igång.

Nu kanske jag har mer insikt i läraryrket än gemene man i och med att min pappa är lärare, och väldigt engagerad i skolfrågor, men jag förstår inte hur man kan få intrycket att det skulle vara LÄTT att vara lärare. Det är ju lite mer än att bara hålla i lektionerna.

På min pappas högstadieskola hade tydligen vissa lärare krävt att få kompensationsledigt för att rätta nationella prov. Så min pappa, som hade tänkt vara hemma och rätta prov, får rycka in och hålla i någon svenskalärares lektion för att hon ska vara hemma och rätta prov. Och han är NO-lärare. Väldigt underlig inställning att man ska få ledigt för att göra sitt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå, jag vet. Jag bara skojar lite. Du är ju i alla fall ambitiös i ditt mål om en mer intellektuell image.

Du behöver inte ursäkta dig, jag är medveten om hur det ser ut. Men jag lovar att det inte bara är yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor och stor. Den där kicken man får när man får chans att flika in en referens till [cool bok] lite världsvant gör varje sida värd besväret.

Heh. Om man är vettig & påläst referar man förhoppningsvis inte till någon för att göra sig märkvärdig utan för att man känner för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh. Om man är vettig & påläst referar man förhoppningsvis inte till någon för att göra sig märkvärdig utan för att man känner för det.

Naturligtvis. Det är ju bara töntigt att namedroppa för folk som inte fattar vad man syftar på. Men om man umgås med folk som också är belästa blir det ju en härlig gemenskap, som även känns cool.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...