Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Hejhejhejhejhej

Hoppar några sidor, närmare bestämt ca femtielva. Fett trött å grubblar på en powernap de luxe innan tvättstugan.

Sent grattis till att Boston Bruins vann och inte "mitt" Vancouver Debates, förlåt Vancouver Canucks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför nånsin öht komma på tanken att byta DAW?

Blir inte det krångligt och inkompatibelt när man för över låtar?

Nä jag har ju kvar sonar.. 😕

Fast jo jag har tänkt på det där oxå. De e bara det att Studio One känns mer stabil... Och så har den en del trevliga plugs. 😑

Fast jag vet int. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Studio One känns mer stabil.

Fast jag är osäker på om jag ska skaffa det. På ett sätt känns Sonar mer lättarbetat. 🤪

Tyckte oxå att det verkade så. Har för mej att studio one har en fullt fungerande demo som jag laddade hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör reaper. Orkar inte byta å vill inte heller nu när jag äntligen kan det hyfsat.

Mm. Jag förstår.

En sak är om man byter ljudkort och ett sorts DAW inte fungerar alls till det nya kortet.

Men de flesta riktiga ljudkort värda namnet är bra till de flesta DAW.

Men det kan ju också vara så att man inte gillar ett visst arbetssätt faktiskt, och

därför byter man helt enkelt. Jomensåatte... Så kan det va också.

Eller hur, Grahn?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm. Jag förstår.

En sak är om man byter ljudkort och ett sorts DAW inte fungerar alls till det nya kortet.

Men de flesta riktiga ljudkort värda namnet är bra till de flesta DAW.

Men det kan ju också vara så att man inte gillar ett visst arbetssätt faktiskt, och

därför byter man helt enkelt. Jomensåatte... Så kan det va också.

Eller hur, Grahn?

😕

Jo såatte. I mitt fall så när jag ska t.ex. Förhandsgranska samplingar och loopar så tar det en stund innan det kommer igång medans Studio One spelar upp ljudet direkt. Redan där känns Studio One stabilare... Vette fan hur Cakewalk är uppbyggd egentligen.

Men.. såatte.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kom i kontakt med digital inspelning för allra första gången efter att bara ha använt analogporta med kassettband i begynnelsen, så hamnade jag på något som heter Digital Orchestrator Plus för det kom med till det allra första ljudkortet jag skaffade, ett internt för 7500 kr. Så dyrt ljudkort har jag inte varit i närheten av att skaffa sedan dess... Digital Orch Plus var ju bra, jag hade ju inget att jämföra med.

Nu kunde jag få fler än 4 aktiva och 2 passiva portastudiospår iaf, så det var ett stort lyft.

Sedan skaffade jag ju E-mu 1616, bra externt ljudkort för laptop och då medföljde en hel drös med olika program, versioner av Cubase, Ableton Live! och Sonar Cakewalk som inspelningsprogram i lätta versioner. Av en ren SLUMP började jag peta med Cubase - typ 33% chans. 😆

Gillar dock inte att det krävs en usb-port med en dongel för handhavandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brorsan tycker dock att jag ska köra med Ableton Live! för det har han installerat, så att vi kan byta projektfiler för redigering och inte bara wav-filer. Annars är han mest van vid Pro Tools full skala...

Jag har dock ominstallerat datorn 3 gånger säkerligen och ominstallationen av Ableton är krångligare än alla andra program att få tillbaka. Man måste få acceptans för det av dem och grejer. Senast skulle jag skriva ett brev och förklara vad jag höll på med och varför... 😄 Så jag la ned det tills vidare. Mitt Ableton Live! Lite 6 som jag har på cd kan jag gratis uppgradera till 8-an, men det är INTE bakåtkompatibelt till 6-an, vilket är bajs eftersom det är med 6-an jag spelade in några grejer. Fördelen med Ableton är att det är billigast av alla DAW i fullversion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången trodde jag det var ett SKÄMT att jag skulle sätta i en usb-plupp i en usb-port på datorn för att kunna köra Cubase och det var faktiskt nära att jag slängde den i förbifarten.

😆😮😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...