Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Isåfall är det pretto att kolla på Eyes Wide Shut också. Kubrick är minst lika "pretto" som Kieslowski, bara att han är amerikan med ett mer lättuttalat namn. Men man måste väl fan få titta på vanlig film utan att behöva försvara sig.

Haha värst vad defensiv du blir! Jag skojade lite. Kolla på vad du vill, men det går väl inte förneka att Kieslowski åtminstone är lite pretto om hans filmer används i undervisningen på filmskolor men inte är ett namn i "vanliga" världen? Alltså att bara insatta och filmutbildade känner till honom och uppskattar honom. Så är det ju inte alls med Kubrick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha värst vad defensiv du blir! Jag skojade lite. Kolla på vad du vill, men det går väl inte förneka att Kieslowski åtminstone är lite pretto om hans filmer används i undervisningen på filmskolor men inte är ett namn i "vanliga" världen? Alltså att bara insatta och filmutbildade känner till honom och uppskattar honom. Så är det ju inte alls med Kubrick.

Nej, men det beror ju också till stor del bara på att han kommer från Polen. Hade Kubrick gjort filmer på polska hade han nog inte varit lika känd. Sen är han visst känd i den "vanliga" världen. Jag trodde faktiskt att du skulle ha hört namnet åtminstone. Han är väl ungefär lika känd som, för att namedroppa lite på måfå, Kurosawa, Kaurismäki och Truffaut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det beror ju också till stor del bara på att han kommer från Polen. Hade Kubrick gjort filmer på polska hade han nog inte varit lika känd. Sen är han visst känd i den "vanliga" världen. Jag trodde faktiskt att du skulle ha hört namnet åtminstone. Han är väl ungefär lika känd som, för att namedroppa lite på måfå, Kurosawa, Kaurismäki och Truffaut.

Aldrig hört namnen. Tveksam om det verkligen är kända namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt, den dagen det är pretto kolla på en film med Nicole Kidman, Tom Cruise och Marie Richardson... Tråkig dag.

Nicole Kidman är väl med i Dogville? Den är väl ganska pretto, med dina mått mätt.

Och dessutom, Juliette Binoche och Julie Delpy är väl inte kända från superprettofilmer direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört namnen. Tveksam om det verkligen är kända namn.

Skämtar du nu eller? Då är det ju faktiskt bara du som är okunnig.

Akira Kurosawa är förmodligen Japans mest kända regissör, kanske mest känd för sina otaliga samurajfilmer.

Aki Kaurismäki är förmodligen Finlands mest kända regissör, känd för att göra lågmälda filmer utan så mycket dialog.

François Truffaut är en av den franska nya vågens mest kända namn, om inte den mest kända. Gjorde till exempel "De 400 slagen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämtar du nu eller? Då är det ju faktiskt bara du som är okunnig.

Akira Kurosawa är förmodligen Japans mest kända regissör, kanske mest känd för sina otaliga samurajfilmer.

Aki Kaurismäki är förmodligen Finlands mest kända regissör, känd för att göra lågmälda filmer utan så mycket dialog.

François Truffaut är en av den franska nya vågens mest kända namn, om inte den mest kända. Gjorde till exempel "De 400 slagen".

Det är möjligt, men tror du jag är ensam? Ärligt talat skulle jag tro att många knappt vet vem Kubrick är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicole Kidman är väl med i Dogville? Den är väl ganska pretto, med dina mått mätt.

Och dessutom, Juliette Binoche och Julie Delpy är väl inte kända från superprettofilmer direkt.

Ja, det är hon. Hon glömde sin baddräkt på Hallevibadet när dom spelade in den här.

Vad är mina mått? Kieslowski är ju inte pretto för dig eftersom han ingår i din filmsfär, dvs det du kollar på. Jag har ju inte sett hans filmer så jag har egentligen ingen aning men det lät pretto, vilket var det jag skojade om. Du tog det nog lite för seriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt, men tror du jag är ensam? Ärligt talat skulle jag tro att många knappt vet vem Kubrick är.

Det tror jag också, men man kan ju inte ha dem som måttstock. Isåfall är det ju pretto att kolla på vad som helst som inte är från Hollywood.

Faktum är att det är långt ifrån bara filmnördar som känner till de jag rabblade upp, Kieslowski inräknad. Även om många inte skulle kunna nämna mer än högst ett par filmer de gjort, och kanske inte sett en enda, så har de i alla fall hört namnen och har någon form av uppfattning om dem. Jag blev faktiskt ärligt talat förvånad att du inte kände till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är mina mått? Kieslowski är ju inte pretto för dig eftersom han ingår i din filmsfär, dvs det du kollar på. Jag har ju inte sett hans filmer så jag har egentligen ingen aning men det lät pretto, vilket var det jag skojade om. Du tog det nog lite för seriöst.

Än så länge ingår han inte i det jag kollar på, eftersom jag inte sett någonting av honom. Jag har heller inte sett någonting av Ingmar Bergman, men har ändå något sånär koll på honom.

"Dina mått" är som jag tolkar dem att alla för dig okända namn som jag nämner och som inte är amerikanska är pretto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag också, men man kan ju inte ha dem som måttstock. Isåfall är det ju pretto att kolla på vad som helst som inte är från Hollywood.

Faktum är att det är långt ifrån bara filmnördar som känner till de jag rabblade upp, Kieslowski inräknad. Även om många inte skulle kunna nämna mer än högst ett par filmer de gjort, och kanske inte sett en enda, så har de i alla fall hört namnen och har någon form av uppfattning om dem. Jag blev faktiskt ärligt talat förvånad att du inte kände till dem.

Nej men man får väl ha folk i allmänhet som måttstock snarare än folk med intresse? Annars blir det ju lite skevt. Vad man lär sig (lägger på minnet) är ju extremt selektivt, och har man inget intresse prioriteras det fort bort. Jag har till exempel inget intresse av dom du nämnde, alltså lägger jag dom inte på minnet till att börja med därför. Sen kan jag ju minnas det ändå – precis som jag vet att Sjunde inseglet är en Bergmanfilm eller att Lessing fick Nobelpriset 2007. Inte för att jag är intresserad av varken Bergman, Lessing eller Nobelpriset, men för att man kan det ändå. Är namnen du nämnde så stora som du säger så har jag väl garanterat hört namnen, men inte lagt dom på minnet. Tycker inte det är särskilt konstigt eller uppseendeväckande, men det är ju jag det och uppenbarligen har jag ju ingen koll.

Om vi byter ut "Hollywood" mot "filmer på språk vi kan" så är det nog inte sååå långt borta. Tänker mig att filmer från utlandet som är dom som står ut och får uppmärksamhet i till exempel Sverige antingen är mainstreamfilmer som är exceptionellt bra eller med udda perspektiv/handlingar som inte finns i mainstreamfilmer från typ USA, UK och Sverige. Till exempel från Sverige blir ju knappast Beckfilmerna stora utomlands, men Stieg Larsson-filmer och eh Roy Andersson-filmer kanske? Nu menar jag inte att Roy Andersson är pretto för det vet jag inte, men du måste väl ändå hålla med om att han i jämförelse med Stieg-filmerna är lite mer konstnärlig och alternativ? I alla fall min uppfattning om honom, att han bryr sig lite mer och siktar högre än 90 minuter action.

Sen (igen) angående Kieslowski: 1) det var ett skämt, som sagt, 2) det vore inte jätteoväntat om du kollade på en prettofilm (antar att du gör det ibland), 3) pretto är lite som nörd, många tycker bara det är negativt men jag tycker snarare att det i måttliga doser är bra eftersom det visar att man gillar lite mer än Lady Gaga och American Pie 3. Så länge man inte kallar sig själv för det då för då fallerar det lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dina mått" är som jag tolkar dem att alla för dig okända namn som jag nämner och som inte är amerikanska är pretto.

Haha. Det var mest logik som låg bakom det: när en filmintresserad person, som även gillar gamla kameror, har ett fanzine och skriver med skrivmaskin ska kolla på filmer gjorda av en polack som är stor inom (framför allt) filmvetarkretsar så var det inte ett jätteudda antagande, kan jag tycka, att filmerna skulle vara pretentiösa.

Förtydligandeedit: Tycker inte pretto är något negativt här! Utan positivt.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men man får väl ha folk i allmänhet som måttstock snarare än folk med intresse? Annars blir det ju lite skevt. Vad man lär sig (lägger på minnet) är ju extremt selektivt, och har man inget intresse prioriteras det fort bort. Jag har till exempel inget intresse av dom du nämnde, alltså lägger jag dom inte på minnet till att börja med därför. Sen kan jag ju minnas det ändå – precis som jag vet att Sjunde inseglet är en Bergmanfilm eller att Lessing fick Nobelpriset 2007. Inte för att jag är intresserad av varken Bergman, Lessing eller Nobelpriset, men för att man kan det ändå. Är namnen du nämnde så stora som du säger så har jag väl garanterat hört namnen, men inte lagt dom på minnet. Tycker inte det är särskilt konstigt eller uppseendeväckande, men det är ju jag det och uppenbarligen har jag ju ingen koll.

Men man kan ju inte klassa allt som "folk i allmänhet" inte känner till som pretto, då är ju majoriteten av all världens kultur hur pretto som helst. Man får utgå från folk som är lite allmänbildade och har någon form av intresse för (i det här fallet) film, annars blir det meningslöst. Folk som har ett visst mått intresse för film i allmänhet känner till Kieslowski och Truffaut, även om man inte har sett filmer av dem, precis som folk känner till Jack Kerouac eller Joyce Carol Oates utan att nödvändigtvis ha läst dem. Eller är det prettoförfattare nu...

Nu kanske jag är mer intresserad än genomsnittet av att känna till massa namn, men jag tycker ändå att de jag gav exempel på måste räknas till någon form av allmänbildning.

Om vi byter ut "Hollywood" mot "filmer på språk vi kan" så är det nog inte sååå långt borta. Tänker mig att filmer från utlandet som är dom som står ut och får uppmärksamhet i till exempel Sverige antingen är mainstreamfilmer som är exceptionellt bra eller med udda perspektiv/handlingar som inte finns i mainstreamfilmer från typ USA, UK och Sverige. Till exempel från Sverige blir ju knappast Beckfilmerna stora utomlands, men Stieg Larsson-filmer och eh Roy Andersson-filmer kanske? Nu menar jag inte att Roy Andersson är pretto för det vet jag inte, men du måste väl ändå hålla med om att han i jämförelse med Stieg-filmerna är lite mer konstnärlig och alternativ? I alla fall min uppfattning om honom, att han bryr sig lite mer och siktar högre än 90 minuter action.

Javisst, Roy Andersson är mer alternativ eller vad man ska säga, än Millennium-filmerna. Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma, för visst stämmer det att det är ett litet urval av filmer som är udda eller bara exceptionellt bra som slår i utlandet, om de inte kommer från engelsktalande länder. Men är de pretto då, eller vadå? För det säger du ju sen att du inte menar. Så vad har det med saken att göra?

Sen (igen) angående Kieslowski: 1) det var ett skämt, som sagt, 2) det vore inte jätteoväntat om du kollade på en prettofilm (antar att du gör det ibland), 3) pretto är lite som nörd, många tycker bara det är negativt men jag tycker snarare att det i måttliga doser är bra eftersom det visar att man gillar lite mer än Lady Gaga och American Pie 3. Så länge man inte kallar sig själv för det då för då fallerar det lite.

Ja, i mitt fall är det väl inte så konstigt att du drar den slutsatsen. Men jag blev lite paff bara att du drog igång prettolampan på sånt fullt blås, för det finns betydligt prettigare filmer jag sett och säkerligen nämnt här, utan reaktion. Sen är det väl inget fel i att vara lite pretentiös. Eller framför allt så måste man ju få se på vad man vill utan att känna att man gör fel. EDIT: Nja, jag ber att få inskränka mitt sista påstående till att inte inkludera skitfilm utan andra syften än att håva in pengar på produktplaceringar och billiga tuttskämt.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är mer intresserad än genomsnittet av att känna till massa namn, men jag tycker ändå att de jag gav exempel på måste räknas till någon form av allmänbildning.

I så fall är jag väl helt enkelt inte särskilt allmänbildad.

Javisst, Roy Andersson är mer alternativ eller vad man ska säga, än Millennium-filmerna. Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma, för visst stämmer det att det är ett litet urval av filmer som är udda eller bara exceptionellt bra som slår i utlandet, om de inte kommer från engelsktalande länder. Men är de pretto då, eller vadå? För det säger du ju sen att du inte menar. Så vad har det med saken att göra?

Menade mer att då är t.ex Trikoloren troligtvis en jättebra mainstreamtrilogi (på franska) eller en udda och alternativ prettofilm. Om man hårddrar de två alternativen.

Ja, i mitt fall är det väl inte så konstigt att du drar den slutsatsen. Men jag blev lite paff bara att du drog igång prettolampan på sånt fullt blås, för det finns betydligt prettigare filmer jag sett och säkerligen nämnt här, utan reaktion. Sen är det väl inget fel i att vara lite pretentiös. Eller framför allt så måste man ju få se på vad man vill utan att känna att man gör fel.

Det var som sagt ett skämt. Men uppenbarligen gick det inte hem. Jag kallar pazo tönt ibland också och det är också på skämt (även om det ofta finns något bakom, precis som det gjorde nu).

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall är jag väl helt enkelt inte särskilt allmänbildad.

Det säger jag inte rent allmänt. Men kanske inte om icke-amerikansk/svensk/brittisk film då. Men alla behöver heller inte vara allmänbildade om allt.

Menade mer att då är t.ex Trikoloren troligtvis en jättebra mainstreamtrilogi (på franska) eller en udda och alternativ prettofilm. Om man hårddrar de två alternativen.

Fast jag tror inte man behöver hårdra det så dant. Det finns många mellanting också.

Det var som sagt ett skämt. Men uppenbarligen gick det inte hem. Jag kallar pazo tönt ibland också och det är också på skämt (även om det ofta finns något bakom, precis som det gjorde nu).

Gick hem och gick hem, jag blev inte arg, mest förvånad bara att det var ju Kieslowski av alla regissörer som triggade den reaktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan ju inte klassa allt som "folk i allmänhet" inte känner till som pretto, då är ju majoriteten av all världens kultur hur pretto som helst. Man får utgå från folk som är lite allmänbildade och har någon form av intresse för (i det här fallet) film, annars blir det meningslöst. Folk som har ett visst mått intresse för film i allmänhet känner till Kieslowski och Truffaut, även om man inte har sett filmer av dem, precis som folk känner till Jack Kerouac eller Joyce Carol Oates utan att nödvändigtvis ha läst dem. Eller är det prettoförfattare nu...

Ja, det är sant. Sen kanske det var dumt att blanda in något slags popularitetsmått (eller kändhetsmått) i det här. Pretto är ju inte direkt lika med okänt eller så. Precis som när folk sätter indie lika med underground eller att man bara inte är känd. Har också tänkt mig prettofilm som filmer pretton kollar på och inte att filmer blir prettofilmer av sig själva. Alltså att teoretiskt sett skulle American Pie kunna bli en prettofilm om alla världens pretton gjorde den till deras favoritiflm på något ironiskt sätt för att den är så dålig. Nu är det kanske ett dåligt exempel, men poängen är att prettofilm beror lika mycket, om inte mer, på dess publik än innehållet. Eller jag tror det är så jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

lite. Började med fingerplock va?

Det är nog Nightmare du tänker på då. Menade 8-minuters låten, med fyra minuter långt intro innan första versen kommer in. Med lätthet den sjukaste vi skrev.

Vi repar in den nu. 11/16-delar är inte det lättaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det säger jag inte rent allmänt. Men kanske inte om icke-amerikansk/svensk/brittisk film då. Men alla behöver heller inte vara allmänbildade om allt.

Hehe, jag gillar inte svensk film och kollar sällan på brittisk film. Men där är det ju också mycket enklare komma ihåg namn på filmer och regissörer/skådespelare eftersom jag har lättare komma ihåg typ John Smith än Kieslowski och Siedem dni w tygodniu. Det såg vi ju igår när du skulle skriva Kieslowski första gången... Det blir ju så när man måste memorera kombination av bokstäver snarare än ord eller så. Egennamn är väl iofs enklare.

Fast jag tror inte man behöver hårdra det så dant. Det finns många mellanting också.

Absolut, men det blir enklare se kontrasterna om man tänker sig det som svart eller vitt.

Gick hem och gick hem, jag blev inte arg, mest förvånad bara att det var ju Kieslowski av alla regissörer som triggade den reaktionen.

Det var väl antagligen bara en kombination av att just då tänkte jag på det och så passade det. Det är inte så att jag varje gång du nämner något namn mäter jag det på en prettoskala och att när du nämnde Kieslowski så gick lampan sönder. En tillfällighet helt enkelt.

Men fortsätt nämna saker du kollar på för det är nog det bästa sättet för mig att bli allmänbildad i det här avseendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...